Connect with us

Original

Nyt dansk socialt medie jagter 30 mio. brugere det første år

List101 er et nyt socialt medie hvor du både bliver belønnet for at få likes og give likes. Og så kan du dislike alt, det du ikke kan lide

Udgivet

den

Nyt dansk socialt medie jagter 30 mio. brugere det første år

Armbevægelserne hos danske List101 er store. List101  – udtales list-one-o-one – er et nyt socialt medie, som netop er gået i luften fra Islands Brygge i København. Indenfor de kommende måneder er der launch parties i København, London, New York, Miami, Los Angeles og Bangkok og målet er at skaffe 30 millioner brugere alene indenfor det første år.

Der er derfor ikke tale om et helt ordinært startupprojekt. Bag ideen står it-iværksætteren Robert Hintze, der i nullerne udviklede datingtjenesten Beautifulpeople.com, og pengene kommer fra Stig Abildsøe, der tjente millioner på it-firmaet Axcess.

Princippet i List101 er at man får popularitetspoint, når nogen liker ens opslag og man får influencerpoint, når man liker andres opslag. På den måde udvikles der ranglister over den mest populære i ens by, land eller globalt. Det samme gælder for influenterne – og hvem kunne ikke godt tænke sig at ligge øverst på listen over indflydelsesrige personer.

Ud over det vil List101 løbende lancere forskellige features, som måske – måske ikke – kan blive interessante for medier og offentlige profiler. Blandt andet planlægger en List101 en funktion, hvor man skal betale for at få kontakt med en profil – nok typisk en celebrity. Hvem ved, det kunne måske også være et godt stykke journalistik eller et væsentligt billede, der på den måde opnår mikrofinansiering?

Det er svært at spå om List101s potentiale generelt eller hvilke muligheder den nye platform kan give for mediebranchen. Men hvis publikum bliver stort, er det naturligvis også en platform, som medierne kan udnytte.

Ifølge stifteren Robert Hintze kan medierne blandt andet få stor glæde af de lister, der genereres på List101. I stedet for, at medier selv udpeger årets dansker, sportsmand, politiker osv, kan de trække data fra List101. Og det kan ske på alt fra den mest populære i en bestemt geografi (fra postnummer til globalt) til brancher, titler, køn og alder.

Samtidig bliver List101 ifølge Robert Hintze også en platform, der kan sende trafik tilbage til medierne. Ligesom på Facebook og Twitter, kan man slå billeder og links op, og jo mere populært mediet er, jo flere vil se opslagene. Robert Hintze forestiller sig, at der sagtens kan danne sig nogle andre mønstre på List101 end på fx Facebook, hvor de medier, der er størst i den fysiske verden typisk også er størst på Facebook.

Endelig lancerer List101 en funktion, som sikker vil blive populær – dislike-knappen. Den kan man bruge til at dumpe andres opslag og det vil betyde, at de mister popularitetspoint. Men hvis man systematisk disliker alt, hvad en profil slår op, vil List101 anser det som mobning, og så får man en advarsel.

List101 er kun til mobil, men du kan blive klogere på dem på hjemmesiden her, hvor der også er links til download af app.

Original

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

Roger McNamee var en af de første investorer i Facebook og har igennem mange år været mentor for Zuckerberg. Men nu har McNamee fået nok og leverer her et bidende angreb på Facebook.

Udgivet

den

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

62-årige Roger McNamee er ikke hvem som helst. Han var blandt de første til at investere i Facebook, han er blevet fremhævet som en inspirator af Bill Gates, han har skudt mindst en million dollars i Wikimedia, arbejder p.t. sammen med Bono og så har han, ifølge sine egne oplysninger, igennem mange år været mentor for Mark Zuckerberg, Facebooks stifter.

Men mon ikke det forhold er historie nu, hvor Roger McNamee har udgivet bogen Zucked – Waking up to the Facebook catastrophe.

The Times har netop bragt et af kapitlerne, hvor Roger McNamee uddeler giftige tæsk til Zuckerberg og Facebook.

Her er et pluk af saftige citater:

”Jeg holdt af Zuck. Jeg holdt af hans team. Jeg var fan af Facebook og jeg var et af de mennesker, han ville ringe efter, når han stod overfor nye eller udfordrende sager. Det var sjovt for mig at være mentor og Zuck kunne ikke været en bedre elev. Vi talte om sager, der var vigtige for Zuck og hvor jeg havde værdifulde erfaringer. Oftere end sjældent fulgte han mine råd,” skriver Roger Mcnamee og så giver han den ellers gas:

”Zuck har altid troet på, at det at forbinde alverdens mennesker med hinanden er en så vigtig mission, at den retfærdiggør alle nødvendige skridt for at nå målet. Zuck og hans inderkreds er så overbeviste om den ædle mission, at de oftest lytter til kritikken uden at ændre deres adfærd.”

”Deres svar på stort set alle kritikpunkter er at levere mere af det samme, som skabte problemet: mere kunstig intelligens, mere kode, flere kortsigtede løsninger. De gør ikke dette fordi de er dårlige mennesker, men fordi deres succes har forskruet deres realitetssans. De kan slet ikke forestille sig, at deres problemer altid skyldes deres egne designs eller beslutninger.”

”Når de konfronteres med beviser for, at disinformation og fake news fra Facebook har påvirket både Brexit og valget i USA følger de samme opskrift, som de har gjort fra starten: Afvis, forsink, afspor, fordrej. Facebook skal presses hårdt for at komme til plan b, der hedder: Undskyld og lov at gøre det bedre.”

Underløber journalistikken

”Facebooks og andre platformes trussel mod den offentlige sundhed, demokratiet, privatlivet og konkurrencevilkårene er et resultat af deres forretningsmodel og det er derfor den, der er nødt til at blive ændret. Den politiske og sociale magt fra Facebook og andre internet platforme er usund og upassende for et demokrati som vores.”

”Som brugere har vi større magt til at kræve tingene ændret end vi selv tror. Vi kan ændre vores adfærd, skabe politiske bevægelser og vi kan insistere på statslig indblanding, der fremmer human-drevet teknologi som et alternativ til ekstrem teknologi.”  

”Facebook (og Google og Twitter) har underløbet den frie presse fra to retninger. De har eroderet journalistikkens økonomi og overdænget den med disinformation. På Facebook ligner information og disinformation hinanden. Den eneste forskel er, at disinformation skaber større indtægter, så den behandles bedre”.

Facebook koster fattige menneskers livs

”Facebook er en trussel mod de magtesløse overalt på kloden. De har givet gratis internetservice til fattige mennesker i omkring 60 lande. Men prisen har været massiv social disruption. Manglende sprogkundskaber og kulturel forståelse har blændet Facebook i en sådan grad, at de ikke ser, hvordan deres platform udnyttes til at skade forsvarsløse mennesker. Det har for længst skabt dødbringende ofre i Sri Lanka og Myanmar.”

”Google og Facebook er pseudo profitable fordi de ikke betaler for den skade de forvolder”.

”Den amerikanske økonomi har traditionelt været meget mere baseret på iværksættere end nogen anden økonomi. Hvis min hypotese er korrekt, er landet nu i gang med et risikabelt eksperiment, der er afhængig af monopoler, når det kommer til innovation, økonomisk vækst og jobskabelse”

”Økonomipolitisk ser jeg gerne, at markedet får begrænsninger for, hvordan spillere som Facebook, Google og Amazon kan operere. Det ville være en fordel for at økonomien at opløse dem. Et første skridt kunne være at forhindre dem i flere opkøb og i at dele tilskud og data intern i deres organisationer.”

Hele kapitlet kan læses på engelsk her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu