Connect with us

Original

Mænd fylder dobbelt så meget som kvinder i danske medier

Svensk robot dokumenterer, at dansk medier har mere end almindeligt svært ved at repræsentere og omtale kvinder ligeligt.

Udgivet

den

Hver gang et dansk medie omtaler 100 mennesker, er kun 33 procent af dem kvinder. Det viser tal fra det svenske analysefirma Prognosis.

Prognosis har kodet en såkaldt Gender Equality Tracker, som hvert femte minut støvsuger danske artikler efter navne og pronominer som han, hende, hun, ham, hendes, hans osv.

Kigger man på resultaterne over en længere periode, er det tydeligt, at andelen af fokus på kvinder og mænd kører op og ned for alle medier. Det skyldes naturligvis, at medierne ikke udvælger deres kilder og omtaler efter køn, men efter relevans.

Men i betragtning af, at verden består af 50 procent mænd og 50 procent kvinder, er det alligevel bemærkelsesværdigt, at Prognosis over en periode på otte uger kun finder tre ud af 14 danske medier, der har opnået ligevægt eller kvindelig overvægt i en enkelt uge.

Det svarer til tre ud af 112 nyhedsuger eller 2,7 procent.

Screendump fra Prognosis

Prognosis oplyser på deres hjemmeside, at tracket af navne er meget præcise. Deres robotter sammenligner navnene i medierne med navne fra officielle navnelister. Hvis et navn er brugt af flere end 95 procent mænd/kvinder tæller det med. Hvis ikke, ser robotten bort fra det.

De oplyser også, at de i mange tilfælde kan læse med bag ved betalingsvægge.

Kønsopgørelsen opdateres dagligt og kan følges her. Samme sted kan man opfordre Prognosis til at inddrage nye medier i deres overvågning.

Prognosis bot opdaterer også dagligt på sin egen twitterprofil

Original

DMJX åbner iværksætter-uddannelse

Nu bliver det lettere at tage de første usikre skridt ud i det iværksætterliv, som mange mediefolk opsøger

Udgivet

den

DMJX åbner iværksætter-uddannelse
Rektor for DMJX Trine Nielsen. Foto: Anders Hviid

Det er hævet over enhver tvivl at flere og flere mediemennesker i fremtiden kommer til at skabe deres egne arbejdspladser og virksomheder. Derfor slår DMJX snart dørene op til en ny medieiværksætteruddannelse, der skal gøre det lettere for nye startuppere at komme igang.

Den nye uddannelse får adresse i DMJXs afdeling i Emdrup og får navnet “Fra ide til virksomhed – Business Makers”.

Teknisk set er uddannelsen et efteruddannelsesforløb, men reelt er der tale et forretningsudviklingsforløb, hvor DMJX støtter iværksætterne med alle de relevante værktøjer og kompetencer, som skal i sving, når man starter op for sig selv.

Derfor er der både undervisning i regnskab, økonomi, strategi, salg, markedsføring, branding, produktudvikling og finansiering.

Samtidig byder det halve år på intensiv networking med de andre på holdet (op mod 40) og det skal der gerne komme værdifulde samarbejder ud af.

Rektor på DMJX Trine Nielsen fortæller, at initiativet kommer til verden som en reaktion på, at flere end hver femte dimittend fra Emdup og knap hver tiende fra DMJX i Aarhus springer ud som selvstændige.

“Med vores nye initiativ ønsker vi at gøre dem i stand til at skabe deres egen virksomhed – alene eller sammen med andre, og ikke kun fokusere på at overleve, men også skabe vækst. De kreative erhverv er i vækst, men mangler færdigheder og kompetencer i forhold til at udvikle forretning og det håber vi at kunne gøre her,” siger Trine Nielsen.

Uddannelsen har kickoff den 19. november og der er ansøgningsfrist den 10. november.

Læs mere her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu