Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

11 historier og et tankevækkende citat

• Sådan vil Facebooks nye nyhedsprojekt udvælge nyheder
• Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph
• Zetland kan se målstregen med 2806 nye medlemmer
• Skræddersyede nyhedsbreve nedsætter læserflugt med 49 procent
• Når Facebook betaler for nyhederne
• Talk: Kan Blockchain få os til at betale for nyheder?
• Her er de indstillede til FUJ-Priserne 2019
• ‘Horse race’ journalistik betyder dårlig journalistik
• Sådan ser verden ud uden smartphones
• Nordic Podcast Academy åbner i Struer – Lydens By
• Washington Post lancerer personaliserede nyhedsbreve
• Citat

Udgivet

den

Store medier gambler med human in the loop

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

På din skærm lige nu:

  • seks skud fra Medietrends
  • fem korte nyheder fra medieverdenen
  • fire kurser
  • et netværk
  • et tankevækkende citat

Godmorgen.. ⏰

Det har været en produktiv uge på værkstedet. Jeg er snublet over en masse gode historier, som jeg deler med dig her.

Men jeg har også haft travlt med at lukke løse ender i kommende kurser. For eksempel har senior producer Liz Scheltens fra Vox video explainer redaktion givet håndslag (bare rolig, har det på skrift) på at komme til København til foråret og lave et 3-dages kursus i explainer video.

Og så er der kommet nogle seriøst gode mediebesøg på plads på efterårets “Medietendenser og innovation i København”. Tjek den foreløbige besøgsliste på kursets link nederst i denne mail.

Men her og nu, god læselyst

Jan

Medietrends

Sådan vil Facebooks nye nyhedsprojekt udvælge nyheder

Facebook arbejder på et nyt feed for kvalitetsnyheder, som medierne bliver betalt for at levere. Det rulles ud i USA nu, og hvis det bliver en succes, kan det forventes at blive globalt om et års tid.

Medietrends har allerede for en måned siden skrevet om projektet, men nu er vi blevet klogere og har opdateret artiklen med informationer om, at Facebook vil nedprioritere journalistik, der er skabt til at provokere, splitte og polarisere.

Ligeledes vil de favorisere artikler, der bygger på åbne kilder og de medier, der var først med historierne.

Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph

Hvis man rammer de potentielle læsere, der hvor de er, når de har god tid, så er der muligheder for gode salgstal. Det oplever britiske The Telegraph med et ellers temmeligt primitivt lydprojekt. Men det er 12 gange bedre til at sælge abonnementer end hjemmesiden.

Zetland kan se målstregen med 2806 nye medlemmer

Zetland nåede ikke det ultimative mål om 3500 nye medlemmer. Men knap 3000 nye betalende varmer godt og målstregen kan ses, lyder det fra Zetlands direktør.

Skræddersyede nyhedsbreve nedsætter læserflugt med 49 procent

The Times er en de mest spændende digitale forretningscases i disse år. De har indført fire daglige udgaver istedet for løbende at opdatere, de skaffer sign ups til nyhedsmails ved hjælp af Facebookgrupper og andre tricks, og nu er de gået besærk i personalisering af nyhedsbrevene. Jeg har plukket i deres whitepaper om erfaringerne og man må bare sige, at folk er forbavsende åbne, når de har noget at prale med.

Når Facebook betaler for nyhederne

Tirsdag havde svenske Expressen premiere på deres nye, daglige nyhedsoverblik Bara Nyheter, som er det første eksempel på at Facebook betaler medier i Norden for at producere nyheder. Sammen med Expressen får seks andre europæiske mediehuse penge fra Facebook og Facebook siger til Medietrends, at danske partnerskaber også kan komme på bordet.

Talk: Kan Blockchain få os til at betale for nyheder?

Det korte svar er nej. Ikke fordi der er noget galt med blockchain, men fordi medierne ikke vil eksperimentere med styksalg af artikler. Det er konklusionen på en ellers spændende debat om blockchain og mikrobetaling på DMJXs Festival i sidste uge. Lyt med – det er god lyd.

BRIEF

1. Her er de indstillede til FUJ-Priserne 2019

Sandsynligheden for at du er indstillet til årets FUJ-pris er temmelig høj eftersom der er hele 60 indstillinger. Heldige jury, der nu skal læse, se og lytte sig igennem Danmarks bedste undersøgende journalistik

2. ‘Horse race’ journalistik betyder dårlig journalistik

Når medierne dækker valgkampe, som om det var et hestevæddeløb, ender det ikke bare som dårlig journalistik, det er er også dårligt for demokratiet. Det konkluderer anerkendte Denise-Marie Ordway fra Shorenstein efter hun har indsamlet en større mængde videnskabelige undersøgelser af fænomenet.

På skadelisten nævner hun:

  • Mistillid til politikere
  • Mistillid til medier
  • Dårligt oplyste vælgere
  • Upræcise vidergivelse af meningsmålinger

Og meget andet skidt..

3. Sådan ser verden ud uden smartphones

Den amerikanske fotograf Eric Pickersgill har photoshoppet folks smartphones væk fra en serie hverdagbilleder af mennesker. Resultatet er tankevækkende og giver en lidt ondt i maven.

4. Nordic Podcast Academy åbner i Struer – Lydens By

NPA skal være Danmarks nye samlingssted for podcast og lyd. Bag akademiet står Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Sound Hub Denmark, Lydens By samt underviserne Dorte Palle og Tor Arnbjørn, der også arrangerer kurser for Medietrends.

5. Washington Post lancerer personaliserede nyhedsbreve

I denne måned introducerer WaPo nye personaliserede nyhedsbreve og fleksible betalingsvægge. Sidstnævnte betyder, at læserne bliver behandlet forskelligt alt efter der tidligere adfær og en lang række andre signaler. Jo mere sandsynligt det, at de kan sælge dig et abonnement, jo hårdere er betalingsvæggen.

Tak for at du nåede hele vejen igennem 👍

Lad os slutte med et tankevækkende citat..

Læs også