Connect with us

Original

Facebook stopper faktatjek af politikere

Den politiske debat er som en tenniskamp og Facebook vil fremover kun tage ansvar for at banen er jævn, mens politikerne selv må bestemme, hvordan de spiller deres kamp

Udgivet

den

Facebook stopper faktatjek af politikere
Fremover skal disse personer ikke frygte for faktatjek på Facebook

Facebooks angst for at få medansvar for, hvordan den kommende amerikanske præsidentvalgkamp udvikler sig, er så udtalt, at platformen nu vil slippe alle tøjler og acceptere politikerløgne på lige fod med politikersandheder.

Det er essensen af en tale og en pressemeddelelse Facebook udsendte i sidste uge. Her adresserede Facebooks VP of Global Affairs and Communication, Nick Clegg, ærligt Facebooks fejltagelser i valgkampen i 2016 og meddelte, hvordan Facebook vil håndtere de kommende udfordringer.

Istedet for at lade politikernes opslag indgå i det faktatjekprogram, som Facebook ellers normalt praler med, vil opslag fra politikere i fremtiden ikke blive kontrolleret eller sanktioneret.

“Vi mener ikke, at det er en passende rolle for os at bedømme politiske debatter og forhindre politiske udsagn i at nå deres publikum, den offentlige debat og den kritiske granskning. Derfor undtager vi politikerne fra vores tredjeparts faktatjek program,” siger Nick Clegg.

Faktatjekprogrammet handler om, at alle Facebooks brugere kan flage tvivlsomme opslag og påstande. Derefter kan Facebook sende opslaget til bedømmelse hos uafhængige faktatjekker, som for eksempel danske Tjekdet.dk. Hvis faktatjekkerne bedømmer opslaget som misvisende eller falskt, vil Facebook sanktionere opslaget på forskellige måder.

Facebook har dog hele tiden undtaget opslag med stor nyhedsværdi fra deres generelle regler og det betyder, at for eksempel billeder af den nøgne og forbrændte pige fra Vietnamkrigen accepteres af Facebook, selvom det overtræder deres regler om nøgenhed.

I fremtiden vil opslag fra politikere få samme status af nyhedsværdi, siger Nick Clegg.

“Fra nu vil vi behandle udtalelser fra politikere som nyhedsværdigt indhold, som ud fra en generel regel skal blive set og hørt.”

Nick Clegg understreger, at politiske udsagn under alle omstændigheder altid behandles kritisk af enten medierne eller politiske modstandere og at misinformation og disinformation, derfor nok skal blive afsløret.

Men det, som han ikke siger er, at selv hvis en politiker afsløres i bevidste løgne, så kan og vil Facebook ikke sanktionere og for eksempel oplyse brugerne om at opslaget er misvisende – ligesom det ville ske, hvis for eksempel Medietrends postede en løgn på Facebook.

Istedet sammenligner Clegg den politiske debat med en tenniskamp, hvor det er Facebooks opgave at sørge for at banen er plan, nettet har den rigtige højde og at linjerne har den rigtige længde.

“Hvordan spillerne vælger at spille deres kamp er op til dem og ikke os. Det er ikke vores opgave at være politiske deltager,” siger han.

Han oplyser ikke, hvordan Facebook definerer politikere og det bliver derfor spændende at se om de giver lige frit spil til alle med et politisk budskab. For eksempel vil danske Rasmus Paludan og britiske Tommy Robinsen, der begge har haft og har karantæne, jo nok påberåbe sig deres status som politikere.

Nick Clegg lægger ikke skjul på, at konteksten for beslutningen er det kommende amerikanske præsidentvalg. Og det er ret oplagt, at Facebook ville komme til at få en meget synlig rolle, hvis de skulle sanktionere alle Donald Trumps misinformationer, som ved seneste optælling fra Washington Post løb op i over 12.000 i hans tid som præsident – heraf en stor del på Facebook.

Beslutningen om at undtage politikere fra faktatjek sætter en anden nyhed fra Facebook i relief. Nemlig deres to uger gamle beslutning om at etablere et uafhængigt nævn, som får myndighed til at omgøre beslutninger og sanktioner truffet af Facebook på grund af overtrædelser af Facebooks regler.

Da nævnet, der også er blevet omtalt som en slags globalt debat højesteret, blev præsenteret, opfattede mange det som et skridt i en retning af, at Facebook nu ville påtage sig et større redaktionelt ansvar for det indhold, der bringes på deres platform.

Men med beslutningen om at give alverdens politikere frit spil til at lyve, som det passer dem, skal man nok mere hæfte sig ved at, nævnet er uafhængigt og at Facebook derfor skaber sig en effektiv distance til ansvaret med brug af arms-længde-princippet.

Kombinationen af de to beslutninger betyder, at den politiske debat løftes væk fra Facebooks skuldre og hvis nogen oplever, at nogen går for vidt, kan de klage til et nævn. som Facebook også har fraskrevet sig ansvaret for.

Hokus pokus, Facebook har rene hænder.

Omvendt må man medgive Nick Clegg, at situationen, hvor et privat firma som Facebook har magt til at bestemme, hvad der er stuerent, sandt eller falsk i den politiske debat, heller ikke er optimal. Nærmest tværtimod.

Men det var netop derfor, at Facebooks faktatjekkoncept med uafhængige faktatjekkere var glimrende – også når det gjaldt opslag fra politikerne.

Et par undtagelser i Facebooks liberaliserede debatpolitik er:

  • Hvis udtalelser fra en politiker direkte opfordrer eller kan skabe voldshandlinger, vil de blive taget ned.
  • Politikere, der deler opslag, som allerede er flaget som misinformationer eller hate speech, vil blive sanktioneret ligesom alle andre. Det vil blandt andet sige, at Facebook ledsager opslagene med opslag, der har modsatrettede informationer.
  • De manglende faktatjek gælder kun for organiske (gratis) opslag, mens Facebook fortsat vil praktisere strammere regler for betalte opslag. Det skyldes formentlig, at de potentielt kan få større rækkevidde og kan målrettes mere præcist.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu