Connect with us

Nyhed

Danske Medier vil lokke Zuckerberg til Danmark

Brancheorganisationen Danske Medier inviterer Facebooks stifter til Mediernes Årsdag i en annonce i The Washington Post

Udgivet

den

Når Danske Medier holder Mediernes Årsdag den 7. maj, håber organisationen, at Facebooks stifter Mark Zuckerberg kigger forbi til en snak om de sociale mediers rolle i samfundet.

Danske Medier har derfor i dag indrykket en halvsides annonce i Washington Post med en invitation og også sendt den direkte til Zuckerberg.

”De sociale medier er i fokus både politisk og i befolkningen, og vi ønsker at drøfte med Facebooks stifter, hvordan virksomheden håndterer de udfordringer, der følger med platformen. Derfor håber vi på, at Mark Zuckerberg vil gæste Danmark til en debat om misinformation, men også medieudviklingen generelt,” siger Morten Langager, der er direktør i Danske Medier.

Washington Post er valgt som annoncekanal fordi Danske Medier dels håber, at en klassisk printavis har Zuckerbergs opmærksomhed og dels fordi Facebook-stifteren netop selv brugte Washington Post, da han for nylig selv skrev et debatindlæg om den påvirkning de sociale medier blandt andet har af den politiske debat og valghandlinger.

I debatindlægget opfordrede Mark Zuckerberg til at internettet får nye spillerregler og han talte varmt for at globale regler skulle inspireres af EUs dataforordning GDPR.

“Vi har bygget avancerede systemer, der kan finde skadeligt indhold, stoppe indblanding i valg og gøre annoncer mere gennemsigtige. Men folk burde ikke være nødt til at stole på, at enkelte virksomheder selv løser disse problemer. Vi bør have en bredere diskussion om, hvad vi som samfund vil have og hvordan regulering kan hjælpe,” skrev Mark Zuckerberg blandt andet i debatindlægget.

Nyhed

Avisen.dk genfødes som A4 Nu

Fra i dag skal du taste a4nu.dk, hvis du vil læse avisen.dk. Det sker efter ejerne, A-Pressen og Freeway, er gået hvert til sit.

Udgivet

den

Det er formentlig første gang i dansk pressehistorie, at et medie mister sit navn og tvinges til at starte forfra med et nyt. Men det er præcis situationen for avisen.dk, der fra i dag genfødes som a4nu.dk eller i daglig tale A4 Nu.

Navneforandringen sker efter, at de to ejere – A-Pressen og Freeway – er blevet enige om at gå hver til sit. Med sig tager Freeway domænet avisen.dk og tilbage står A-Pressen og redaktionen på cirka 20 årsværk næsten navneløse.

Men også kun næsten, for redaktionen, der også indeholderne resterne af det nu nedlagte Ugebrevet A4, var allerede i gang med en større transformation omkring brandet A4.

Omkring paraplyen A4 Medier opbygges i øjeblikket flere nicher, et hovedsite kaldet A4 Medier og fra i dag A4 Nu.

A4 Nu kommer til at videreføre den journalistik fra avisen.dk, der indtil begyndelsen af 2019 dagligt tiltrak op til 80.000 daglige brugere.

Og selvom det er denne skribents vurdering, at avisen.dk igennem de senere år er blevet mindre tabloid end tidligere, cementerer A4 Nus chefredaktør Nicolai Kampmann, at A4 Nu fastholder den tabloide journalistik.

“Vi vil stadig være tabloidt inspireret – især i vores rubrikker. Det vigtigste er, at vi skal være tydelige i, hvem vi er medie for. Organiserede lønmodtagere og danskere med en interesse i arbejdslivet,” skriver Nicolai Kampmann i en mail.

I en pressemeddelelse forklarer Kampmann navnevalget.

”Vi kalder os for A4 Nu af to grunde. A4, fordi vi er en del af A4 Medier. Det er den samlede platform. Herfra deler vi og eksponerer indhold på tværs af forskellige indholdsportaler om arbejdsmarkedet og vores arbejdsliv. Nu, fordi brugeren tilgår vores indhold, ja, nu!”

”Vi er også en platform for de danskere, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Vores fortællinger skal engagere lønmodtagerne og repræsentere deres udfordringer. Vi skal anvise løsninger og stimulere til en bred debat, om hvordan vi stadig har et organiseret og respektfuldt arbejdsmarked,” skriver Nicolai Kampmann.

A4 Medier har brug for at finde en afløser for Freeway i ejerkredsen og oplyser, at man snart både vil præsentere en ny medejer samt en større kommerciel samarbejdsaftale.

Medietrends har forgæves kontaktet Freeway for at høre, hvad der sker med domænet avisen.dk fra den 1. maj, hvor A4 Medier trækker stikket.

I en tidligere artikel om skilsmissen udtalte direktør Mia Wagner, at Freeway ville videreføre avisen.dk som medie og at de ville opbygge en redaktion og formentlig indgå samarbejde med andre.

Men siden da, er der ikke sluppet noget nyt ud fra Freeway.

Læs Mia Wagners tidligere udtalelser her

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Google tjener 31 mia. kr på mediene. Det anslår News Media Alliance i en analyse, som dårligt nåede at blive publiceret, før den blev kritiseret af blandt andet Google og faktisk også flere medier. Mens Google kalder regnestykket noget, der kunne være på bagsiden af en kuvert, betegner fx Slate det som ”flimsy” – News Media Alliance.

Mikrobetalingspioner stopper mikrobetaling. Den hollandske nyhedsaggregator Blendle, der har været kendt for at sælge artikler i løsvægt indstiller styksalget. Fremover vil de i stedet satse 100% på deres Spotify for news-model, hvor kunderne betaler et abonnement på 9,99 euro om måneden og så får fri adgang til en lang række artikler fra udvalgte betalingsmedier – NiemanLab

Google opdatering halverer Daily Mails søgetrafik. Den 3. juni gennemførte Google en ordinær opdatering af deres søgealgoritme, og det har foreløbigt kostet dyrt hos Daily Mail, der oplever en halvering af deres søgetrafik. Medietrends har forhørt sig hos flere danske medier, men ingen har oplevet det samme – Pressgazette

Bliv klogere på Facebooks globale valuta i næste uge. Det har kimen til en altomfattende disruption af den digitale verden og en hel del mere, når Facebook lancerer en global kryptovaluta. Hidtil har det været ventet, at det først sker i 2020, men nu står det klart, at Facebook allerede i næste uge vil løfte sløret for deres planer for den kommende valuta kaldet Libra – Techcrunch

Hvad betyder Libra for medierne? Umuligt at svare på. Men ædruelige mennesker spekulerer på, at det kan sætte gang i indholdssalg på Facebook og måske/måske ikke kan det kickstarte mikrobetaling af journalistik – Medietrends

Andre læser lige nu