Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Har du totalt styr på dine prioriteter for 2020?

• Irriterende spørgsmål, jeg ved det
• The Athletic nærmer sig en million abonnenter
• Nyt dansk nyhedsmedie til unge
• Altinget åbner ny niche om børnepolitik.
• Bloomberg News har succes med Telegram
• Kom på kursus i foråret
• New York Times satser på børnefamilier
• Økonomien vakler under POV
• Kan det betale sig at bruge penge for at tjene penge?
• Jeg burde ikke dele denne bibel..

Udgivet

den

Ikke et ord om Sam Altman, men...

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Irriterende spørgsmål, jeg ved det

Men jeg kom til at tænke på min egen manglende prioritering, da jeg onsdag læste om BBCs prioriteringer for 2020.

BBC vil have bedre fat i de unge og de vil forbedre deres troværdighed. To fundamentale elementer, der bare skal være på plads, hvis man vil fremtidssikre sig som medie.

Men hvordan er det mon ude i mediedanmark? Og hos dig?

Mit gæt er, at mange – både privatpersoner og organisationer – har masser af prioriteter for dette år, der allerede er forsvundet med 6,3 procent, de er nok bare ikke helt sorteret på den hårde måde – endnu.

  • Hvad er vigtigere end alt andet?
  • Hvad skal du/I gå igennem ild og vand for at komme nærmere?

Inspireret af BBC har jeg nu også strammet mine prioriteter. Ikke nye mål, der er dumpet ned fra himlen, men eksisterende mål, som jeg nu kan skærpe mit fokus meget mere bevidst på.

Jeg kan anbefale dig at gøre det samme. Både privat og professionelt. Og spørg din chef, hvad topprioriteterne for 2020 er på jeres arbejde.

🎯 Jan

The Athletic begyndte at dække britiske Premier League i august

The Athletic nærmer sig en million abonnenter

Sportsmediet The Athletic er intet mindre end et abonnementsmonster. Om kort tid runder de abonnent nummer en million og de er kun tre år gamle.

Hvis man vil forstå The Athletics succes, skal man forestille sig, hvordan det ville se ud, hvis Amazon, Starbucks eller andre stærkt konceptualiserede brands var trådt ind i medieverdenen.

The Athletics why er at servere nichejournalistik af høj kvalitet til alle, uanset om de er fan af den ene eller klub og om de er til basketball, fodbold eller ishockey.

The Athletic er nichejournalistik i ekstrem skala og de sætter fuldstændige nye standarder for abonnementsmedier.

Du husker sikkert, hvordan Buzzfeed for ti år siden dannede skole for annoncefinansieret journalistik. The Athletic er abonnementsmediernes svar på Buzzfeed.

1. Nyt dansk nyhedsmedie til unge

Seismo gik i luften onsdag og vil specialisere sig i journalistik til unge i grundskolens afgangsklasser. Mediet, der har en redaktion på fire personer, vil hver dag publicere dagsfriske nyheder og baggrundsartikler, som er målrettet til undervisningen i skolen.

2. Altinget åbner ny niche om børnepolitik.

Tirsdag gik Altinget i luften med niche nummer 23, som denne gang handler om børn og børnepolitik. Ligesom Altingets øvrige nicher, henvender Altinget Børn sig til professionelle, der arbejder på området og som har bruge for at blive holdt orienteret og oplyst om deres arbejde.

3. Bloomberg News har succes med Telegram

Mange har spået en hurtig død for chatbots og journalistik på samtaleplatforme som Messenger og Telegram. Men, der er så mange mennesker på platformene, at der er al mulig grund til at eksperimentere med dem. Og det gør Bloomberg, som hver dag sender nyheder ud til 27.000 læsere via Telegram.

Nyhederne er længere end en push alert, men kortere end et nyhedsbrev.

(og nu tænker du måske, hvad skete der egentlig med Medietrends nyheder på Messenger? Tjoe, Facebook strammede reglerne urimeligt og no-reply beslutninger fra indiske moderatorer eller robotter, gjorde det umuligt at fortsætte – godt der findes nyhedsbreve)

Kom på kursus i foråret

  • Medietendenser: 3 dages turborun med besøg på landets mest innovative medieværksteder.
  • Podcast. Workshop med Dorte Palle og Tor Arnbjørn.
  • Nyhedsbreve. Workshop med Liza Jansen, Kristoffer Dahy-Ernst, David McNally, Dan Oshinsky, Susanne Fasting, Brian Pabst og Jan Birkemose.

4. New York Times satser på børnefamilier

New York Times har længe ekseleret i nye betalingsvertikaler, der fokuserer på alt det i tilværelsen, som ikke dækkes af nyhedsmoderskibet. Foreløbig har de fået kæmpe succes med at tilfredsstille vores behov for tidsfordriv med Crowsswords (kryds og tværs og sudoku) og Cooking til vores behov for at finde ud af hvad vi skal spise hver dag.

Seneste skud på livsstilsvertikalerne – eller rettere livsfase – er Parenting, som henvender sig familier, lige fra de venter barn til de flytter hjemmefra. Parenting leverer guides til stort og småt og videnskabeligt underbyggede faktatjek af diverse påstande og myter om børneopdragelse og pædagogik.

Her er der interview med Sara Hines, der director of product for New York Times Parenting.

PS: Hvis du bliver inspireret, så er der er en potentiel målgruppe på godt 700.000 husstande i Danmark med børn under 8 år.

5. Økonomien vakler under POV

Point of View mangler 60.000 kroner om måneden og derfor indfører redaktionen nu annoncer og går på jagt efter flere abonnenter.

Point of View kører en frivillig støttemodel a la Medietrends og de har regnet ud, at de har brug for 2500 flere faste støttere.

6. Kan det betale sig at bruge penge for at tjene penge?

Ja, svaret er ja.

Det fremgår af en længere rapport, som The Lenfest Institute netop har publiceret om markedsføring af abonnementer.

Jeg burde ikke dele denne bibel..

.. for jeg har jo økonomiske interesser i at sælge Medietrends to-dages kursus om nyhedsbreve. Men denne guide om nyhedsbreve er omfattende og imponerende og god læsning for alle, der arbejder med nyhedsbreve.

Tak for at du læste med hele vejen

Jan

Læs også