Connect with us

Original

Nyt dansk socialt medie jagter 30 mio. brugere det første år

List101 er et nyt socialt medie hvor du både bliver belønnet for at få likes og give likes. Og så kan du dislike alt, det du ikke kan lide

Udgivet

den

Nyt dansk socialt medie jagter 30 mio. brugere det første år

Armbevægelserne hos danske List101 er store. List101  – udtales list-one-o-one – er et nyt socialt medie, som netop er gået i luften fra Islands Brygge i København. Indenfor de kommende måneder er der launch parties i København, London, New York, Miami, Los Angeles og Bangkok og målet er at skaffe 30 millioner brugere alene indenfor det første år.

Der er derfor ikke tale om et helt ordinært startupprojekt. Bag ideen står it-iværksætteren Robert Hintze, der i nullerne udviklede datingtjenesten Beautifulpeople.com, og pengene kommer fra Stig Abildsøe, der tjente millioner på it-firmaet Axcess.

Princippet i List101 er at man får popularitetspoint, når nogen liker ens opslag og man får influencerpoint, når man liker andres opslag. På den måde udvikles der ranglister over den mest populære i ens by, land eller globalt. Det samme gælder for influenterne – og hvem kunne ikke godt tænke sig at ligge øverst på listen over indflydelsesrige personer.

Ud over det vil List101 løbende lancere forskellige features, som måske – måske ikke – kan blive interessante for medier og offentlige profiler. Blandt andet planlægger en List101 en funktion, hvor man skal betale for at få kontakt med en profil – nok typisk en celebrity. Hvem ved, det kunne måske også være et godt stykke journalistik eller et væsentligt billede, der på den måde opnår mikrofinansiering?

Det er svært at spå om List101s potentiale generelt eller hvilke muligheder den nye platform kan give for mediebranchen. Men hvis publikum bliver stort, er det naturligvis også en platform, som medierne kan udnytte.

Ifølge stifteren Robert Hintze kan medierne blandt andet få stor glæde af de lister, der genereres på List101. I stedet for, at medier selv udpeger årets dansker, sportsmand, politiker osv, kan de trække data fra List101. Og det kan ske på alt fra den mest populære i en bestemt geografi (fra postnummer til globalt) til brancher, titler, køn og alder.

Samtidig bliver List101 ifølge Robert Hintze også en platform, der kan sende trafik tilbage til medierne. Ligesom på Facebook og Twitter, kan man slå billeder og links op, og jo mere populært mediet er, jo flere vil se opslagene. Robert Hintze forestiller sig, at der sagtens kan danne sig nogle andre mønstre på List101 end på fx Facebook, hvor de medier, der er størst i den fysiske verden typisk også er størst på Facebook.

Endelig lancerer List101 en funktion, som sikker vil blive populær – dislike-knappen. Den kan man bruge til at dumpe andres opslag og det vil betyde, at de mister popularitetspoint. Men hvis man systematisk disliker alt, hvad en profil slår op, vil List101 anser det som mobning, og så får man en advarsel.

List101 er kun til mobil, men du kan blive klogere på dem på hjemmesiden her, hvor der også er links til download af app.

Læs også