Connect with us

Kurateret

Flere end 600 globale (og danske) brands annoncerer på fake news medier

Den bedste måde at modarbejde fake news medier på er at lade være med at støtte dem økonomisk. Men de tvivlsomme medier har masser af annoncører

Udgivet

den

Den bedste måde at modarbejde fake news medier på er at lade være med at støtte dem økonomisk. Men flere end 600 globale brands er netop tonet frem på en liste over annoncører på en lang række medier, der er kendt for fake news, ekstrem politisk slagside eller som platforme for ren clickbait og fiktion.

Det skriver det anerkendte mediesite Monday Note, som har haft et fransk startup til at gennemgå annoncerne på en lang række tvivlsomme medier.

Forklaringen på de mange annonceplaceringer på medier, der ofte ikke harmonerer med annoncørernes etik er, at annoncerne sælges som programatic. Det betyder, at annoncerne følger brugerne og dukker op samme steder på nettet, som brugeren færdes.

Derfor spottede den franske undersøgelse for eksempel så umage annonceplaceringer, at New York Times annoncerede (og betaler til) på det ekstremt venstreorienterede RealtimePolitics mens The Wall Street Journal annoncerede på højreekstreme America’s Freedom Fighters.

Hvis annoncører anvender retargeting, hvor de bliver ved med at reklamere over for konkrete potentielle kunder, der måske har besøgt deres hjemmeside, kan det være meget svært at styre, hvor annoncerne dukker op – de følger ganske enkelt brugeren. Men annoncører, der ikke ønsker at optræde på konkrete medier, kan lave en negativliste, så de undgår at støtte disse.

I Danmark har vi tidligere haft debat om Den Korte Avis og 24Nyt.dk, som flere annoncører ikke ønskede at optræde på. Men, at det kan være svært helt at undgå ses tydeligt, hvis man klikker ind på nogle af de dubiøse medier.

Et besøg på Breitbart.com og America’s Freedom Fighters udløser da også adskillige danske annoncer – se billede.

Læs Monday Note

Læs også