Connect with us

Original

Danske mediers interaktioner med brugerne på Facebook halveret i 2017

Udsigten til at Facebook vil kvæle mediernes opslag er ikke begyndelsen på en ny krise, men blot fortsættelsen af en nedtur, der begyndte allerede for et år siden.

Udgivet

den

Facebook-krisen startede allerede i 2017

Udsigten til at Facebook vil kvæle mediernes opslag er ikke begyndelsen på en ny krise, men blot fortsættelsen af en nedtur, der begyndte allerede for et år siden.

Det viser en simpel analyse af 10 store danske mediers resultater på Facebook i det seneste år.

I perioden fra december 2016 og frem til december 2017 har de 10 medier i gennemsnit tabt 46 procent af deres gennemslagskraft på Facebook. Her måles gennemslagskraften som interaktioner = reaktioner, kommentarer og delinger. Der er kun målt på såkaldte link-opslag, som er den type opslag, der promoverer mediernes journalistik og som forsøger at få Facebookbrugerne til at klikke og besøge medierne selv.

Måleenheden kan ikke oversættes direkte til, hvor meget trafik medierne driver tilbage til deres egne hjemmesider eller hvor bredt, de når ud på Facebook. Men interaktioner er kernemolekyler i den hemmelige algoritme, der bestemmer om man har succes eller fiasko på Facebook. Derfor er de meget afgørende for mediernes gevinst ved at være på Facebook.

Tidligere undersøgelser har vist, at danske medier modtager 38 procent af deres trafik fra sociale medier – hovedsageligt Facebook.



 

Ingen af de 10 medier, som Medietrends har målt på, har oplevet fremgang eller bare konsolidering på Facebook i 2017. Hårdest ramt er er Metroxpress, der har tabt hele 72 procent af den styrke, de havde ved udgangen af 2016.

Ekstra Bladet, TV 2 og Dagens.dk har også tabt mere end gennemsnittet.





Lige mange opslag

Mediernes tab skyldes ikke, deres egen aktivitet er faldet i samme periode – tværtimod.



Dropper Facebook i to uger

Som et eksperiment tester TV MIDTVEST de næste 14 dage, hvordan det er at leve uden Facebook. De har derfor lukket deres Facebook-side, men får fortsat trafik fra Facebook fordi brugerne selv kan dele indholdet. Foreløbige resultater efter første dag er en halvering af trafikken fra Facebook fra 41 procent af den samlede trafik til 20 procent.  Ialt oplever TV MIDTVEST at trafikken er faldet 36 procent.

Du kan følge erfaringerne i eksperimentet dag for dag på denne blog.

Foto: Dan Farber/ Flickr

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu