Connect with us

Data

Partiledere speeder op på Facebook

Mette Frederiksen dominerer fortsat valgkampen på Facebook. Men hele selskabet af partiledere sætter nu foden på speederen i valgkampens sidste uge

Udgivet

den

Mette Frederiksen dominerer fortsat valgkampen på Facebook. Men hele selskabet af partiledere sætter nu foden på speederen i valgkampens sidste uge

Valgkampen er nu gået ind i sin fjerde uge og at dømme efter partiledernes aktivitet på Facebook er slutspurten nu sat igang.

I valgkampens første dage slog partilederne flittigt op til 37 opslag op på Facebook om dagen, men siden da har der været en lang mellemperiode med “kun” i gennemsnit 28 daglige opslag.

Men siden den 23. maj er der for alvor kommet fart over partiledernes Facebookprofiler med ialt 34 daglige opslag i gennemsnit.

Det viser en detaljeret kortlægning af partiledernes Facebookaktiviteter i valgkampens tre første uger, som Medietrends har foretaget ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Der er dog stor forskel på partiledernes udbytte af valgkampen på Facebook. Ser man på det totale antal interaktioner – kommentarer, delinger og likes – har Mette Frederiksen ligget i spidsen i samtlige af valgkampens dage.

Det betyder dog ikke, at hun er den partileder, der hver eneste dag har scoret mest opmærksomhed. Det viser denne grafik, der illustrerer, hvilken partileder, der på dagen har fået størst opmærksomhed.

Facebooks brugere er også ved at komme i valgstemning og reagerer oftere og oftere på partiledernes opslag.

Som det ses af grafikken herunder, skabte partilederne over 70.000 interaktioner på valgkampens dag 1. Men siden er opmærksomheden faldet til mere beherskede niveauer.

Men i de seneste dage er der atter kommet benzin på bålet. Ikke mindst den 27. maj, hvor de endelige personlige stemmer ved Europa Parlaments valget blev talt op.

Top fem af partiledernes største opslag i valgkampen domineres af Mette Frederiksen og rød blok:

1

2

3

4

5

Undersøgelsen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle. Nye Borgerliges Pernille Vermund indgår som den eneste partileder ikke i undersøgelsen, da hun ikke har en personlig Facebookside. Kun sin private og partiets.

Data

De mest virale opslag på Folkemødet

Medietrends kortlægger hver dag alle opslag på Facebook, Twitter og Instagram fra Folkemødet. Find ranglisten her

Udgivet

den

Foto: Joshua Tree

Under Folkemødet bliver der skrevet tusindvis af opslag på Facebook og Twitter og Medietrends har hver dag tracket og rangeret dem alle.

Her er top 5 for Folkemødets lørdag til søndag formiddag og længere nede finde du de samlede opgørelser for alle opslag på Twitter og Facebook under Folkemødet 2019:

Facebook

(Twitter følger længere nede)

1

2

3

4

5


I denne tabel kan du se alle, der har lavet opslag om Folkemødet fra onsdag til og med søndag formiddag.

Opslagene rangeres efter flest interaktioner (Likes, delinger og kommentarer).

Twitter

1

2

3

4

5


Her er en oversigt over alle der har tweetet under hashtag #fmdk onsdag til søndag

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Google tjener 31 mia. kr på mediene. Det anslår News Media Alliance i en analyse, som dårligt nåede at blive publiceret, før den blev kritiseret af blandt andet Google og faktisk også flere medier. Mens Google kalder regnestykket noget, der kunne være på bagsiden af en kuvert, betegner fx Slate det som ”flimsy” – News Media Alliance.

Mikrobetalingspioner stopper mikrobetaling. Den hollandske nyhedsaggregator Blendle, der har været kendt for at sælge artikler i løsvægt indstiller styksalget. Fremover vil de i stedet satse 100% på deres Spotify for news-model, hvor kunderne betaler et abonnement på 9,99 euro om måneden og så får fri adgang til en lang række artikler fra udvalgte betalingsmedier – NiemanLab

Google opdatering halverer Daily Mails søgetrafik. Den 3. juni gennemførte Google en ordinær opdatering af deres søgealgoritme, og det har foreløbigt kostet dyrt hos Daily Mail, der oplever en halvering af deres søgetrafik. Medietrends har forhørt sig hos flere danske medier, men ingen har oplevet det samme – Pressgazette

Bliv klogere på Facebooks globale valuta i næste uge. Det har kimen til en altomfattende disruption af den digitale verden og en hel del mere, når Facebook lancerer en global kryptovaluta. Hidtil har det været ventet, at det først sker i 2020, men nu står det klart, at Facebook allerede i næste uge vil løfte sløret for deres planer for den kommende valuta kaldet Libra – Techcrunch

Hvad betyder Libra for medierne? Umuligt at svare på. Men ædruelige mennesker spekulerer på, at det kan sætte gang i indholdssalg på Facebook og måske/måske ikke kan det kickstarte mikrobetaling af journalistik – Medietrends

Andre læser lige nu