Connect with us

Kurateret

Her kommer den skræddersyede nyhedsmail

Hver fredag bliver der sammensat en personlig mail til dig med lige præcis de artikler, som du ville ærgre dig over at gå glip af.

Udgivet

den

Her kommer den skræddersyede nyhedsmail

New York Times introducerer nu et nyt personaliseret format for nyhedsmails, som sender de artikler, du bare ikke vil gå glip af.

Ved hjælp af machine learning lærer avisens algoritme dig så godt at kende, at de ved, hvad du kan lide og hvis ikke du allerede har læst det i løbet af ugen, bliver dine personlige lækkerbiskener sendt til dig om fredagen.

Den nye format hedder Your Weekly Edition og New York Times forklarer, at teknikken bag baserer sig på følgende proces.

Først udvælger redaktionen deres bedste indhold fra de foregående syv dage og fordeler det på fire bruttolister:

Best of The Times. Det mest fascinerende og opsigtsvækkende indhold.

News you might have missed. Nyheder, analyser og explainers, som du formentlig ikke har set.

Opinion. Kommentarer og debatindlæg.

Discover. Highlights fra avisens features, inklusiv rejsestof, mad, sundhed og livstil.

Herefter sammenligner algoritmen indholdet med det, de ved du allerede har læst, og det som andre med samme læsehistorik som dig har læst. Ud fra den analyse udvælges stoffet til din helt unikke og personligt mixede nyhedsmail.

New York Times understreger, at der er masser af risiko for at skyde ved siden af og at det er et eksperimenterende format. Grundlæggende bliver chancen for, at nyhedsmailen rammer rigtigt større jo mere du læser af New York Times indhold. Forudsætningen er naturligvis, at man er logget ind, når man læser.

Læs mere om det nye nyhedsbrev her

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu