Connect with us

Kurateret

6 spørgsmål der får din historie til at flyve

Smid din professionelle kappe og tænk som et levende menneske, hvis du ønsker at nogen skal interesse sig for dine historier

Udgivet

den

6 spørgsmål der får den journalistiske historie til at flyve

Alle, der skal formidle en god historie, bør som minimum have styr på de basale hv-spørgsmål: Hvem, hvad, hvor, hvordan, hvornår og helst også hvorfor?

Men hvis en historie for alvor skal løfte sig fra telegrammiveauet og blive relevant, vedkommende og fristende for læserne, lytterne og seerne, skal der flere spørgsmål til. Der er ihvertfald den erfaring, som Tom Huang, Poynter Institute og søndagsredaktør for The Dallas Morning News, har.

Hans reportere får altid disse seks spørgsmål:

Hvordan ville du fortælle historien til en ven?

Vi er gode til at vurdere nyhedsværdien i en historie, men ofte mindre gode til at overveje, hvorfor læserne skulle interessere sig for det. Med dette spørgsmål bliver vi tvunget til at sende på modtagerens bølgelængde.

Hvad kunne en tidlig overskrift være?

Ud over at arbejdsoverskriften er nødvendig for den redaktionelle planlægning, får det også journalisten til at fokusere skarpere i research og interviews og altså ikke først, når historien skal skrives eller klippes.

Hvad overraskede dig?

Mange artikler og nyhedsindslag mangler nerve og bliver serveret med en forudsigelighed, som var det oplæsning af DSBs køresplan. Men Tom Huan prøver med dette spørgsmål at få avisens journalister til at smide deres professionelle kappe og agere som mennesker. Hvilke særegne personligheder mødte de? Hvilke rystende citater fik de på blokken? Hvad kom bag på dem? Hvilke interessante detaljer og anekdoter har de undladt i historien og er der nogen måde, de kan komme tilbage i historien?

Hvad er de ubesvarede spørgsmål?

Journalister er rigtig gode til at krybe udenom hullerne i deres historier. Men det er bedre at lægge åbent frem, at der er ubesvarede spørgsmål (især i breaking). Det gør også opfølgningsvinklerne klare for redaktionen.

Hvordan bringer du nyt til denne historie?

Rutinerede journalister har ofte tidligere lavet historier, der minder om den, de nu arbejder med. Derfor er det en god udfordring at lave et benspænd om, at den skal have noget nyt, fortælles på en ny måde eller i det hele taget se anderledes ud end sidst, den blev bragt.

Kan historien tilbyde et glimt af visdom?

Historier, der blot refereres uden nogen form for kontekst eller perspektiv, bliver hurtigt glemt. De bedste historier er dem, der har en pointe, der kan udbredes til andre af livets forhold. Er der et glimt af visdom i historien skal det udnyttes i formidlingen, mener Tom Huan.

Hvis du vil læse Tom Huans uddybninger af de seks spørgsmål, kan du læse mere her.

Foto: Hamish Irvine/Flickr

Kurateret

testartikel

Udgivet

den

Læs resten af artiklen

Kurateret

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links – den snak tilhører fortiden

På et lukket møde har Facebooks globale chef for kontakt med medier tilsyneladende talt over sig og afleveret det endelige dødsstød til de lette klik

Udgivet

den

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage

Det er ikke gået ubemærket hen, at Facebook igennem de seneste to år har skruet voldsomt ned for trafikstrømmen til medierne. Men hvis der skulle være en enkelt redaktør, der stadig drømmer om at trafikken vender tilbage, er det dagen i dag, hvor øjnene skal gnides og en ny strategi, uafhængig af høj Facebooktrafik, skal lægges.

Det må være konsekvensen, hvis tre citater fra Facebooks globale chef for samarbejde med medier, Campbell Brown, står til troende.

Ifølge fem medarbejdere på det australske medie The Australian, har Campbell Brown på et møde med dem sagt:

“Mark (Zuckerberg) er ligeglad med udgivere og giver mig masser af spillerum og opbakning til at gennemføre disse ændringer (neddrosling af trafik)”.

“Vi vil hjælpe med at revitalisere journalistikken. Om nogle få år ville det modsatte ligne, at vi bare holdt jer i hånden, mens jeres forretning døde som på et hospice”.

“Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage”.

Campbell Brown har senere afvist at have formuleret sig på den måde, men de fem medarbejdere på The Australian står fast på deres referat af mødet og det anerkendte Nieman Lab har da heller ikke tøvet med at viderebringe citaterne.

Når Campbell Brown taler om at revitalisere journalistikken er det formentlig The Facebook Journalism Project hun tænker på. Det er et projekt, som blandt andet giver medierne fri adgang til at anvende værktøjet CrowdTangle. Senest har projektet annonceret, at de vil støtte medier med at skaffe betalende abonnenter. Dels et program, der støtter lokale medier og dels et program, der støtter medlemsbaserede medier.

Læs også: Hvad ville Facebookchefen gøre som dansk redaktør?

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu