Connect with us

Data

Partiledere speeder op på Facebook

Mette Frederiksen dominerer fortsat valgkampen på Facebook. Men hele selskabet af partiledere sætter nu foden på speederen i valgkampens sidste uge

Udgivet

den

Mette Frederiksen dominerer fortsat valgkampen på Facebook. Men hele selskabet af partiledere sætter nu foden på speederen i valgkampens sidste uge

Valgkampen er nu gået ind i sin fjerde uge og at dømme efter partiledernes aktivitet på Facebook er slutspurten nu sat igang.

I valgkampens første dage slog partilederne flittigt op til 37 opslag op på Facebook om dagen, men siden da har der været en lang mellemperiode med “kun” i gennemsnit 28 daglige opslag.

Men siden den 23. maj er der for alvor kommet fart over partiledernes Facebookprofiler med ialt 34 daglige opslag i gennemsnit.

Det viser en detaljeret kortlægning af partiledernes Facebookaktiviteter i valgkampens tre første uger, som Medietrends har foretaget ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Der er dog stor forskel på partiledernes udbytte af valgkampen på Facebook. Ser man på det totale antal interaktioner – kommentarer, delinger og likes – har Mette Frederiksen ligget i spidsen i samtlige af valgkampens dage.

Det betyder dog ikke, at hun er den partileder, der hver eneste dag har scoret mest opmærksomhed. Det viser denne grafik, der illustrerer, hvilken partileder, der på dagen har fået størst opmærksomhed.

Facebooks brugere er også ved at komme i valgstemning og reagerer oftere og oftere på partiledernes opslag.

Som det ses af grafikken herunder, skabte partilederne over 70.000 interaktioner på valgkampens dag 1. Men siden er opmærksomheden faldet til mere beherskede niveauer.

Men i de seneste dage er der atter kommet benzin på bålet. Ikke mindst den 27. maj, hvor de endelige personlige stemmer ved Europa Parlaments valget blev talt op.

Top fem af partiledernes største opslag i valgkampen domineres af Mette Frederiksen og rød blok:

1

2

3

4

5

Undersøgelsen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle. Nye Borgerliges Pernille Vermund indgår som den eneste partileder ikke i undersøgelsen, da hun ikke har en personlig Facebookside. Kun sin private og partiets.

Data

Top 50: Virallisten juli

Sommerens agurketid betød markant mindre liv på de sociale medier. Eneste store medie, der holdt dampen oppe var Berlingske

Udgivet

den

Top 50: Mest virale artikler fra danske medier

For langt de fleste medier, har sommeren betydet markant lavere aktivitet på de sociale medier.

Det betyder både lavere engagement på de enkelte artikler og lavere engagement på hele indsatsen.

Før sommerferien fik de mest delte, likede og kommende danske artikler over 50.000 interaktioner, i juli er det niveau faldet til godt 20.000.

Ser man på mediernes samlede mængde engagement er alle store medier, undtagen Berlingske, gået tilbage i forhold til juni, hvor Medietrends senest gjorde regnskabet op.

Det viser Medietrends virale barometer, der hver måned måler, hvilke medier, der skaber størst engagement på tværs af Facebook, Twitter, Linkedin og Pinterest.

Opgørelsen foretages med data, der leveres af Storyboard.news

I forhold til seneste udgave af Virallisten er listen over medier nu udvidet fra 30 til 50. Sammenligner man de 50 øverst placerede juni med juli, er der fire medier, der er skiftet ud:

Ud ryger:

  • Point of View International
  • Børsen
  • Pio Pio
  • Local Eyes

Ind kommer:

  • Folketidende
  • Ingeniøren
  • Fredericia Avis
  • Flaskeposten.nu

Se Virallisten for andre måneder

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu