Connect with us

Original

Danske mediers interaktioner med brugerne på Facebook halveret i 2017

Udsigten til at Facebook vil kvæle mediernes opslag er ikke begyndelsen på en ny krise, men blot fortsættelsen af en nedtur, der begyndte allerede for et år siden.

Udgivet

den

Facebook-krisen startede allerede i 2017

Udsigten til at Facebook vil kvæle mediernes opslag er ikke begyndelsen på en ny krise, men blot fortsættelsen af en nedtur, der begyndte allerede for et år siden.

Det viser en simpel analyse af 10 store danske mediers resultater på Facebook i det seneste år.

I perioden fra december 2016 og frem til december 2017 har de 10 medier i gennemsnit tabt 46 procent af deres gennemslagskraft på Facebook. Her måles gennemslagskraften som interaktioner = reaktioner, kommentarer og delinger. Der er kun målt på såkaldte link-opslag, som er den type opslag, der promoverer mediernes journalistik og som forsøger at få Facebookbrugerne til at klikke og besøge medierne selv.

Måleenheden kan ikke oversættes direkte til, hvor meget trafik medierne driver tilbage til deres egne hjemmesider eller hvor bredt, de når ud på Facebook. Men interaktioner er kernemolekyler i den hemmelige algoritme, der bestemmer om man har succes eller fiasko på Facebook. Derfor er de meget afgørende for mediernes gevinst ved at være på Facebook.

Tidligere undersøgelser har vist, at danske medier modtager 38 procent af deres trafik fra sociale medier – hovedsageligt Facebook.



 

Ingen af de 10 medier, som Medietrends har målt på, har oplevet fremgang eller bare konsolidering på Facebook i 2017. Hårdest ramt er er Metroxpress, der har tabt hele 72 procent af den styrke, de havde ved udgangen af 2016.

Ekstra Bladet, TV 2 og Dagens.dk har også tabt mere end gennemsnittet.





Lige mange opslag

Mediernes tab skyldes ikke, deres egen aktivitet er faldet i samme periode – tværtimod.



Dropper Facebook i to uger

Som et eksperiment tester TV MIDTVEST de næste 14 dage, hvordan det er at leve uden Facebook. De har derfor lukket deres Facebook-side, men får fortsat trafik fra Facebook fordi brugerne selv kan dele indholdet. Foreløbige resultater efter første dag er en halvering af trafikken fra Facebook fra 41 procent af den samlede trafik til 20 procent.  Ialt oplever TV MIDTVEST at trafikken er faldet 36 procent.

Du kan følge erfaringerne i eksperimentet dag for dag på denne blog.

Foto: Dan Farber/ Flickr

Læs også