Coronaen kan flytte annoncekroner fra sociale medier til rigtige medier
• Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik
• Medierne overdrev hamstringen
• Datavisualisering af coronasmitte slår rekord
• Syv råd mod corona misinformation
• Tips til journalister der arbejder med corona
• CPH DOX går Online
• DR hædret for at lave ’bedste visuelle journalistik’
• Min mest larmende chef nogensinde er død
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Aldrig har danske medier haft så mange læsere, aldrig har de været så vigtige for samfundet og aldrig har de tjent så lidt.
Så trekantet kan det udtrykkes og herfra er der fuld sympati til et debatindlæg fra to norske mediechefer, som kort og præcist ridser situationen op og opfordrer alle til at lægge deres annoncepenge hos de redigerede medier istedet for hos de sociale medier.
Bingo, hvor vært kan det egentlig være?
Danmark er i dyb krise og de redigerede medier udviser samfundssind og stort ansvar ved at oplyse stort set gratis om corona.
Samtidig lægger annoncørerne fortsat flere og flere annoncekroner hos de sociale medier istedet for at støtte dem, der burde belønnes for at tage ansvar.
Lige nu breder der sig en stor bevidsthed om, at hvis ikke vi understøtter de små lokale virksomheder, der lider akut i coronakrisen, så er de ikke mulige at genoplive efter krisen.
Gid den fornuft og bevidsthed breder sig til annoncørerne. Gid coronaen hjælper dem til at indse, at hvis alle annoncekronerne havner i Silicon Valley, så udkommer der ikke kvalitetsnyheder, der hvor de er vigtige – nemlig hvor annoncørernes kunder lever.
Og hermed velkommen til et nyhedsbrev i coronaens skygge.
Jan
PS: Medietrends er også en ganske god annonceplatform, hvis man vil i kontakt med cirka 8.000 professionelle medie- og kommunikationsfolk.
En forbruger-app har samlet en oversigt over danskernes indkøbsvaner i sidste uge, da der var forlydender om hamstring i landets dagligvarebutikker. Faktisk var panikken ikke så slem, som mange troede – på nær en enkelt undtagelse.
Hvis ikke du allerede har set Washington Post überpædagogiske visualisering af, hvordan social distance bremser coronasmitten, skal du skynde dig at klikke her.
Visualiseringen er den mest læste artikel/element hos wapo.com nogensinde.
Her er faktatjekkerne fra PolitiFacts bedste råd til dig, der ikke vil snydes og komme til at dele forkerte oplysninger om coronavirussen. Måske værd at dele med din moster.
Global Investigative Journalism Network, GIJN, har samlet gode råd og tips til journalister, der dækker coronakrisen. Desværre er det en lidt lang og smårodet artikel. Men skal det være dit altoverskyggende stofområde i den næste lange tid, så overlever du nok artiklen.
Tjek også mit værktøj til dig nederst i nyhedsbrevet
Listen over aflyste event på grund af corona er uendelig og Copenhagen Dox kunne også let være havnet der. Men takket være en hurtig omstilling afvikles hele festivalen nu online, så kan se alle filmene hjemmefra.
Syv priser fra Society for News Design er i gået til DR, hvor specielt det journalistiske indhold til unge har høstet stor international anerkendelse. Og Kong Frederiks tatoveringer blev belønnet.
Karen Thisted var noget af en ener i danske medier og hun var ubetinget den mest støjende og engagerede chef, jeg nogen sinde har haft. Journalisten har en fin nekrolog.
Jeg har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram.
Dashboardet er opdelt i søjler med opslag fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt internationale opslag, der handler om Danmark.
Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her