Connect with us

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Data

Sådan klarede 64 medier sig på Facebook i 2018

Langt de fleste danske medier voksede med tusindevis af nye følgere på Facebook i 2018. Men der er stor forskel på evnen til at udnytte dem

Udgivet

den

Opgørelsen er den 7 og den 10. februar 2019 opdateret med yderligere 16 medier.

Selvom Facebook i begyndelsen af 2018 besluttede at give mindre plads til medierne, er det ikke gået helt skidt for de danske medier sidste år.

En opgørelse af 48 store Facebooksider fra forskellige danske medier viser, at næsten alle er vokset i antal følgere. Og at Facebook fortsat er en væsentlig kilde til opmærksomhed.

Således har de 48 sider i løbet af året skovlet hele 902.000 interaktioner ind i gennemsnit – det er likes, delinger og kommentarer.

Det høje gennemsnitstal er dog især båret frem af et par solide håndfulde sider med mange millioner interaktioner.

For at kunne sammenligne de 48 sider med hinanden er den såkaldte interaction rate udregnet. Det tal renser for Facebooksidens størrelse og gør det muligt at sammenlige effekten hos store og små Facebooksider.

En tidligere analyse fra Medietrends viser, at interaktionerne begyndte at komme tilbage til danske medier i oktober og fortsatte med at stige året ud.

Læs: Facebook giver atter medvind til medierne

Foto: Pixabay

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu