Connect with us

Original

Avisen.dk forlader fagbevægelsen

Ejerne bag avisen.dk aps skal skilles og Freeway trækker domænet med fra Fagbevægelsen. Freeway vil drive avisen.dk videre

Udgivet

den

Opdateret kl. 21:25 den 4. april med kommentar fra Mia Wagner.

Ejerne bag selskabet Avisen.dk, der udgiver avisen.dk og Ugebrevet A4, skal skilles og fra den 1. maj forlader avisen.dk derfor fagbevægelsen.

Det står klart efter, at A-pressen og Freeway igennem længere tid er gledet længere og længere fra hinanden.  

”Vi synes, at det er mest rigtigt at have partnere, som man deler værdisæt med og det oplever vi ikke nødvendigvis med Freeway,” siger Rasmus Østrup Møller, der er direktør for A-Pressen.

Han oplyser, at det derfor er aftalt, at A-Pressen overtager Freeways kapitalandele i selskabet og at Freeway tager domænet avisen.dk med ud – ligesom de i øvrigt i 2008 medbragte domænet til selskabet, da de to partnere blev gift.

Koncerndirektør Mia Wagner fra Freeway mener, at det er naturligt, at Freeway trækker domænet med ud af selskabet eftersom de altid har ejet det.

”Vi kommer til at drive avisen.dk videre i en eller anden form. Måske opbygger vi selv en redaktion, måske gør vi det sammen med andre,” siger hun og oplyser, at flere nysgerrige allerede har budt sig til.

”Det er jo en enorm spændende position, at vi nu er fuldstændigt frit stillet og kan udvikle avisen.dk i forskellige retninger. Vi vil tage udgangspunkt i de læsere, der allerede er, men derfra kan man jo egentlig forestille sig alt.”

Mia Wagner tror, at Freeway kan udnytte avisen.dk mere kommercielt end det hidtil er sket. Men hun vil eller kan ikke på nuværende tidspunkt komme med flere detaljer.

”Men jeg er helt åben overfor mulighederne,” siger hun og forsikrer, at hun ikke har planer om at være chefredaktør eller have noget med den daglige publicisme at gøre.

Avisen.dks nuværende chefredaktør Nicolai Kampmann har travlt med at videreudvikle de platforme, der netop i dag er blevet lanceret som delvis erstatning for avisen.dk

Om Freeways fremtid som udgivere, siger han dog:

”Jeg er spændt på at følge familien Wagner som publicister”.

Den nuværende redaktion på knap 20 årsværk er ansat af selskabet avisen.dk aps, som nu skal have nyt navn. Ifølge Rasmus Østrup Møller er der ikke planer om at afvikle redaktionen selvom de ikke fremover skal producere avisen.dk. Det har ellers været den aktivitet, der hidtil har trukket flest ressourcer.

Men netop i dag, har selskabet præsenteret sin relancering af Ugebrevet A4, der fremover bliver et delvist betalingsunivers med navnet A4 Medier. Det dækker over flere nicher og måske også noget større henad vejen. Det vil de kommende uger vise, siger Nikolai Kampmann.

Og han bakkes op af den tilbageblevne ejer:

”Jeg kan ikke forestille mig, at vi ikke skulle have behov for en medieplatform i fremtiden. Men den skal udvikles i samarbejde med nye partnere,” siger Rasmus Østrup Møller.

Han oplyser, at selskabet er dialog med potentielle nye partnere, men vil ikke oplyse, hvem de er.

Behovet for nye partnere er ikke kun et spørgsmål om at dele ansvar, udgifter og indsigt. Men også et spørgsmål om at mediestøtten er betinget af, at ejerskabet ikke er 100 procent A-Pressen. Derfor er selskabet meget afhængig af hurtigst muligt at finde et nyt ægteskab.  

I marts måned var avisen.dk landets 20 største domæne målt på brugere. I alt 845.000 brugere lagde vejen forbi i marts med i alt 4,8 millioner sidevisninger.

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu