Connect with us

Original

Det tveæggede Snapsværd

Snap Map giver fantastiske muligheder for at medierne kan få frontlinje-optagelser. Men funktionen kan på sigt også give hård konkurrence til broadcastere

Udgivet

den

Det tveæggede Snapsværd

Snapchats Snap Map har fået berettiget opmærksomhed efter at featuren i sidste uge gav mulighed for at alle kunne se direkte optagelser fra skoleskyderiet i Florida, hvor 17 unge uge blev dræbt.

Funktionen, der er let at anvende, giver medierne en fantastisk chance for at komme tæt på begivenhederne, få et indblik i situationens alvor og eventuelt embedde de vigtigste optagelser direkte på egne websites.

Hvis man holder tungen lige i munden og undgår juridiske og etiske faldgrupper, er der ingen tvivl om at Snap Map tilbyder redaktionerne et fantastisk nyt værktøj.

Men Snap Map har også potentialet til at blive en mindst lige så stor udfordring for medierne, som den fordel, der lige nu tegner sig.

I takt med at mediebrugerne bliver opmærksomme på, at Snap Map leverer live-reportager ufiltreret direkte on the ground kan Snapchat blive en hård modstander at konkurrere imod. Det handler ikke bare om skoleskyderier, naturkatastrofer, sportsbegivenheder eller kulturarrangementer. Snap Map giver også mulighed for, at vi kan komme helt ind bag de ellers lukkede døre.

Et eksempel kunne være Oscaruddelingerne, hvor verdens mægtigste celebs har travlt med at snappe hinanden. Det er der intet nyt i, men med Snap Map er det lettere end nogensinde tidligere at surfe fra den ene filmstjernes optagelser til den næste – fordi de geografisk er placeret samme sted på kortet.

For mange native some-brugere vil det være langt mere attraktivt at følge en begivenhed via et socialt medie som Snapchat end via et klassiske broadcastmedie. Og det er ikke svært at forestille sig, at vaner og kreativitet hurtigt kan udvikles, så Snap Map-produktet og indholdet (de direkte videos) bliver endnu mere attraktive.

Lige nu er det nok mest begivenheder med høj koncentration af Snapchat-unge, der kan konkurrere med medierne og selv vinter-OL bidrager kun med få Snapvideoer på Snap Map.

Men bare vent. Snap Map har i sin nye udformning kun været live i en god uge.

Her og nu er Snap Map dog først og fremmest et spændende værktøj og ifølge Dansk Journalistforbund jurist, Anders Sevel Johnsen, er der ingen ophavsretlige problemer i at embedde de til tider unikke optagelser. Men man må ikke flytte dem fra internettet til for eksempel tv – hvilket i sig selv er med til at sætte trumf på konkurrenceudfordringen for tv-broadcastere på sigt.

Her en direkte video fra Prins Henriks bisættelse

 

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu