Connect with us

Kurateret

Nu sælges der 130.000 smarte højtalere om dagen

Google taler dansk og salget af smarte højtalere buldrer frem. P.t. er ingen danske medier med på den nye platform

Udgivet

den

Nu sælges der 130.000 smarte højtalere om dagen

Google Assistenten er for kort tid siden begyndt at tale dansk og nu understreger nye markedstal, at teknologien buldrer frem – globalt set.

Ifølge en analyse fra det amerikanske StrategyAnalytics blev der i andet kvartal i 2018 langet hele 130.000 “smarte højtalere” over disken om dagen. Eller 11.700.000 i kvartalet.

Mest populære er Googles mini model, der står for hele 20 procent af salget. Den større model, Google Home, har erobret syv procent af markedet og dermed sidder Google og den nye dansktalende assistent på mere end en fjerdedel af markedet.

Eftersom konkurrenterne endnu ikke taler dansk, er der al mulig grund til at forvente at Googles andel af det danske marked bliver endnu større.

Internationalt er der store forventninger til, hvad de talende assistenter kan komme til at betyde for medierne. Især peges der på, at den nye platform har enormt potentiale for medier, der producerer korte nyhedsbrief, som læses op af assistenten.

Den helt oplagte kobling om at gøre den lyd, medierne allerede producerer, tilgængelig på den nye platform er naturligvis lige så indlysende.

Endnu har ingen danske medier optrådt på Googles nye lydplatform.

Læs hvordan internationale medier anvender stemmestyrede assistenter: Okay, Google kommer på dansk

Læs interview med Googles lydredaktør om mediernes muligheder: Vi befinder os i tilblivelsen af en spirende teknologi

Kurateret

Mediano runder 10 millioner afspilninger

Podcast har det godt i Danmark. Det viser al statistik og bekræftes nu også af interne lyttertal fra Mediano

Udgivet

den

Siden podcastmediet Mediano gik i luften i maj 2016 er det ialt til blevet til 10.333.955 afspillede episoder.

Det skriver Medianos chefredaktør Peter Brüchmann i sin seneste blog, hvor han oplyser, at tallet stammer fra Soundcloud, hvor Mediano oploader alle deres afsnit. Her bliver alt talt med uanset om lytningen foregår via Spotify, iTunes eller andre platforme.

Brüchmann understreger dog, at de ikke kan garantere, at alle afspilninger er lyttet til ende.

Medianos flotte tal vidner endnu engang om at podcast har det godt i Danmark. Over alt pibler det frem med nye lyttetilbud og tal fra DRs medieforskere viser, at 18 procent af danskerne sidste år ugentligt lyttede til podcast.

Det er en stigning fra 15 procent i 2017 og 9 procent i 2016.

Tallene stammer fra Nochmal Consulting med Eric Ziengs i spidsen, der har lanceret en omfattende samling podcast-statistik på sitet podcaststats.dk.

Her kan man også læse statistikker af, hvor lang tid brugerne foretrækker at deres podcastafsnit varer, hvor mange danske podcast, der findes og meget mere.

Ifølge Peter Brüchmanns blog er Medianos lyttere meget vedholdende og lytter i gennemsnit mellem 60 og 85 procent af episoderne til ende. Selv meget lange episoder på op til to timer lyttes i gennemsnit 75 procent til ende.

Mediano startede uden at have mulighed for at betale lønninger til initiativtagerne. Men i dag er omsætningen på tre millioner årligt og en fast stab af medarbejdere og ledelse er lønnet.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu