Connect with us

Kurateret

En af medieverdens skarpeste hjerner er på vej med Spotify for News

Tidligere CEO fra Chartbeat Tony Haile har i et godt stykke tid arbejdet på et startup, som i følge ham selv skal redde mediernes fremtid.

Udgivet

den

En af medieverdens klogeste personer på vej med nyt projekt

Genudgivet 18. marts 2017 fordi Tony Haile stadig er på sporet og vi snart nærmer sig en lancering. Har desuden lige læst, at Scroll bliver uden annoncer.

VÆRD AT LÆSE FORDI

Tidligere CEO fra Chartbeat Tony Haile, som efter min mening er en af de skarpeste hjerner i medieverden, har i et godt stykke tid arbejdet på et startup, som i følge ham selv skal redde mediernes fremtid.

HANDLER OM

Ifølge Poynter vil Tony Haile snart etablere en form for platform, hvor brugerne mod abonnement kan læse indhold fra en lang række medier. Dermed får brugerne adgang til indhold fra langt flere medier end de ellers ville have lyst til at abonnere hos og som en bonus slipper de også for annoncer.

Det nye projekt, som Tony Haile er irriterende hemmelighedsfuld om hedder Scroll, og ifølge Haile skulle timingen nu efter det amerikanske valg være perfekt, fordi amerikanerne har fået øjnene op for at kvalitetsjournalistik koster penge.

Tony Haile vil ikke afsløre, hvilke medier, der vil levere indhold til projektet. Men det er indlysende projektets akilleshæl. Blandt andet New York Times har skudt penge i projektet, men de har ikke lovet at deltage med indhold.

Medierne vil typisk være bange for at kannibalisere på deres egne abonnementsbaser.  Men nøgtern vurderet må man stille spørgsmålet om ikke efterspørgslen på platforme, der kan samle indhold fra mange kilder, snart er så stor, at de også bliver mainstream for skrevne medier.

De sociale medier er jo præmieeksempler på, at brugerne elsker platforme, der åbner hele verden for dem. Og ideen om mange medier til en pris er ikke ny. Tænk bare på musik og tv, der begge distribueres på fælles platforme.

Om Haile knækker nøden og får lavet en model, der får de skrevne medier med nu, er ikke til at vide. Men det er godt og spændende, at en kapacitet som Tony Haile, går i den retning og med om bord har han en tidligere chef fra Spotify.

Som Poynter også anfører er Tony Haile værd at lytte til. Hvis du vil forstå min begejstring for ham, kan du læse mere her: Det er Facebooks verden – vi lever bare i den.

LÆS HER

Poynter

Foto: Paul Downey/Flickr

Kurateret

Dansk streaming når babylonske højder

Fire ud af ti unge streamer mindst to timer om dagen. På bare et år er danskernes udgifter til streamingtjenester fordoblet

Udgivet

den

Danskerne streamer som aldrig før. Så godt som alle unge streamer og blandt hele befolkningen er det nu 62 procent, der i løbet af en uge streamer serier, film, video eller tv.

Det viser en ny undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Danskernes streaming blev sidst undersøgt i 2016 og siden da er der sket stigninger på alle parametre – tidsforbrug, økonomisk forbrug og antal abonnementer.

Hele undersøgelsen kan studeres her.

I en pressemeddelelse opsummerer specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt fra Slots- og Kulturstyrelsen rapporten:

”Danskerne har taget streamingtjenester som Netflix og HBO til sig i en sådan grad, at 62 procent af os nu streamer eksempelvis serier, film, tv og videoklip mindst én gang om ugen, og ofte streamer vi i mange timer ad gangen. Det er ret bemærkelsesværdigt, at 40 procent af de 19 til 34-årige fortæller, at de streamede indhold i mindst to timer, når de blev spurgt om, hvor lang tid de streamede dagen før. Samtidig viser tallene, at stadigt flere ældre er begyndt at streame tv, film og serier, selvom de dog streamer i kortere perioder ad gangen end de unge.”

Slots- og Kulturstyrelsen fremhæver desuden:

• Næsten alle unge streamer: Blandt de 12 til 18-årige og de 19 til 34-årige streamede henholdsvis 95 procent og 94 procent ugentligt eller oftere i 2018. Andelene er noget mindre, men dog i vækst, blandt de ældre aldersgrupper. Eksempelvis steg andelen blandt de 34 til 55-årige fra 58 procent i 2016 til 67 procent i 2018.

• Særligt de yngre streamer i lang tid ad gangen: I 2018 oplyste eksempelvis 40 procent af de 19 til 34-årige, at de havde streamet to timer eller mere, når de blev spurgt, hvor lang tid de havde streamet dagen før. Hver fjerde unge streamer dagligt mere end tre timer.

• Streaming går frem, mens traditionelt tv går tilbage: Samtidig med en stigning i danskernes brug af streaming, går antallet af timer tilbragt foran tv-skærmen tilbage. Udviklingen er særligt udtalt blandt de yngre seere. Af tallene for 2018 fremgår det, at 36 procent af de 12 til 34-årige svarede nej til spørgsmålet, om de havde set tv i går. Det er et fald på 8 procentpoint i forhold til 2016.

• Stor forskel på tjenesterne: Der er store forskelle på tidsforbruget, når der ses på tværs af de tre mest udbredte tjenester YouTube, Netflix og DRTV. YouTube er den af de tre tjenester, der har flest besøg, men samtidig er det den tjeneste, der besøges i kortest tid ad gangen. Netflix har færre besøg end YouTube, men besøgene her varer i længere tid. DRTV har færrest besøg, men igen varer besøgene her væsentligt længere end besøg hos YouTube, men dog i noget kortere tid end besøg hos Netflix.

• Mange husstande har flere abonnementer: 53 procent af husstandene havde i 2018 abonnement på en eller flere af i alt seks streamingtjenester, der kan abonneres på særskilt, eksempelvis HBO, Netflix og ViaPlay. Det er 3 procentpoint mere end i 2017. 35 procent af de danske husstande havde i 2018 desuden abonnement på to eller flere af de seks streamingtjenester.

• Øget forbrug på streamingtjenester: En gennemsnitslig, dansk husstand brugte i 2017 584 kroner om året på streamingtjenester, hvor de i 2016 brugte 275 kroner. Dertil kommer det indirekte forbrug på streamingtjenester, som man har adgang til via tv- og teleabonnementer.

• Store variationer i forbruget: Husstandenes gennemsnitslige forbrug varierer en del på tværs af de forskellige husstandstyper. Husstande med børn bruger væsentlig mere på streamingtjenester end gennemsnittet, mens husstande med ældre beboere bruger markant mindre. Eksempelvis brugte husstande med to voksne med børn i alt 1.116 kroner på streamingtjenester i 2017, mens husstande med to voksne, hvoraf den ene er over 60 år, kun brugte 215 kroner på streaming i samme periode.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu