Connect with us

Original

Sådan Zetland’ficerer du din forretningsmodel

Tre gode råd til medier, der bekender sig eller vil konvertere til medlemsmodellen i stedet for det klassiske kundeforhold.

Udgivet

den

Sådan Zetland'ficerer du din forretningsmodel

Zetland har medlemmer, ikke abonnenter.

Dermed er det orangefarvede digitale medie et af mange medier verden rundt, som satser på en medlemsmodel fremfor det klassiske kundeforhold, som har domineret medieverden i 100 år.

I USA er medlemstankegangen mere udbredt og The Membership Puzzle Project på New York University er i fuld gang med at analysere fordele og ulemper ved modellen og ikke mindst finde frem til anbefalinger for medier, der vil springe ud som medlemsmedier.

I et interview med Journalism.co.uk fortæller projektets forskningschef Emily Goligosky, at medlemmerne typisk har fire karaktertræk:

  • En følelse af fælles pligt, hvor medlemmet bidrager til mediet og forventer at få noget unikt tilbage.
  • Et ønske om at komme med bag kulisserne og opleve åbenhed og transparens i de redaktionelle processer.
  • Et behov for interaktion med både medie og de andre medlemmer.
  • En forventning om at mediet anerkender medlemmernes styrker og individualitet ved at tilbyde personaliserede måder at deltage på.

Emily Goligosky giver tre gode råd til medier, der enten allerede bekender sig til medlemstankegangen eller overvejer at konvertere:

1 – Lyt rigtigt til medlemmerne

I stedet for at undersøge hvad medlemmerne vil have ved hjælp af klassiske undersøgelsesmetoder, skal man lytte og udvikle i samarbejde med medlemmerne.

2 – Overvej prisen nøje

Lad være med bare tage det samme som Netflix og Spotify. Snak med medlemmerne og find ud af, hvad de synes, det er værd for dem. Vend tilbage senere og hør om prisen stadig er den rigtige.

3 – Hav en gennemført ydmyghed

Indrøm fejl og bed om forladelse. Erkend at redaktionen er begrænset i sine evner og indse, at det er en styrke og ikke en svaghed at bede om råd, hjælp og assistance fra medlemmerne.

Denne artikel er baseret på en artikel fra Journalism.co.uk. Du kan også høre interviewet med Emily Goligosky som podcast.

Foto: Marla Eklind/Flickr

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu