Connect with us

Original

Avisen.dk forlader fagbevægelsen

Ejerne bag avisen.dk aps skal skilles og Freeway trækker domænet med fra Fagbevægelsen. Freeway vil drive avisen.dk videre

Udgivet

den

Opdateret kl. 21:25 den 4. april med kommentar fra Mia Wagner.

Ejerne bag selskabet Avisen.dk, der udgiver avisen.dk og Ugebrevet A4, skal skilles og fra den 1. maj forlader avisen.dk derfor fagbevægelsen.

Det står klart efter, at A-pressen og Freeway igennem længere tid er gledet længere og længere fra hinanden.  

”Vi synes, at det er mest rigtigt at have partnere, som man deler værdisæt med og det oplever vi ikke nødvendigvis med Freeway,” siger Rasmus Østrup Møller, der er direktør for A-Pressen.

Han oplyser, at det derfor er aftalt, at A-Pressen overtager Freeways kapitalandele i selskabet og at Freeway tager domænet avisen.dk med ud – ligesom de i øvrigt i 2008 medbragte domænet til selskabet, da de to partnere blev gift.

Koncerndirektør Mia Wagner fra Freeway mener, at det er naturligt, at Freeway trækker domænet med ud af selskabet eftersom de altid har ejet det.

”Vi kommer til at drive avisen.dk videre i en eller anden form. Måske opbygger vi selv en redaktion, måske gør vi det sammen med andre,” siger hun og oplyser, at flere nysgerrige allerede har budt sig til.

”Det er jo en enorm spændende position, at vi nu er fuldstændigt frit stillet og kan udvikle avisen.dk i forskellige retninger. Vi vil tage udgangspunkt i de læsere, der allerede er, men derfra kan man jo egentlig forestille sig alt.”

Mia Wagner tror, at Freeway kan udnytte avisen.dk mere kommercielt end det hidtil er sket. Men hun vil eller kan ikke på nuværende tidspunkt komme med flere detaljer.

”Men jeg er helt åben overfor mulighederne,” siger hun og forsikrer, at hun ikke har planer om at være chefredaktør eller have noget med den daglige publicisme at gøre.

Avisen.dks nuværende chefredaktør Nicolai Kampmann har travlt med at videreudvikle de platforme, der netop i dag er blevet lanceret som delvis erstatning for avisen.dk

Om Freeways fremtid som udgivere, siger han dog:

”Jeg er spændt på at følge familien Wagner som publicister”.

Den nuværende redaktion på knap 20 årsværk er ansat af selskabet avisen.dk aps, som nu skal have nyt navn. Ifølge Rasmus Østrup Møller er der ikke planer om at afvikle redaktionen selvom de ikke fremover skal producere avisen.dk. Det har ellers været den aktivitet, der hidtil har trukket flest ressourcer.

Men netop i dag, har selskabet præsenteret sin relancering af Ugebrevet A4, der fremover bliver et delvist betalingsunivers med navnet A4 Medier. Det dækker over flere nicher og måske også noget større henad vejen. Det vil de kommende uger vise, siger Nikolai Kampmann.

Og han bakkes op af den tilbageblevne ejer:

”Jeg kan ikke forestille mig, at vi ikke skulle have behov for en medieplatform i fremtiden. Men den skal udvikles i samarbejde med nye partnere,” siger Rasmus Østrup Møller.

Han oplyser, at selskabet er dialog med potentielle nye partnere, men vil ikke oplyse, hvem de er.

Behovet for nye partnere er ikke kun et spørgsmål om at dele ansvar, udgifter og indsigt. Men også et spørgsmål om at mediestøtten er betinget af, at ejerskabet ikke er 100 procent A-Pressen. Derfor er selskabet meget afhængig af hurtigst muligt at finde et nyt ægteskab.  

I marts måned var avisen.dk landets 20 største domæne målt på brugere. I alt 845.000 brugere lagde vejen forbi i marts med i alt 4,8 millioner sidevisninger.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu