Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Websummit: Snowden håner GDPR

• ”Problemet er ikke at beskytte data, problemet er at data bliver indsamlet.”
• Are you ready for 5G? 🚀
• Winning in the feedback economy
• Joker: The EU after Brexit
• Looking back to go forward: 50 years of the internet
• From freemium to premium
• How does your brand sound?
• Why the future belongs only to the imaginative

Udgivet

den

Be human – it’s smart business
  • ”Problemet er ikke at beskytte data, problemet er at data bliver indsamlet.”
  • Are you ready for 5G? 🚀
  • Winning in the feedback economy
  • Joker: The EU after Brexit
  • Looking back to go forward: 50 years of the internet
  • From freemium to premium
  • How does your brand sound?
  • Why the future belongs only to the imaginative

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Hej fra Lissabon

Så blev Websummit skudt igang med en åbningsceremoni, der som altid er til den lidt corny side, hvis du spørger mig, Men nu er den overstået og forude venter tre fantastiske og indholdsrige dage på verdens formentlig største techkonference.

Så bliv hængende og åbn nyhedsbrevene de kommende aftener, hvor jeg vil give dig dagens bedste take aways set med mediebriller.

Jeg udpeger også de sessioner, som jeg vil forsøge at nå næste dag. Så hvis du er til Websummit, kan du tjekke mine planer nederst i mailen.

Højdepunktet ved aftenens åbning, var som forventet Edward Snowden. Og da han er det eneste, der er at skrive om i dag, skriver jeg lidt længere, end du skal forvente de kommende dage.

God læselyst

Jan

Edward Snowden hånede GDPR

”Problemet er ikke at beskytte data, problemet er at data bliver indsamlet.”

Sådan lød det fra Edward Snowden, da han fra sit eksil i Moskva talte til åbningen af Websummit.

Og ud fra samme tankegang, havde han ikke mange rosende ord til overs for GDPR. Tværtimod.

”Allerede navnet indikerer, at loven adresserer et forkert problem. Det ville ikke være nødvendigt at beskytte vores data, hvis man lod være med at indsamle dem. GDPR siger grundlæggende, at det er ok at spionere, hvis bare dataindsamlerne ikke lækker dem og lader brugerne have kontrol over dem.”

Edward Snowden talte fra sin to-værelses lejlighed i en forstad til Moskva, hvor han med egne ord lever et liv som en indendørskat.

Da han tonede frem på Websummits store skærme fornemmede man både en tristhed over skæbnen som landsforvist og samtidig en stærk dedikation i kampen mod ”dem, som skulle beskytte os, men som angriber os.”

Det var i hvert fald med de ord, han beskrev sin tidligere arbejdsplads, den amerikanske efterretningstjeneste NSA.

”På min første dag i NSA underskrev jeg to erklæringer, hvor jeg lovede at respektere den amerikanske forfatning. Men da jeg opdagede, at de ændrede spillereglerne, mente jeg, at offentligheden havde krav på at vide det”.

Snowdens lækage i 2013 satte en stopper for den konkrete masseovervågning af borgerne, men ifølge ham er problemet stadig enormt – ikke mindst båret frem af de store techgiganter, der indsamler data og overlader dem til myndighederne.

Edward Snowdens tese er, at teknologi er en forstærker af menneskelige evner. Men i hænderne på regeringer og virksomheder, der i sidste ende fungerer sammen, opnår vi til en magtkoncentration, der aldrig er set før. 

“En uimodståelig magt, som vi nu ikke ved, hvordan vi regulerer”.

Der var sat 20 minutter af til Websummits formentlige bedst begavede gæst, men allerede efter 17 minutter, blev han afbrudt til Snowdens store forbløffelse. Det lykkedes dog for Snowden at tilbageerobre ordet og sluttede af med den vise one-liner:

”The only way to protect anyone is to protect everyone”

Edward Snowden

Det satser jeg på at opleve tirsdag

Websummit er et kaos og man skal zigzagge mellem 70.000 andre mennesker, men jeg satser på:

Are you ready for 5G? 🚀

Hvis vi synes, at det hele allerede går stærkt, så bare vent til 5G sætter dagsordenen. Det er ikke kun et spørgsmål om at transportere data lynhurtigt, det er også porten til helt nye produkter og services. Spørgsmålet er, hvordan det kan påvirke medierne. Centre Stage kl 10:00

Winning in the feedback economy

👂Alle har behov for at blive hørt og dem som er bedst til at lytte til brugerne vinder fremtiden. Forhåbentlig spændende talk med Zander Lurie, der er CEO i SurveyMonkey. PandaConf kl 10:45

Joker: The EU after Brexit

EUs chefforhandler Michel Barnier giver en analyse af, hvad vi kan forvente, når britterne endeligt forlader EU. Centre Stage 11:30

Looking back to go forward: 50 years of the internet

Tænk sig, at nettet allerede er et halv århundrede gammelt 🎂 Hvis man kan lære noget om de næste 50 år ved at kigge baglæns, må det være Websummits bedste investering at være tilstede ved Future Societies kl 11:30

From freemium to premium

Sådan får du gratisterne til at betale. I’m on 👏 SaaS Monster kl 12:10

How does your brand sound?

Alle skal have en tone-of-voice. Spørgsmålet er hvad formlen for den perfekte lyd er. CEO Daniel Leyser fra Meta Design giver bud. creatiff kl 12:45

Why the future belongs only to the imaginative

Mennesket er det eneste væsen, der ejer forestillingsevnen og de personer og virksomheder, der er bedst til at imagine vinder i fremtiden. Talk med chief creative officer fra Collins, der er American Design Agency of the Year. Lyder fint og spændende creatiff kl 16:05

Kurser

Medietrends er en hastigt voksende kursusudbyder med inspirerende og relevante kurser for professionelle medie- og kommunikationsfolk.

Lige nu er der enkelte pladser tilbage på kurser i efteråret. Men efter nytår kan du lære alt om nyhedsbreve, crowdtangle, podcast, explainer video, kommunikation og innovation. Tjek kurserne her.

That’s it, tak for at du læste med hele vejen

Skriv til mig, hvis du har ideer til noget, jeg bør opleve på Websummit eller du vil mødes.

Læs også