Connect with us

Kurateret

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links – den snak tilhører fortiden

På et lukket møde har Facebooks globale chef for kontakt med medier tilsyneladende talt over sig og afleveret det endelige dødsstød til de lette klik

Udgivet

den

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage

Det er ikke gået ubemærket hen, at Facebook igennem de seneste to år har skruet voldsomt ned for trafikstrømmen til medierne. Men hvis der skulle være en enkelt redaktør, der stadig drømmer om at trafikken vender tilbage, er det dagen i dag, hvor øjnene skal gnides og en ny strategi, uafhængig af høj Facebooktrafik, skal lægges.

Det må være konsekvensen, hvis tre citater fra Facebooks globale chef for samarbejde med medier, Campbell Brown, står til troende.

Ifølge fem medarbejdere på det australske medie The Australian, har Campbell Brown på et møde med dem sagt:

“Mark (Zuckerberg) er ligeglad med udgivere og giver mig masser af spillerum og opbakning til at gennemføre disse ændringer (neddrosling af trafik)”.

“Vi vil hjælpe med at revitalisere journalistikken. Om nogle få år ville det modsatte ligne, at vi bare holdt jer i hånden, mens jeres forretning døde som på et hospice”.

“Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage”.

Campbell Brown har senere afvist at have formuleret sig på den måde, men de fem medarbejdere på The Australian står fast på deres referat af mødet og det anerkendte Nieman Lab har da heller ikke tøvet med at viderebringe citaterne.

Når Campbell Brown taler om at revitalisere journalistikken er det formentlig The Facebook Journalism Project hun tænker på. Det er et projekt, som blandt andet giver medierne fri adgang til at anvende værktøjet CrowdTangle. Senest har projektet annonceret, at de vil støtte medier med at skaffe betalende abonnenter. Dels et program, der støtter lokale medier og dels et program, der støtter medlemsbaserede medier.

Læs også: Hvad ville Facebookchefen gøre som dansk redaktør?

Læs også