Connect with us

Data

Mediernes mest virale artikler i 2019

tv2.dk topper med over 19 millioner likes, delinger og kommentarer i 2019. Her er listen over de 50 mest virale artikler fra danske medier i 2019

Udgivet

den

Mediernes mest virale artikler i 2019

Kønsneutale trafiklys, Joachim B. Olsen ryger ud af Folketinget, Stram Kurs kommer ikke ind, Luke Perry og Ole Stephensen er døde, og 32.000 liter gin er spildt på motorvejen.

Det er nogle af de artikler, som danske medier havde allerstørst succes med på de sociale medier i 2019.

Medietrends har med værktøjet Storyboard.news, der trækker data fra Facebook, Twitter, Linkedin og Pinterest, analyseret de danske mediers mest virale opslag for 2019.

Som det tydeligt fremgår af Top 50-listen, er store digitale medier som tv2.dk, bt.dk, eb.dk og dr.dk dominerende. Hele 18 af de 50 mest virale artikler stammer fra tv2.dk, hvilket er flere end dobbelt så mange som bt.dk, der med 7 topplaceringer får andenpladsen.

Kigger man mediernes samlede resultater for hele året – altså ikke kun deres virale hits – ligger tv2.dk også øverst med godt 19 millioner likes, kommentarer og delinger på Facebook, Twitter og Linkedin.

Flere andre medier med langt lavere rækkevidde har dog også fundet vej til listen over de 27 mest virale medier. Det gælder blandt andet Sjællandske Medier (sn.dk), Politikens Lokalaviser (Lokalavisen.dk), Den Korte Avis, Altinget.dk og migogaalborg.dk

Se Virallisten for årets øvrige måneder

Data

Corona får danske medier til at eksplodere på Facebook

Corona fylder alt i det danske samfund lige nu og det afspejles også på Facebook, hvor danskerne engagerer sig som aldrig tidligere

Udgivet

den

Corona får danske medier til at eksplodere på Facebook

Danskerne er ikke overraskende meget optaget af coronakrisen og det afspejles tydeligt på Facebook. Siden corona for alvor erobrede dagsordenen i uge 11 er antallet af likes, delinger og kommentarer til opslag fra danske medier næsten fordoblet.

Det viser en analyse, Medietrends har foretaget af aktiviteten hos 66 danske medier på Facebook.

Det stigende engagement skyldes ikke kun, at medierne er mere aktive og har slået 10-15 procent flere opslag op, men også at danskerne engagerer sig mere end de plejer.

Det kan man aflæse af den såkaldte interaction rate, der indikerer, hvor mange af følgerne, der engagerer sig.

Tallene i interaction rate virker måske små, men det skal ses i forhold til, at de 66 målte medier tilsammen har 6,4 millioner følgere.

De mange ekstra interaktioner skyldes især, at danskerne deler mere end de plejer. Men også emotionelle reaktioner, som SAD, LOVE og ANGRY er steget markant.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu