Connect with us

Kurateret

Ingeniøren lancerer nyt nichemedie

Mediehuset Ingeniøren vil i den kommende tid lancere en lang række nye nichemedier. For en måned siden kom det første og i dag lanceres endnu et

Udgivet

den

Ingeniøren lancerer nyt nichemedie

Mediehuset Ingeniøren vil i den kommende tid lancere en lang række nye nichemedier. For en måned siden kom det første og i dag lanceres endnu et i den store nichestrategi, som Ingenøren i efteråret modtog 2,3 millioner kroner til i udviklingsstøtte.

Det nye medie hedder DataTech og vil være målrettet professionelle, der arbejder med data og analytics.

“Vi vil give de professionelle inspiration til, hvordan de bedst anvender og udnytter data, hvordan de navigerer ansvarligt og effektivt i junglen af love og regler og hvordan værdien af analytics bliver til gavn for hele virksomheden eller organisationen,” udtaler DataTechs redaktør Magnus Boye i en pressemeddelelse.

DataTech og GridTech er ifølge pressemeddelesen blot de første skud i en lang række af kommende abonnementsbaserede nichemedier på Ingeniøren.

“Målet er – ud over at lave fantastisk og nødvendig journalistik rundt om digitaliseringen – at vi får skabt et nyt, bæredygtigt forretningsben for vores mediehus. Med de første spæde erfaringer er min tro på, at det vil lykkes, kun styrket. Salget af GridTech abonnementer er allerede i fuld gang,” siger udviklingsdirektør Mette Vindfeld Rosendahl.

Se DataTech her

Kurateret

testartikel

Udgivet

den

Læs resten af artiklen

Kurateret

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links – den snak tilhører fortiden

På et lukket møde har Facebooks globale chef for kontakt med medier tilsyneladende talt over sig og afleveret det endelige dødsstød til de lette klik

Udgivet

den

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage

Det er ikke gået ubemærket hen, at Facebook igennem de seneste to år har skruet voldsomt ned for trafikstrømmen til medierne. Men hvis der skulle være en enkelt redaktør, der stadig drømmer om at trafikken vender tilbage, er det dagen i dag, hvor øjnene skal gnides og en ny strategi, uafhængig af høj Facebooktrafik, skal lægges.

Det må være konsekvensen, hvis tre citater fra Facebooks globale chef for samarbejde med medier, Campbell Brown, står til troende.

Ifølge fem medarbejdere på det australske medie The Australian, har Campbell Brown på et møde med dem sagt:

“Mark (Zuckerberg) er ligeglad med udgivere og giver mig masser af spillerum og opbakning til at gennemføre disse ændringer (neddrosling af trafik)”.

“Vi vil hjælpe med at revitalisere journalistikken. Om nogle få år ville det modsatte ligne, at vi bare holdt jer i hånden, mens jeres forretning døde som på et hospice”.

“Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage”.

Campbell Brown har senere afvist at have formuleret sig på den måde, men de fem medarbejdere på The Australian står fast på deres referat af mødet og det anerkendte Nieman Lab har da heller ikke tøvet med at viderebringe citaterne.

Når Campbell Brown taler om at revitalisere journalistikken er det formentlig The Facebook Journalism Project hun tænker på. Det er et projekt, som blandt andet giver medierne fri adgang til at anvende værktøjet CrowdTangle. Senest har projektet annonceret, at de vil støtte medier med at skaffe betalende abonnenter. Dels et program, der støtter lokale medier og dels et program, der støtter medlemsbaserede medier.

Læs også: Hvad ville Facebookchefen gøre som dansk redaktør?

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu