Connect with us

Original

Facebooks boost til lokale medier udvides til Danmark

Med omgående virkning udbreder Facebook opprioriteringen af lokale og regionale medier til at gælde i hele verden – også i Danmark

Udgivet

den

Facebooks boost til lokale medier udvides til Danmark

For to måneder siden begyndte Facebook at give ekstra medvind  og rækkevidde til lokalmedier i USA. I dag har Facebook netop meddelt, at initiativet udvides til resten af verden og til samtlige sprogområder.

Dermed kan danske lokale og regionale medier formentlig også se frem til at få noget af den rækkevidde tilbage, som ellers er tabt i løbet af det seneste halve år.

Der har tidligere været usikkerhed om, hvordan Facebook definerer lokale medier, men i meddelelsen i dag, skriver de, at de betragter medier som lokale, hvis de har flere læsere i nogle byer end i andre.

“We’ll consider a publisher as local to multiple cities if the people in those cities are more likely than the people outside of those cities to read articles from the publisher’s domain,” skriver Facebooks chefer for nyhedsprodukter og nyhedspartnerskaber, Alex Hardiman og Campbell Brown.

Nogle vil nok mene, at den definition fortsat er temmelig bred og lige vel kan omfatte både Berlingske, Politiken såvel som Skive Folkeblad.

Læs mere om Facebooks nye skridt her

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu