Connect with us

Original

Danske medier er vilde med Facebook annoncer

Lige nu har Kristeligt Dagblad, Politiken, Zetland, Berlingske og Information 177 betalte annoncer på Facebook

Udgivet

den

Facebook har netop gjort deres annoncebibliotek søgbart og derfor har Medietrends tjekket, hvor meget en række danske medier annoncerer hos Facebook.

Lige nu er Kristeligt Dagblad helt i top med 100 aktive annoncer. Længere nede kommer Politiken og Zetland med henholdsvis 37 og 17 aktive annoncer.

Antallet af annoncer kan dog ikke oversættes direkte til forbrug af annoncekroner. En annonce kan være målrettet en lille gruppe og har måske kun et lavt budget på et par hundrede kroner, mens en anden annonce i princippet kan være lige så dyr, som 100 små annoncer.

MedieAntal aktive annoncer den 31. marts 2019
Kristeligt Dagblad
100
Politiken37
Zetland17
Information12
Berlingske11
Ekstra Bladet0
Jyllands Posten0
Føljeton0
B.T.?

Kristeligt Dagblads mange annoncer er markedsføring af avisens abonnement. Men hos blandt andet Information, Politiken, Berlingske og Zetland betales der også for at skabe opmærksomhed om udvalgte artikler.

Ifølge Facebooks nye søgbare annoncebibliotek skulle det være muligt at få oplysninger om, hvor mange, der har set annoncen opdelt på køn, hvad annoncens budget er og hvor den er blevet set. Men da denne artikel blev skrevet, virkede alle disse funktioner ikke.

Mediers betalte brug af Facebook har ofte været genstand for diskussioner. Blandt andet har Danske Medier tidligere kritiseret, at licensbetalte medier som Radio24Syv, TV2 Regionerne og DR postede penge i Facebook.

Medietrends har derfor også tjekket dem, men pt, er det kun private medier, der betaler Facebook for at få større rækkevidde.

Annoncebiblioteket kan også bruges til at holde øje med for eksempel de politiske partiers annoncer.

Besøg selv annoncebiblioteket her

Læs også