Connect with us

Original

Sådan Zetland’ficerer du din forretningsmodel

Tre gode råd til medier, der bekender sig eller vil konvertere til medlemsmodellen i stedet for det klassiske kundeforhold.

Udgivet

den

Sådan Zetland'ficerer du din forretningsmodel

Zetland har medlemmer, ikke abonnenter.

Dermed er det orangefarvede digitale medie et af mange medier verden rundt, som satser på en medlemsmodel fremfor det klassiske kundeforhold, som har domineret medieverden i 100 år.

I USA er medlemstankegangen mere udbredt og The Membership Puzzle Project på New York University er i fuld gang med at analysere fordele og ulemper ved modellen og ikke mindst finde frem til anbefalinger for medier, der vil springe ud som medlemsmedier.

I et interview med Journalism.co.uk fortæller projektets forskningschef Emily Goligosky, at medlemmerne typisk har fire karaktertræk:

  • En følelse af fælles pligt, hvor medlemmet bidrager til mediet og forventer at få noget unikt tilbage.
  • Et ønske om at komme med bag kulisserne og opleve åbenhed og transparens i de redaktionelle processer.
  • Et behov for interaktion med både medie og de andre medlemmer.
  • En forventning om at mediet anerkender medlemmernes styrker og individualitet ved at tilbyde personaliserede måder at deltage på.

Emily Goligosky giver tre gode råd til medier, der enten allerede bekender sig til medlemstankegangen eller overvejer at konvertere:

1 – Lyt rigtigt til medlemmerne

I stedet for at undersøge hvad medlemmerne vil have ved hjælp af klassiske undersøgelsesmetoder, skal man lytte og udvikle i samarbejde med medlemmerne.

2 – Overvej prisen nøje

Lad være med bare tage det samme som Netflix og Spotify. Snak med medlemmerne og find ud af, hvad de synes, det er værd for dem. Vend tilbage senere og hør om prisen stadig er den rigtige.

3 – Hav en gennemført ydmyghed

Indrøm fejl og bed om forladelse. Erkend at redaktionen er begrænset i sine evner og indse, at det er en styrke og ikke en svaghed at bede om råd, hjælp og assistance fra medlemmerne.

Denne artikel er baseret på en artikel fra Journalism.co.uk. Du kan også høre interviewet med Emily Goligosky som podcast.

Foto: Marla Eklind/Flickr

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu