Connect with us

Kurateret

Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph

Indlæste nyhedsbriefs i myldretiden får The Telegraphs brugere til at betale for journalistikken

Udgivet

den

Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph

Hvis man skal stole på The Telegraphs commuter editions editor Danny Boyle, så har den britiske avis fået en virkelig god ide. En ide, som ikke alene giver bedre service til The Telegraphs mange pendlere, men som også skaffer nye betalende abonnenter.

The Telegraph har oprettet en gruppe på samtaleappen WhatsApp, som bliver brugt til at sende helt korte oplæste nyhedsbriefs. De oplæste briefs ryger afsted klokken 8 om morgenen og kl 17, britisk tid. Sådan cirka, for mange dage svinger tidspunkt +- 30-40 minutter.

WhatsApp er ikke udbredt i Danmark, men i UK er der åbenbart så mange pendlere, der alligevel er på WhatsApp, at det kan betale sig at lave en særlig service der.

Sammen med selve nyhedsbriefet sender Danny Boyle nogle links til artikler, der uddyber briefet og da langt de fleste af disse er bag betalingsmur, fungerer lydservicen som en effektiv murbrækker til abonnementssalget.

Og hold nu fast. Ifølge Boyle ender brugerne af lydservicen 12 gange så ofte med at tegne abonnement, som de typiske brugere på The Telegraphs hjemmeside. Og brugere, der klikker på et af linkene i WhatsApp, læser bagefter dobbelt så mange artikler, som den gennemsnitlige bruger gør.

Forklaringen er selvfølgelig at pendlere har god tid, så hvis man kan ramme dem, der hvor de er (WhatsApp), er der gode potentialer for konvertering og engagement.

Da WhatsApp ikke er udbredt i Danmark ville en variant nok skulle udvikles på enten Facebook, Messenger eller Twitter.

Lydbriefet fra The Telegraph er primitivt produceret som almindelig lydstump på en iPhone og alt bliver optaget lynhurtigt og uden klip. Indholdet hentes fra avisens nyhedsbreve, men der er særligt fokus på nyheder, der er relevante for pendlere.

lyt til morgenbrief onsdag 11. september 2019

Bemærk, hvor elegant Danny Boyle formidler at han snart pusher nogle links til The Telegraphs artikler.

Læs mere hos Journalism.co.uk

Kurateret

Mediechefernes største udfordringer

1000 mediechefer fra 149 lande er blevet spurgt, hvad der er deres største udfordringer

Udgivet

den

Mediechernes største udfordringer
Foto: Wikimedia

Af 15 mulige udfordringer er kvalitetsindhold, der engagerer brugerne, mediechefernes mindste bekymring. Ihvertfald hvis man spørger dem selv.

Det fremgår af en omfattende undersøgelse blandt 1.051 mediechefer fra 149 lande, som International Center for Journalists (ICFJ) netop har offentliggjort.

Mediecheferne er blevet bedt om at forholde sig til 15 forskellige udfordringer, som så godt som alle medier og redaktioner kloden rundt kender til.

Øverst ligger ikke overraskende den økonomiske omstilling efter annoncemarkedet er blevet punkteret af techgiganter som Facebook og Google. Hele 73 procent af de adspurgte anser det som en alvorlig udfordring.

At kvalitetsindhold ligger så lavt, kan måske tolkes som et tegn på, at det faglige selvværd er i top og at cheferne vurderer, at deres mediers indhold i det store og hele er som det skal være.

Lidt spydigt kunne man indvende, at hvis indholdet var bedre, nærmest nødvendigt for brugerne, så ville udfordringen med at sælge det også være meget mindre.

Samme undren kan man have over, at udfordringen med at skabe tillid hos brugerne ikke er større.

Omvendt er der ingen tvivl om, at udvikling af bæredygtige forretningsmodeller er nødt til at veje tungt over alt i medielandskabet. Men det skal gå hånd i hånd med udvikling af kvalitetsindhold, som er dybt relevant for brugerne.

Det er den opskrift, som flagskibe som New York Times og The Guardian følger og det er det man igen og igen hører fra små og mellemstore medier, der har knækket kurven.

Hele rapporten, der har mange andre interessante kapitler, kan læses her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu