Connect with us

Original

Avisen.dk forlader fagbevægelsen

Ejerne bag avisen.dk aps skal skilles og Freeway trækker domænet med fra Fagbevægelsen. Freeway vil drive avisen.dk videre

Udgivet

den

Opdateret kl. 21:25 den 4. april med kommentar fra Mia Wagner.

Ejerne bag selskabet Avisen.dk, der udgiver avisen.dk og Ugebrevet A4, skal skilles og fra den 1. maj forlader avisen.dk derfor fagbevægelsen.

Det står klart efter, at A-pressen og Freeway igennem længere tid er gledet længere og længere fra hinanden.  

”Vi synes, at det er mest rigtigt at have partnere, som man deler værdisæt med og det oplever vi ikke nødvendigvis med Freeway,” siger Rasmus Østrup Møller, der er direktør for A-Pressen.

Han oplyser, at det derfor er aftalt, at A-Pressen overtager Freeways kapitalandele i selskabet og at Freeway tager domænet avisen.dk med ud – ligesom de i øvrigt i 2008 medbragte domænet til selskabet, da de to partnere blev gift.

Koncerndirektør Mia Wagner fra Freeway mener, at det er naturligt, at Freeway trækker domænet med ud af selskabet eftersom de altid har ejet det.

”Vi kommer til at drive avisen.dk videre i en eller anden form. Måske opbygger vi selv en redaktion, måske gør vi det sammen med andre,” siger hun og oplyser, at flere nysgerrige allerede har budt sig til.

”Det er jo en enorm spændende position, at vi nu er fuldstændigt frit stillet og kan udvikle avisen.dk i forskellige retninger. Vi vil tage udgangspunkt i de læsere, der allerede er, men derfra kan man jo egentlig forestille sig alt.”

Mia Wagner tror, at Freeway kan udnytte avisen.dk mere kommercielt end det hidtil er sket. Men hun vil eller kan ikke på nuværende tidspunkt komme med flere detaljer.

”Men jeg er helt åben overfor mulighederne,” siger hun og forsikrer, at hun ikke har planer om at være chefredaktør eller have noget med den daglige publicisme at gøre.

Avisen.dks nuværende chefredaktør Nicolai Kampmann har travlt med at videreudvikle de platforme, der netop i dag er blevet lanceret som delvis erstatning for avisen.dk

Om Freeways fremtid som udgivere, siger han dog:

”Jeg er spændt på at følge familien Wagner som publicister”.

Den nuværende redaktion på knap 20 årsværk er ansat af selskabet avisen.dk aps, som nu skal have nyt navn. Ifølge Rasmus Østrup Møller er der ikke planer om at afvikle redaktionen selvom de ikke fremover skal producere avisen.dk. Det har ellers været den aktivitet, der hidtil har trukket flest ressourcer.

Men netop i dag, har selskabet præsenteret sin relancering af Ugebrevet A4, der fremover bliver et delvist betalingsunivers med navnet A4 Medier. Det dækker over flere nicher og måske også noget større henad vejen. Det vil de kommende uger vise, siger Nikolai Kampmann.

Og han bakkes op af den tilbageblevne ejer:

”Jeg kan ikke forestille mig, at vi ikke skulle have behov for en medieplatform i fremtiden. Men den skal udvikles i samarbejde med nye partnere,” siger Rasmus Østrup Møller.

Han oplyser, at selskabet er dialog med potentielle nye partnere, men vil ikke oplyse, hvem de er.

Behovet for nye partnere er ikke kun et spørgsmål om at dele ansvar, udgifter og indsigt. Men også et spørgsmål om at mediestøtten er betinget af, at ejerskabet ikke er 100 procent A-Pressen. Derfor er selskabet meget afhængig af hurtigst muligt at finde et nyt ægteskab.  

Mia Wagner, der er koncerndirektør i Freeway, har lovet at vende tilbage senere og komme med bud på Freeways planer med domænet avisen.dk.

I marts måned var avisen.dk landets 20 største domæne målt på brugere. I alt 845.000 brugere lagde vejen forbi i marts med i alt 4,8 millioner sidevisninger.

Original

Q&A: “Her finder man programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler, splitter, bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet”

DRs nye chef for aktualitet, kultur og dokumentar, Lisbeth Langwadt, vil lægge en strategi, der både er til glæde for dem der vil streame og dem der vil have flow.

Udgivet

den

"Alene i vildmarken" er et af de programmer, som både performer godt, når de streames og sendes live. DR Pressebilleder.

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Interviewet er lavet via Messenger.


Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:

Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?

Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.

Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og historiestoffet.

Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?

Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i dag.

Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har det været helt naturligt at ændre organiseringen også.

Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?

Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til.  Så det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.

Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?

Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.

Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?

Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere. For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din foretrukne platform.

Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming, fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til unge og med DRTV som den primære platform.

Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?

Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med forskellige behov.

Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør de mange interesserede seere rigtig glade 🙂.

DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.

DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder. Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret, at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.

Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og fortælle 🤗

Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen 🙂 Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!

Hehe, altid til tjeneste i licensens navn 👌🏻. Selv tak for chatten!

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu