Connect with us

Original

Dialog? Det har vi ikke tid til i jagten på kliks

Medierne går glip af væsentlig, vedkommende og nærværende journalistik fordi de ikke tager sig tid til at lytte til brugerne.

Udgivet

den

Dialog? Det har vi ikke tid til i jagten på kliks

Gæsteindlæg: Nadia Nikolajeva, social medie redaktør Metroxpress, kommende digital chef TVMIDTVEST.

Tag fat i din smartphone. Måske sidder du allerede med den i hånden. Hop ind på Facebook og scroll rundt i dit feed. Hvor meget indhold fra medier ser du, der inviterer dig til at deltage i det.

Og hvor meget indhold linker videre til en klassisk nyhedsartikel?

Når jeg scroller, ser jeg et stort uudnyttet potentiale for netop brugerinddragelse. Og her tænker jeg ikke kun på afstemningerne, hvor man skal give sin mening til kende via reaktionsknapper.

Jeg mener nuancerede, meningsfulde interaktioner. Når det gøres rigtigt, kan det løfte dækning af nyheder til et helt andet niveau, som strækker sig ud over det, mediet selv kan producere.

Det er i mine øjne en indholdsmæssig guldgrube, som vi desværre ofte er blinde for, når der skal jagtes trafiktal til vores nyhedssites. Det er jo nemmest at gøre, som vi plejer.

Men hvor gemmer guldet sig så henne helt konkret? Svaret er: I kommentarfeltet og i indbakken på Facebook. Plejer man sit community og etablerer man en rutine for, at brugerne kan kommentere, sende materiale ind, klage, larme, protestere, inspirere, er man allerede langt. Går man så vidt som at bruge det input til at producere nye sager, er man i mine øjne i mål

Lad mig komme med nogle konkrete eksempler.

  • På metroxpress kom journalisterne på sporet af en tendens omkring upassende opførsel i nattelivet, da en garderobepige skrev ind med et opråb i Facebook-indbakken. Det blev til en artikelserie, hvor journalisterne hver dag gennemgik det sprællevende kommentarfelt under artiklerne og læsermails, før de besluttede sig for næste dags vinkler.
  • En historie om en ulykkelig isbjørn, der bor i et udenlandsk storcenter, fik pludselig en dansk vinkel. Flere læsere hos TV 2 Nyhederne skrev nemlig i kommentarfeltet om lignende adfærd hos isbjørnene i København Zoo, som herefter indrømmede at have problemer.
  • Og i udlandet ser vi eksempelvis journalister som CNNs John Sutter, som bygger hele projekter op omkring input fra læserne og lader dem påvirke hans fortællinger. Et projekt startede eksempelvis med en afstemning på Facebook, der spurgte, hvad læserne gerne ville vide mere om.

Sandheden er, at dialog med læserne er et kæmpe, krævende arbejde. Det er nemmere at lade være.

Men jeg tvivler stærkt på, at vi som medier overlever og idet hele taget bevarer vores eksistensberettigelse ved at gøre, som vi plejer. Hvis vi i stedet i højere grad gør en dyd ud af det sociale på sociale medier, styrker vi båndet til læserne. Dét er der en fremtid i.

Lige nu samler jeg på inspirerende eksempler og cases, hvor medier bevidst åbner op for at deres brugere kommer på banen og hvor mediet rent faktisk bruger det input journalistisk. Har du en case eller en idé, så send mig en mail på nadianikolajeva@gmail.com. Jeg samler det hele i et længere blogindlæg, der forhåbentlig kan inspirere, snarest.

Nadia Nikolajeva arbejder med og underviser i social medie journalistik. På metroxpress har hun været med til at etablere særlige sociale kriterier med en mission om at få journalistisk indhold til at nå bredt ud og ramme flest mulige læsere på Facebook. Nadia Nikolajeva har arbejdet som digital journalist hos Tv2.dk, social medie redaktør hos metroxpress og fra december som digital chef ved TV MIDTVEST.

Data

Mette Frederiksen og rød blok vinder valgets første uge på Facebook

Partiledere fra rød blok scorer over 70 % af den opmærksomhed, der er givet til alle partiledere. Af de 10 mest populære opslag er ni røde og fem af dem fra Mette Frederiksen

Udgivet

den

Mette Frederiksen og rød blok vinder valgets første uge på Facebook

Facebook har i valgkampens første uge især summet af Mette Frederiksen og partierne i rød blok. De nye, små partier har dog også trods deres beskedne størrelse opnået betydeligt gennemslag. Det gælder ikke overraskende især Stram Kurs.

Det viser en kortlægning, Medietrends har gennemført af den politiske aktivitet på Facebook i den første uge af valgkampen.

Ser man på de 300.000 likes, delinger og kommentarer, som vælgerne har uddelt til partilederne, så har Mette Frederiksen raget mere end hver fjerde til sig. Dermed har hun skabt næsten dobbelt så meget engagement som Lars Løkke Rasmussens personlige profil.

Til sammen har de fem partiledere i rød blok høstet godt 70 procent af de likes, delinger og kommentarer, som partilederne har fået.

Og liv og aktivitet på Facebook er ikke bare gøgl og staffage. Alle partier satser massivt på Facebook i valgkampen og til sammen har de allerede brændt mellem 580.000 og 226.000 kroner af på Facebookannoncer.

Det har big data analytiker Søren Pedersen beregnet ved at have tracket hver eneste politiske annonce i valgkampen.

De mange interaktioner i Medietrends kortlægning stammer både fra almindelig, organisk rækkevidde og betalt rækkevidde.

I partiregnskabet er der bedre balance mellem rød og blå blok. Takket være de tre små partier, Kristendemokraterne, Nye Borgerlige og Stram Kurs, ender balancen i blå bloks favør. Men uden dem, ville de røde partier også have modtaget flest likes, delinger og kommentarer.

PartiInteraktioner første ugeInteraction rate
Socialdemokratiet39.2341,5
Dansk Folkeparti39.1730,93
Venstre, Danmarks Liberale Parti33.6041,31
Enhedslisten27.0811,06
Alternativet19.5991,13
Stram Kurs18.9736,4
Det Konservative Folkeparti11.9821,4
Liberal Alliance10.6880,47
SF7.5110,87
Radikale Venstre6.7670,49
Nye Borgerlige6.0922,48
Kristendemokraterne4.8194,5
Klaus Riskær Pedersen8445,41
Tabellen viser de opstillede partiers interaktioner i valgkampens første uge.
Data: CrowdTangle/Medietrends

Kigger man på den såkaldte interaction rate, som viser, hvor mange interaktioner, man får per følger, skiller Stram Kurs sig markant ud med en rate på hele 6,4 procent.

I princippet er interaction rate en målestok, der kan bruges til at sammenligne effektiviteten af små og store Facebook-sider. Men da det altid er sådan, at det er de mest engagerede mennesker, der følger en side først, vil interaction rate altid give en fordel til små sider med få følgere.

Der er dog ingen tvivl om, at Stram Kurs har solidt fat i Facebook og derfor også må anses som en af vinderne på Facebook i den første uge af valgkampen.

Som det ses af næste tabel er Stram Kurs vokset med over 1800 nye følgere på en uge og det er valgkampens stærkeste rekruttering.

Andre partier vokser også, men det mest interessante – udover Stram Kurs – er, at Dansk Folkeparti og Liberal Alliance er gået fuldstændig i stå og kun har tiltrukket cirka 10 nye følgere om dagen.

Man kan indvende, at det skyldes, at Dansk Folkeparti allerede er store på Facebook. Men det er Socialdemokraterne også, og de tiltrækker trods alt flere end 1.000 nye følgere.

PartiFølgere den 14. maj 2019Vækst siden valgudskrivelseStigning i procent
Stram Kurs14.7601.88012,7
Socialdemokratiet105.4151.0281,0
Radikale Venstre42.4598091,9
SF42.7177951,9
Enhedslisten86.7026760,8
Alternativet93.5406360,7
Nye Borgerlige26.8595682,1
Kristendemokraterne5.7565599,7
Venstre, Danmarks Liberale Parti72.9684820,7
Det Konservative Folkeparti35.9674021,1
Klaus Riskær Pedersen7.9493184,0
Dansk Folkeparti103.261810,1
Liberal Alliance94.236590,1
Tabellen viser de 13 opstillede partiers følgere.
Data: CrowdTangle/Medietrends

Kigger man på top 10 af de mest populære opslag fra partiledere i den første uge, er den røde bloks dominans næsten total med hele 9 topplaceringer.

Fem til Mette Frederiksen, to til Pia Olsen Dyhr, en til Uffe Elbæk og Pernille Skipper og endelig en niende plads til Lars Løkke Rasmussen.

Her er de ti opslag, som fik flest likes, delinger og kommentarer i valgkampens første uge:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Jysk Fynske Medier vil lave mere lyd – også selvom de taber FM4. I dag indleverer Jysk Fynske Medier sammen med seks andre mediehuse en ansøgning på over 1.000 sider om at overtage driften af FM4, der i dag drives af Radio24Syv. Men uanset om Jysk Fynske Medier vinder udbudet eller ej, vil mediehuset i fremtiden producere meget mere lyd end idag. Det siger både formand og administrerende direktør – Fyens.dk

Facebook-medstifter foreslår tvangsopdeling. ”Det er 15 år siden, jeg var med til at stifte Facebook på Harvard og jeg har ikke arbejdet i firmaet i ti år. Alligevel føler jeg mig både vred og tynget af ansvar.” Sådan skriver Chris Hughes i et debatindlæg, hvor han opfordrer til, at Instagram og Whatapp skilles fra Facebook ved tvang. Han opfordrer også til at Zuckerberg holdes mere ansvarlig for Facebooks fejltagelser – New York Times

Journalisten får ny hjemmeside. Fagbladet Journalisten lancerede onsdag eftermiddag en ny hjemmeside, der er baseret på cards ligesom for eksempel politiken.dk – Journalisten.dk

Quartz bygger betalingsmur. Qz.com har siden sin lancering været gratis, men i al stilfærdighed har de i denne uge rejst en blid betalingsvæg. Efter 10 artikler er det slut med gratis læsning og så må man betale 15 dollars om måneden – QZ.COM

Russere spreder disinformationer i EP-valget. New York Times skriver, at et netværk af russiske websites og sociale medieprofiler spreder disinformationer i den igangværende EP-valgkamp. Eksperter fra blandt andet EU oplyser, at den russiske kampagne efterlader samme digitale fingeraftryk, som tidligere kampagner. Blandt andet den, der blandede sig i den amerikanske valgkamp i 2016 – New York Times

Russerne spreder skræk om 5G. Endnu en artikel fra New York Times om russisk propaganda. Det statsejede RT America har lavet syv programmer om farlighed ved 5G. Senest har de påstået, at børn, der bor i nærheden af 5G-master får cancer, næseblod og indlæringsvanskeligheder – New York Times

Podcastlyttere er mærkelige. I en ny undersøgelse af amerikanernes brug af podcast, er der mange nyttige oplysninger. Men undersøgelsen indeholder også et par selvmodsigende pointer fra brugerne. De fremhæver nemlig, at de elsker podcast fordi de kan gøre alt muligt andet, mens de lytter og samtidig oplyser flertallet, at de ikke foretager sig noget som helst andet end at lytte – EdisonResearch

MittMedia har succes med tidslås. Den første time en artikel er publiceret hos MittMedia er den gratis og derefter klapper muren i og du er nødt til at købe et abonnement. Medietrends har længe fulgt MittMedias tidslås og den skaber et ret fascinerende pres på læserne til enten at skynde sig at læse eller at betale. Derfor ikke overraskende, at MittMedia nu oplyser, at tidslåsen har øget abonnementssalget med 20% – Digiday

Andre læser lige nu