Connect with us

Nyhed

Danske Medier vil lokke Zuckerberg til Danmark

Brancheorganisationen Danske Medier inviterer Facebooks stifter til Mediernes Årsdag i en annonce i The Washington Post

Udgivet

den

Når Danske Medier holder Mediernes Årsdag den 7. maj, håber organisationen, at Facebooks stifter Mark Zuckerberg kigger forbi til en snak om de sociale mediers rolle i samfundet.

Danske Medier har derfor i dag indrykket en halvsides annonce i Washington Post med en invitation og også sendt den direkte til Zuckerberg.

”De sociale medier er i fokus både politisk og i befolkningen, og vi ønsker at drøfte med Facebooks stifter, hvordan virksomheden håndterer de udfordringer, der følger med platformen. Derfor håber vi på, at Mark Zuckerberg vil gæste Danmark til en debat om misinformation, men også medieudviklingen generelt,” siger Morten Langager, der er direktør i Danske Medier.

Washington Post er valgt som annoncekanal fordi Danske Medier dels håber, at en klassisk printavis har Zuckerbergs opmærksomhed og dels fordi Facebook-stifteren netop selv brugte Washington Post, da han for nylig selv skrev et debatindlæg om den påvirkning de sociale medier blandt andet har af den politiske debat og valghandlinger.

I debatindlægget opfordrede Mark Zuckerberg til at internettet får nye spillerregler og han talte varmt for at globale regler skulle inspireres af EUs dataforordning GDPR.

“Vi har bygget avancerede systemer, der kan finde skadeligt indhold, stoppe indblanding i valg og gøre annoncer mere gennemsigtige. Men folk burde ikke være nødt til at stole på, at enkelte virksomheder selv løser disse problemer. Vi bør have en bredere diskussion om, hvad vi som samfund vil have og hvordan regulering kan hjælpe,” skrev Mark Zuckerberg blandt andet i debatindlægget.

Læs også