Connect with us

Original

Dialog? Det har vi ikke tid til i jagten på kliks

Medierne går glip af væsentlig, vedkommende og nærværende journalistik fordi de ikke tager sig tid til at lytte til brugerne.

Udgivet

den

Dialog? Det har vi ikke tid til i jagten på kliks

Gæsteindlæg: Nadia Nikolajeva, social medie redaktør Metroxpress, kommende digital chef TVMIDTVEST.

Tag fat i din smartphone. Måske sidder du allerede med den i hånden. Hop ind på Facebook og scroll rundt i dit feed. Hvor meget indhold fra medier ser du, der inviterer dig til at deltage i det.

Og hvor meget indhold linker videre til en klassisk nyhedsartikel?

Når jeg scroller, ser jeg et stort uudnyttet potentiale for netop brugerinddragelse. Og her tænker jeg ikke kun på afstemningerne, hvor man skal give sin mening til kende via reaktionsknapper.

Jeg mener nuancerede, meningsfulde interaktioner. Når det gøres rigtigt, kan det løfte dækning af nyheder til et helt andet niveau, som strækker sig ud over det, mediet selv kan producere.

Det er i mine øjne en indholdsmæssig guldgrube, som vi desværre ofte er blinde for, når der skal jagtes trafiktal til vores nyhedssites. Det er jo nemmest at gøre, som vi plejer.

Men hvor gemmer guldet sig så henne helt konkret? Svaret er: I kommentarfeltet og i indbakken på Facebook. Plejer man sit community og etablerer man en rutine for, at brugerne kan kommentere, sende materiale ind, klage, larme, protestere, inspirere, er man allerede langt. Går man så vidt som at bruge det input til at producere nye sager, er man i mine øjne i mål

Lad mig komme med nogle konkrete eksempler.

  • På metroxpress kom journalisterne på sporet af en tendens omkring upassende opførsel i nattelivet, da en garderobepige skrev ind med et opråb i Facebook-indbakken. Det blev til en artikelserie, hvor journalisterne hver dag gennemgik det sprællevende kommentarfelt under artiklerne og læsermails, før de besluttede sig for næste dags vinkler.
  • En historie om en ulykkelig isbjørn, der bor i et udenlandsk storcenter, fik pludselig en dansk vinkel. Flere læsere hos TV 2 Nyhederne skrev nemlig i kommentarfeltet om lignende adfærd hos isbjørnene i København Zoo, som herefter indrømmede at have problemer.
  • Og i udlandet ser vi eksempelvis journalister som CNNs John Sutter, som bygger hele projekter op omkring input fra læserne og lader dem påvirke hans fortællinger. Et projekt startede eksempelvis med en afstemning på Facebook, der spurgte, hvad læserne gerne ville vide mere om.

Sandheden er, at dialog med læserne er et kæmpe, krævende arbejde. Det er nemmere at lade være.

Men jeg tvivler stærkt på, at vi som medier overlever og idet hele taget bevarer vores eksistensberettigelse ved at gøre, som vi plejer. Hvis vi i stedet i højere grad gør en dyd ud af det sociale på sociale medier, styrker vi båndet til læserne. Dét er der en fremtid i.

Lige nu samler jeg på inspirerende eksempler og cases, hvor medier bevidst åbner op for at deres brugere kommer på banen og hvor mediet rent faktisk bruger det input journalistisk. Har du en case eller en idé, så send mig en mail på nadianikolajeva@gmail.com. Jeg samler det hele i et længere blogindlæg, der forhåbentlig kan inspirere, snarest.

Nadia Nikolajeva arbejder med og underviser i social medie journalistik. På metroxpress har hun været med til at etablere særlige sociale kriterier med en mission om at få journalistisk indhold til at nå bredt ud og ramme flest mulige læsere på Facebook. Nadia Nikolajeva har arbejdet som digital journalist hos Tv2.dk, social medie redaktør hos metroxpress og fra december som digital chef ved TV MIDTVEST.

Original

Q&A: “Her finder man programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler, splitter, bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet”

DRs nye chef for aktualitet, kultur og dokumentar, Lisbeth Langwadt, vil lægge en strategi, der både er til glæde for dem der vil streame og dem der vil have flow.

Udgivet

den

"Alene i vildmarken" er et af de programmer, som både performer godt, når de streames og sendes live. DR Pressebilleder.

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Interviewet er lavet via Messenger.


Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:

Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?

Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.

Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og historiestoffet.

Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?

Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i dag.

Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har det været helt naturligt at ændre organiseringen også.

Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?

Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til.  Så det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.

Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?

Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.

Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?

Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere. For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din foretrukne platform.

Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming, fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til unge og med DRTV som den primære platform.

Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?

Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med forskellige behov.

Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør de mange interesserede seere rigtig glade 🙂.

DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.

DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder. Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret, at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.

Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og fortælle 🤗

Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen 🙂 Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!

Hehe, altid til tjeneste i licensens navn 👌🏻. Selv tak for chatten!

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu