Connect with us

Kurateret

Fokus på målgrupper giver annoncesucces til norsk avis

I 2016 steg annonceindtægterne med 10 procent og i 2017 steg de yderligere 25 procent til ialt 12,1 millioner norske kroner på norske Klassekampen

Udgivet

den

Fokus på målgrupper giver annoncesucces til norsk avis

Det er ikke så ofte, at vi hører om successer fra annonceafdelingerne, men på den norske, venstreorienterede Klassekampen har de senere år været en lang fest.

I 2016 steg annonceindtægterne med 10 procent og i 2017 steg de yderligere 25 procent til ialt 12,1 millioner norske kroner.

Ifølge avisens salgschef Thomas Rønnerud ligger langt den største omsætning på printannoncer og forklaringen på fremgangen er ifølge ham, at avisen tænker relativt konservativt. Det betyder, at de ikke for alvor har omfavnet de digitale formater, men istedet har holdt et skarpt fokus på nye brancher, priser og rabatter og især en bevidsthed om, at det er konkrete målgrupper, de sælger til annoncørerne.

“Den digitale udvikling går ekstremt stærkt og desværre tror jeg, at mange mediesælgere er for optagede af platforme og ikke af hvordan annoncørerne bedst muligt får fat i målgruppen,” siger Thomas Rønnerud til norske M24.no.

Selvom Klassekampen tjener bedst på papirudgaven varsler de nu en digital offensiv. Men tilsyneladende af den ikke alt for forstyrrende slags. Blandt andet vil Klassekampen.no ikke anvende annoncer midt i artiklerne. Et fænomen, som ses på stort set alle danske, store nyhedsmedier.

Læs også