Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

💰I 15 år anede jeg ikke, hvor min løn kom fra..

• Kariker læserne og få succes i abonnementsafdelingen
• DMJX åbner iværksætter-uddannelse
• Top 50: Virallisten september 2019
• Nordiske medier tager nyhedsrobot i brug
• Starbucks giver gratis adgang til digitale medier
• Rigtigt medie vil kun udkomme på Substack

Udgivet

den

Jeg vil vide (næsten) alt om dig 🤓
  • Kariker læserne og fĂĄ succes i abonnementsafdelingen
  • DMJX ĂĄbner iværksætter-uddannelse
  • Top 50: Virallisten september 2019
  • Nordiske medier tager nyhedsrobot i brug
  • Starbucks giver gratis adgang til digitale medier
  • Rigtigt medie vil kun udkomme pĂĄ Substack

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen..

Jeg nok ikke den eneste i mediebranchen, som i mange år ikke vidste andet, end at en del af min løn kom fra mediestøtten og resten fra annoncer, abonnementer og den slags.

Det skriver jeg ikke for at pege fingre af nogen, eller for den sags skyld hænge mig selv ud, men fordi jeg i denne uge har læst et spændende opkog af et forskningsprojekt om pengestrømme og indtægtskilder i mediebranchen.

Forskeren Matt Skibinski, der står bag projektet, skriver polemisk i sin indledning, at der næppe findes en eneste barista i verden, som er dårligere til at redegøre for sin cafes forretningsmodel end nogen journalist er for sit arbejdes ditto.

Et medies økonomi er måske en smule mere kompliceret, kan man hævde, og det er ikke helt forkert.

Men det er ikke værre, end at langt de fleste medier relativt let kunne dele deres businessmodel med alle interesserede og især med dem, hvis løn er afhængig af projektet og som er ansat til at skabe det indhold, der skal sælges.

For eksempel tænker Skibinski, at megen journalistik ville ændre sig, hvis journalisterne forstod, hvor mange sidevisninger deres artikler skal skabe for at matche økonomien for bare een ny abonnent. I et regnestykke for et tænkt medie, når han frem til, at skæringspunktet ligger på 48.000 sidevisninger. Immervæk en god sjat.

Sidevisninger er vores mest velkendte mĂĄleenhed og derfor bliver det klik, vi jagter, pĂĄ trods af, at det oftest er en anden slags journalistik, der skaffer nye abonnenter.

Jeg tror, at Skibinski har ret i, at større bevidsthed, om hvad der skaber salg og i sidste ende lønninger, er første skridt mod mere bæredygtige medier.

Hvis målet er abonnementssalg, skal alle vide, hvad der sælger, hvor meget der skal sælges og hvordan det måles.

Mediefaget har ikke har traditioner for at tænke i økonomi og fred være med det. Men på tærsklen til 2020 er der forhåbentlig mange, der gerne vil tage (med)ansvar for medieøkonomien.

Derfor skal ledelserne skabe transparente og letforstĂĄelige økonomiske modeller, sĂĄ alle kan vide, præcis, hvad deres bidrag til maskinen gør for slutresultatet – altsĂĄ det økonomiske. Helt som baristaen ved, at hver eneste cafelatte fra hendes hĂĄnd pĂĄvirker bundlinjen.

Et godt bud på brugbare regnestykker leverer Skibinski også. Så han er hermed anbefalet som god læsning, når du er færdig med dette nyhedsbrev.

HĂĄber, du fĂĄr en god torsdag

Jan

PS: Apropos økonomi, hvis du kan lide Medietrends, så fortæl din HR-ansvarlige, at man kan slå job op her.

Du kan også foreslå din chef, at hele huset køber et fælles medlemsskab af Medietrends.

På din skærm lige nu:

  • tre skud fra Medietrends
  • tre korte nyheder fra medieverdenen
  • fem kurser
  • et netværk

Kariker læserne og få succes i abonnementsafdelingen

Læsernes debatter er blevet til humoristisk fastholdelse af abonnenterne hos norske Stavanger Aftenbladet. I korte videoer karikerer en komiker læserne mens de banker løs i tasterne for at debattere.

Målet er at lokke abonnenterne til at bruge Aftenbladet mere ved for eksempel at kommentere og ifølge avisen, har de morsomme, virale videoer været med til at nedbringe frafaldet af abonnenter.

DMJX åbner iværksætter-uddannelse

Nu bliver det lettere at tage de første usikre skridt ud i det iværksætterliv, som mange mediefolk opsøger. DMJX lancerer et seks måneder langt forretningsudviklingsforløb

Top 50: Virallisten september 2019

Efter at have dykket i nogle måneder er TV2.dk tilbage på førstepladsen som landets mest virale medie

BRIEF

1. Nordiske medier tager nyhedsrobot i brug

Nordiske Medier, der ejes af NORDJYSKE Medier, har taget en robot i brug, der kan lave nyhedsnoter inden for eksempelvis erhverv.

Ved at trække på data vedrørende ændringer i CVR-registret kan robotten skrive små nyhedsnoter om regnskaber.

2. Starbucks giver gratis adgang til digitale medier

Det er helt almindeligt at cafeer har aviser til gæsterne, men besynderligt nok er det først nu, at nogen begynder med digital adgang til medier. Det sker nĂĄr alle Starbucks i USA – ikke DK – fremovergiver adgang til The Wall Street Journal (WSJ), USA Today, The Seattle Times, Chicago Tribune, The Baltimore Sun, Orlando Sentinel og New York Daily News

3. Rigtigt medie vil kun udkomme pĂĄ Substack

Substack er en platform for betalte nyhedsbreve, som frem til i dag mest har været anvendt af personer med mindre nyhedsbreve. Men Substack meddeler nu, at de har fået det første rigtige medie ombord. Det er interessant fordi Substack af mange ses som et fyrtårn i den stigende nyhedsbrevstrend og fordi det ikke er hver dag, at et medie dropper sin hjemmeside og udelukkende udkommer på mail. Et andet eksempel er Axios, men de udkommer fra egen nyhedsbrevsplatform.

Jeg slutter med et tankevækkende citat – spørgsmĂĄlet er ikke om Maria Ressa har ret eller ej. Men om SoMe handler bevidst eller ej.

Tak for at du nĂĄede hele vejen igennem đź‘Ť

Læs også