Connect with us

Kurateret

En af medieverdens skarpeste hjerner er på vej med Spotify for News

Tidligere CEO fra Chartbeat Tony Haile har i et godt stykke tid arbejdet på et startup, som i følge ham selv skal redde mediernes fremtid.

Udgivet

den

En af medieverdens klogeste personer på vej med nyt projekt

Genudgivet 18. marts 2017 fordi Tony Haile stadig er på sporet og vi snart nærmer sig en lancering. Har desuden lige læst, at Scroll bliver uden annoncer.

VÆRD AT LÆSE FORDI

Tidligere CEO fra Chartbeat Tony Haile, som efter min mening er en af de skarpeste hjerner i medieverden, har i et godt stykke tid arbejdet på et startup, som i følge ham selv skal redde mediernes fremtid.

HANDLER OM

Ifølge Poynter vil Tony Haile snart etablere en form for platform, hvor brugerne mod abonnement kan læse indhold fra en lang række medier. Dermed får brugerne adgang til indhold fra langt flere medier end de ellers ville have lyst til at abonnere hos og som en bonus slipper de også for annoncer.

Det nye projekt, som Tony Haile er irriterende hemmelighedsfuld om hedder Scroll, og ifølge Haile skulle timingen nu efter det amerikanske valg være perfekt, fordi amerikanerne har fået øjnene op for at kvalitetsjournalistik koster penge.

Tony Haile vil ikke afsløre, hvilke medier, der vil levere indhold til projektet. Men det er indlysende projektets akilleshæl. Blandt andet New York Times har skudt penge i projektet, men de har ikke lovet at deltage med indhold.

Medierne vil typisk være bange for at kannibalisere på deres egne abonnementsbaser.  Men nøgtern vurderet må man stille spørgsmålet om ikke efterspørgslen på platforme, der kan samle indhold fra mange kilder, snart er så stor, at de også bliver mainstream for skrevne medier.

De sociale medier er jo præmieeksempler på, at brugerne elsker platforme, der åbner hele verden for dem. Og ideen om mange medier til en pris er ikke ny. Tænk bare på musik og tv, der begge distribueres på fælles platforme.

Om Haile knækker nøden og får lavet en model, der får de skrevne medier med nu, er ikke til at vide. Men det er godt og spændende, at en kapacitet som Tony Haile, går i den retning og med om bord har han en tidligere chef fra Spotify.

Som Poynter også anfører er Tony Haile værd at lytte til. Hvis du vil forstå min begejstring for ham, kan du læse mere her: Det er Facebooks verden – vi lever bare i den.

LÆS HER

Poynter

Foto: Paul Downey/Flickr

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu