Connect with us

Kurateret

Aviser bliver dyrere og dyrere og sælger mindre og mindre

Nye tal viser, at aviser og magasiner er steget markant i pris i de senere år. Samtidig vælger danskernes at bruge flere og flere penge på medier der ses og lyttes

Udgivet

den

Aviser bliver dyrere og dyrere og sælger mindre og mindre

Aviser og magasiner og bliver dyrere og dyrere og sælger mindre og mindre. Det viser en ny opgørelse fra Slots- og Kulturstyrelsen, der har målt danskernes medieforbrug.

Ifølge de nye tal er prisindeksudviklingen for aviser steget med 53 procent siden 2009 og prisindeksudviklingen for magasiner er blevet 27 procent højere. I samme periode er internet og mobiltelefoni, som er forudsætningen for den digitale konkurrence til de klassiske medier, faldet med henholdsvis 51 og 37 procent.

Prisudviklingen i den samme periode er 11 procent, hvilket flugter fint med licensen, der er steget med 12 procent.

Fra 2006 til 2016 faldt danskernes forbrug til medier, der læses fra 4.147 til 2.279 kroner. Medier, der ses og lyttes har til gengæld oplevet en stigning fra 5.093 kr. i 1994 til 5.894 i 2016.

Danskernes samlede medierelaterede udgifter er rimelig konstant og blev i 2016 målt til 19.626 kroner per hustand. Det dækker alt fra licens til nye devices, internet, aviskøb og streaming.

Der er dog store geografiske forskelle på danskernes forbrug. I yderkommuner er den gennemsnitlige udgift således 16.715 kroner per hustand, mens udgiften er 20.241 kroner per husstand i byerne.

Hele rapporten fra Slots- og Kulturstyrelsen kan læses her

Foto: Binuri Ranasinghe/Flickr

Læs også