Facebook har i valgkampens første uge især summet af Mette Frederiksen og partierne i rød blok. De nye, små partier har dog også trods deres beskedne størrelse opnået betydeligt gennemslag. Det gælder ikke overraskende især Stram Kurs.
Det viser en kortlægning, Medietrends har gennemført af den politiske aktivitet på Facebook i den første uge af valgkampen.
Ser man på de 300.000 likes, delinger og kommentarer, som vælgerne har uddelt til partilederne, så har Mette Frederiksen raget mere end hver fjerde til sig. Dermed har hun skabt næsten dobbelt så meget engagement som Lars Løkke Rasmussens personlige profil.
Til sammen har de fem partiledere i rød blok høstet godt 70 procent af de likes, delinger og kommentarer, som partilederne har fået.
Og liv og aktivitet på Facebook er ikke bare gøgl og staffage. Alle partier satser massivt på Facebook i valgkampen og til sammen har de allerede brændt mellem 580.000 og 226.000 kroner af på Facebookannoncer.
Det har big data analytiker Søren Pedersen beregnet ved at have tracket hver eneste politiske annonce i valgkampen.
De mange interaktioner i Medietrends kortlægning stammer både fra almindelig, organisk rækkevidde og betalt rækkevidde.
I partiregnskabet er der bedre balance mellem rød og blå blok. Takket være de tre små partier, Kristendemokraterne, Nye Borgerlige og Stram Kurs, ender balancen i blå bloks favør. Men uden dem, ville de røde partier også have modtaget flest likes, delinger og kommentarer.
Parti | Interaktioner første uge | Interaction rate |
Socialdemokratiet | 39.234 | 1,5 |
Dansk Folkeparti | 39.173 | 0,93 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti | 33.604 | 1,31 |
Enhedslisten | 27.081 | 1,06 |
Alternativet | 19.599 | 1,13 |
Stram Kurs | 18.973 | 6,4 |
Det Konservative Folkeparti | 11.982 | 1,4 |
Liberal Alliance | 10.688 | 0,47 |
SF | 7.511 | 0,87 |
Radikale Venstre | 6.767 | 0,49 |
Nye Borgerlige | 6.092 | 2,48 |
Kristendemokraterne | 4.819 | 4,5 |
Klaus Riskær Pedersen | 844 | 5,41 |
Tabellen viser de opstillede partiers interaktioner i valgkampens første uge.
Data: CrowdTangle/Medietrends
Kigger man på den såkaldte interaction rate, som viser, hvor mange interaktioner, man får per følger, skiller Stram Kurs sig markant ud med en rate på hele 6,4 procent.
I princippet er interaction rate en målestok, der kan bruges til at sammenligne effektiviteten af små og store Facebook-sider. Men da det altid er sådan, at det er de mest engagerede mennesker, der følger en side først, vil interaction rate altid give en fordel til små sider med få følgere.
Der er dog ingen tvivl om, at Stram Kurs har solidt fat i Facebook og derfor også må anses som en af vinderne på Facebook i den første uge af valgkampen.
Som det ses af næste tabel er Stram Kurs vokset med over 1800 nye følgere på en uge og det er valgkampens stærkeste rekruttering.
Andre partier vokser også, men det mest interessante – udover Stram Kurs – er, at Dansk Folkeparti og Liberal Alliance er gået fuldstændig i stå og kun har tiltrukket cirka 10 nye følgere om dagen.
Man kan indvende, at det skyldes, at Dansk Folkeparti allerede er store på Facebook. Men det er Socialdemokraterne også, og de tiltrækker trods alt flere end 1.000 nye følgere.
Parti | Følgere den 14. maj 2019 | Vækst siden valgudskrivelse | Stigning i procent |
Stram Kurs | 14.760 | 1.880 | 12,7 |
Socialdemokratiet | 105.415 | 1.028 | 1,0 |
Radikale Venstre | 42.459 | 809 | 1,9 |
SF | 42.717 | 795 | 1,9 |
Enhedslisten | 86.702 | 676 | 0,8 |
Alternativet | 93.540 | 636 | 0,7 |
Nye Borgerlige | 26.859 | 568 | 2,1 |
Kristendemokraterne | 5.756 | 559 | 9,7 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti | 72.968 | 482 | 0,7 |
Det Konservative Folkeparti | 35.967 | 402 | 1,1 |
Klaus Riskær Pedersen | 7.949 | 318 | 4,0 |
Dansk Folkeparti | 103.261 | 81 | 0,1 |
Liberal Alliance | 94.236 | 59 | 0,1 |
Tabellen viser de 13 opstillede partiers følgere.
Data: CrowdTangle/Medietrends
Kigger man på top 10 af de mest populære opslag fra partiledere i den første uge, er den røde bloks dominans næsten total med hele 9 topplaceringer.
Fem til Mette Frederiksen, to til Pia Olsen Dyhr, en til Uffe Elbæk og Pernille Skipper og endelig en niende plads til Lars Løkke Rasmussen.
Her er de ti opslag, som fik flest likes, delinger og kommentarer i valgkampens første uge:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10