Connect with us

Nyhed

Facebook køber artikler for hundredevis af millioner fra britiske medier

Efter nytår lancerer Facebook en News Section for deres britiske brugere, hvor et udvalg af dagens vigtigste historier bliver præsenteret i et selvstændigt nyhedsfeed

Udgivet

den

Facebook køber artikler for hundredevis af millioner fra britiske medier

Forholdet mellem medierne og Facebook betegnes ofte som et frenemyforhold – både friends og enemies – og selvom der ikke bør være penge mellem venner, er det oftest, det der karakteriserer venskaber i forretningsverden – og også medieverden.

Efter nytår lancerer Facebook en News Section for deres britiske brugere, hvor et udvalg af dagens vigtigste historier bliver præsenteret i et selvstændigt nyhedsfeed – altså ikke det sædvanlige feed, hvor der er billeder fra din fætters fødselsdag.

Dagens historier bliver udvalgt af dels menneskeredaktører, der finder de væsentlige historier, og algoritmer, der personaliserer udvalget efter den enkelte Facebookbrugers interesser og adfærd.

Det er uklart, om artiklerne vil blive læst direkte på Facebooks platforme eller om der linkes ud til medierne selv.

Ifølge the Guardian har fremtrædende medier, som the Guardian selv , the Economist, the Daily Mirror, the Independent og førende reginale mediehuse takket ja til at bidrage til det nye samarbejde.

Angiveligt er dealen likely to run into the tens of millions for Facebook. Vel at mærke i britiske pund.

Facebook har igennem årene eksperimentet vildt med placeringen af medieindhold. Et tidligere forsøg med kun at eksponere medieindhold i et selvstændig feed er for længst taget af bordet efter hård kritik. Det nye feed, kommer derfor – formentlig – til at være et eksklusivt nyhedsfeed samtidig med at det sædvanlige feed også kan indeholde de nyhedshistorier facebookbrugerne selv deler.

Det vides ikke om, eller hvornår, det nye koncept breder sig videre ud på det europæiske kontinent.

Læs mere hos The Guardian

Læs også