Connect with us

Original

Dialog? Det har vi ikke tid til i jagten på kliks

Medierne går glip af væsentlig, vedkommende og nærværende journalistik fordi de ikke tager sig tid til at lytte til brugerne.

Udgivet

den

Dialog? Det har vi ikke tid til i jagten på kliks

Gæsteindlæg: Nadia Nikolajeva, social medie redaktør Metroxpress, kommende digital chef TVMIDTVEST.

Tag fat i din smartphone. Måske sidder du allerede med den i hånden. Hop ind på Facebook og scroll rundt i dit feed. Hvor meget indhold fra medier ser du, der inviterer dig til at deltage i det.

Og hvor meget indhold linker videre til en klassisk nyhedsartikel?

Når jeg scroller, ser jeg et stort uudnyttet potentiale for netop brugerinddragelse. Og her tænker jeg ikke kun på afstemningerne, hvor man skal give sin mening til kende via reaktionsknapper.

Jeg mener nuancerede, meningsfulde interaktioner. Når det gøres rigtigt, kan det løfte dækning af nyheder til et helt andet niveau, som strækker sig ud over det, mediet selv kan producere.

Det er i mine øjne en indholdsmæssig guldgrube, som vi desværre ofte er blinde for, når der skal jagtes trafiktal til vores nyhedssites. Det er jo nemmest at gøre, som vi plejer.

Men hvor gemmer guldet sig så henne helt konkret? Svaret er: I kommentarfeltet og i indbakken på Facebook. Plejer man sit community og etablerer man en rutine for, at brugerne kan kommentere, sende materiale ind, klage, larme, protestere, inspirere, er man allerede langt. Går man så vidt som at bruge det input til at producere nye sager, er man i mine øjne i mål

Lad mig komme med nogle konkrete eksempler.

  • På metroxpress kom journalisterne på sporet af en tendens omkring upassende opførsel i nattelivet, da en garderobepige skrev ind med et opråb i Facebook-indbakken. Det blev til en artikelserie, hvor journalisterne hver dag gennemgik det sprællevende kommentarfelt under artiklerne og læsermails, før de besluttede sig for næste dags vinkler.
  • En historie om en ulykkelig isbjørn, der bor i et udenlandsk storcenter, fik pludselig en dansk vinkel. Flere læsere hos TV 2 Nyhederne skrev nemlig i kommentarfeltet om lignende adfærd hos isbjørnene i København Zoo, som herefter indrømmede at have problemer.
  • Og i udlandet ser vi eksempelvis journalister som CNNs John Sutter, som bygger hele projekter op omkring input fra læserne og lader dem påvirke hans fortællinger. Et projekt startede eksempelvis med en afstemning på Facebook, der spurgte, hvad læserne gerne ville vide mere om.

Sandheden er, at dialog med læserne er et kæmpe, krævende arbejde. Det er nemmere at lade være.

Men jeg tvivler stærkt på, at vi som medier overlever og idet hele taget bevarer vores eksistensberettigelse ved at gøre, som vi plejer. Hvis vi i stedet i højere grad gør en dyd ud af det sociale på sociale medier, styrker vi båndet til læserne. Dét er der en fremtid i.

Lige nu samler jeg på inspirerende eksempler og cases, hvor medier bevidst åbner op for at deres brugere kommer på banen og hvor mediet rent faktisk bruger det input journalistisk. Har du en case eller en idé, så send mig en mail på nadianikolajeva@gmail.com. Jeg samler det hele i et længere blogindlæg, der forhåbentlig kan inspirere, snarest.

Nadia Nikolajeva arbejder med og underviser i social medie journalistik. På metroxpress har hun været med til at etablere særlige sociale kriterier med en mission om at få journalistisk indhold til at nå bredt ud og ramme flest mulige læsere på Facebook. Nadia Nikolajeva har arbejdet som digital journalist hos Tv2.dk, social medie redaktør hos metroxpress og fra december som digital chef ved TV MIDTVEST.

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu