Connect with us

Original

Mindst 4 gode grunde til at høre Morten Resens podcast

Faktisk startede jeg med at lytte fordi jeg ville lære noget om podcast og podcastøkonomi. Men efter 7 forrygende afsnit er jeg nu lige så interesseret i, hvordan Resens selskab bliver skruet sammen, hvordan han bliver fyret af sin sponsor (spoiler – sorry, men jeg skrev ikke hvilken) og hvordan han undgår onde hackere på sit site.

Udgivet

den

Mindst 4 gode grunde til at høre Morten Resens podcast

Normalt anbefaler jeg ikke noget på Medietrends, som jeg ikke har læst, hørt eller set i sit fulde omfang. Men eftersom Morten Resens startup-podcast tager i omkanten af 16 timer at gennemlytte, vil jeg gøre en undtagelse.

P.t. har jeg netop hørt afsnit 7 og jeg har derfor 9 afsnit til gode. Men, hvis man er det mindste interesseret i startup, forretningsmodeller, medieinnovation eller for den sags skyld podcast, som fænomen, er Morten Resens podcast fremragende.

Faktisk startede jeg med at lytte fordi jeg ville lære noget om podcast og podcastøkonomi. Men efter 7 forrygende afsnit er jeg nu lige så interesseret i, hvordan Resens selskab bliver skruet sammen, hvordan han bliver fyret af sin sponsor (spoiler – sorry, men jeg skrev ikke hvilken) og hvordan han undgår onde hackere på sit site.

Podcasten er værd at bruge tid på fordi:

  • Morten Resen er hudløs ærlig i sin fortælling om sine startup-drømme. Han udstiller sine forfærdelig dårlige forhandlingsevner, sin usikkerhed over at begive sig ud på ukendte farvande og sit tit svigtende mod til at tage svære samtaler. Lytterne bliver derfor taget med på en troværdig og menneskelig rejse ind i startup-land.
  • Morten Resen stiller også alle de gode spørgsmål (også dem erfarne innovationshajer vil kalde dumme) og podcasten er derfor meget lærerig og beskrivende for alle, der ikke selv har prøvet at launche et nyt tech- eller medieprodukt.
  • Endelig er podcasten, til forskel fra de fleste andre, der er skruet sammen af folk, der ikke har forstand på radio, lækkert produceret. Resen er gammel radiomand og han gør sig umage og klipper, komponerer i stedet for bare at starte båndoptageren.
  • Og så har historien jo en udvikling, der gør at man bliver trukket med frem igennem fortællingen.

Det eneste ærgerlige er, at jeg ikke har været med fra starten og derfor kæmper for at indhente Morten Resen. Men hvis du har lyst, kan du jo bruge weekenden på at komme på omgangshøjde med udviklingen i Morten Resens projekt.

Det er i øvrigt en app, der hedder Go Little og som skal blive en slags TripAdvisor for børnefamilier.

Og så slutter jeg lige med en enkel klage. Særligt i de første afsnit teaser Morten Resen helt vildt for ting, der kommer senere. Det får mig til at blive utålmodig og råbe ud i luften, at han bare skal komme med det i stedet for at reklame for det.

Men jeg fornemmer, at der stille og roligt er blevet skruet lidt ned for den megen suspense i de senere afsnit.

Podcasten kan downloades via iTunes eller Morten Resens hjemmeside

Foto: New Media Days / Peter Erichsen/Flickr

Original

Reuters tester deepfake nyhedsindslag

Deepfake tager fart i medieverdenen. BBC er igang og nu eksperimenterer Reuters med hele nyhedsindslag med syntetiske værter

Udgivet

den

Reuters tester deepfake nyhedsindslag
Kredit: Reuters

Det internationale nyhedsbureau Reuters har udviklet en prototype af en nyhedsmaskine, der ved hjælp af automatisering og deepfake-teknologi kan producere hele nyhedsindslag med sportsresultater, billeder af mål og videospeak fra en sportsvært.

Nyhedsværten, som er et rigtigt menneske, har indtalt en lang række replikker og tal, og ud fra det kan kunstig intelligens modellere værtens mimik så ansigttræk og mundbevægelser matcher de nyheder, som bliver “oplæst”.

Her efter kombineres værtens speak med video fra fodboldkampen – fuldstændig som vi kender det fra traditionelle sportsnyheder på TV. Eneste forskel er, at værten aldrig har speaket og at han til gengæld kan lave et indslag for utallige fodboldkampe samtidigt.

Medietrends skrev for nyligt om, hvordan BBC eksperimenterer med vejrudsigter, som også benytters sig af deepfake. Og ligesom med BBC, er det også danske Synthesia, som Reuters samarbejder med om deepfake sportsnyheder.

De to eksempler på lødige udnyttelser af deepfake vidner om, at teknologien kan komme til at spille en væsentlig rolle i medieverdenen. Fuldstændig som de automatiserede tekstartikler længe har gjort i den etablerede medieverden.

Med deepfake er de etiske udfordringer dog langt større, da “bedraget” er mere gennemført og overbevisende. Derfor åbner BBCs og Reuters innovationslyst utvivlsom en debat, som bliver interessant og formentlig stærkt polariseret. Debatten er vigtig, men det bliver næppe noget, der standser udviklingen – højst bremser den.

Hos Reuters bliver den etiske debat ikke adresseret, men Nick Cohen, global head of product, core news services, siger:

“Reuters har længe ligget forrest med udforskning af potentialet i, hvordan nye teknologier kan distribuere nyheder og information. Prototyper hjælper os med at forståm hvordan kunstig intellgens og syntetiske medier kombineret med real time feeds med billeder og rapportering kan skabe helt nye produkter og services.”

Læs Reuters meddelelse om prototypen her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu