Connect with us

Kurateret

Snapchat ændrer mediernes spilleregler

Mere og mere medieindhold placeres direkte på de sociale medier. Men det er altid de sociale medier, der har fat i den lange ende og som kan ændre spillereglerne, når de vil – det udnytter Snapchat nu.

Udgivet

den

Snapchat ændrer mediernes spilleregler
VÆRD AT LÆSE FORDI

Mere og mere medieindhold placeres direkte på de sociale medier. Men det er altid de sociale medier, der har fat i den lange ende og som kan ændre spillereglerne, når de vil – det udnytter Snapchat nu.

HANDLER OM

Snapchat Discover har hidtil været betragtet som et meget lukrativt koncept for medierne. Mellem 20 og 25 medier har løbende produceret indhold direkte til Snapchat, som tilgengæld har promoveret det med Discover-funktionen.

Annonceindtægterne har været enorme, fordi Snapchat dels har et enormt volumen og dels fordi det er en målgruppe, som annoncørerne elsker.

Hidtil har Snapchat delt annonceindtægterne med medierne efter en forhandlet aftale. Men nu meddeler Snapchat, at de vil droppe delingen af indtægterne og istedet betale medierne upfront for deres arbejde – stort set ligesom når medierne betaler en freelancejournalist for en artikel og derefter selv snupper annonceindtægten.

Det er formentlig en bedre forretning for Snapchat – ellers ville de jo nok ikke gøre det.

Men det virkelig principielle i denne nyhed er, at det understreger, hvor farefuldt det er at indgå aftaler med de sociale medier. Magtbalancen er skæv og det sociale medie har altid mulighed for at ændre spillereglerne.

Det er oplagt at trække en direkte parallel til Facebooks Instant Articles, som en del danske medier anvender og som flere overvejer. Her er der også en aftale om at dele annonceindtægterne efter en 70/30-model, hvis det er Facebook, der placerer annoncerne og 100% til mediet, hvis det er mediets egne annoncer.

Mange medier har problematiseret, at de ikke kan stole på, at den fordeling også holder, den dag, hvor mediet er blevet afhængig af Instant Articles.

Snapchats ændringer understreger den pointe.

Er et medie, der producerer direkte og for fast betaling til Snapchat forresten et medie eller en underleverandør?

LÆS HER

Recode

Kurateret

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links – den snak tilhører fortiden

På et lukket møde har Facebooks globale chef for kontakt med medier tilsyneladende talt over sig og afleveret det endelige dødsstød til de lette klik

Udgivet

den

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage

Det er ikke gået ubemærket hen, at Facebook igennem de seneste to år har skruet voldsomt ned for trafikstrømmen til medierne. Men hvis der skulle være en enkelt redaktør, der stadig drømmer om at trafikken vender tilbage, er det dagen i dag, hvor øjnene skal gnides og en ny strategi, uafhængig af høj Facebooktrafik, skal lægges.

Det må være konsekvensen, hvis tre citater fra Facebooks globale chef for samarbejde med medier, Campbell Brown, står til troende.

Ifølge fem medarbejdere på det australske medie The Australian, har Campbell Brown på et møde med dem sagt:

“Mark (Zuckerberg) er ligeglad med udgivere og giver mig masser af spillerum og opbakning til at gennemføre disse ændringer (neddrosling af trafik)”.

“Vi vil hjælpe med at revitalisere journalistikken. Om nogle få år ville det modsatte ligne, at vi bare holdt jer i hånden, mens jeres forretning døde som på et hospice”.

“Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage”.

Campbell Brown har senere afvist at have formuleret sig på den måde, men de fem medarbejdere på The Australian står fast på deres referat af mødet og det anerkendte Nieman Lab har da heller ikke tøvet med at viderebringe citaterne.

Når Campbell Brown taler om at revitalisere journalistikken er det formentlig The Facebook Journalism Project hun tænker på. Det er et projekt, som blandt andet giver medierne fri adgang til at anvende værktøjet CrowdTangle. Senest har projektet annonceret, at de vil støtte medier med at skaffe betalende abonnenter. Dels et program, der støtter lokale medier og dels et program, der støtter medlemsbaserede medier.

Læs også: Hvad ville Facebookchefen gøre som dansk redaktør?

Læs resten af artiklen

Kurateret

God journalistik skal da genbruges

Gode artikler bør ikke dø i arkivet. Med lidt omtanke kan de genudsendes igen og igen og flerdoble deres læsertal.

Udgivet

den

God journalistik skal da genbruges

De fleste medier har en eller flere evergreens i arkivet, som Google hele tiden sender læsere til. Men mens disse få artikler ofte får flerdoblet deres læsertal som månederne og årene går, hensygner det store flertal af artikler i arkivet en stille og glemsom tilværelse, der begynder allerede få timer efter, de er publicerede.

Al fornuft – økonomisk såvel som publicistisk – taler derfor for at få flere artikler til at leve længere og allerhelst få nye liv igen og igen.

Den tankegang har amerikanske The Conversation sat i system ved konsekvent at genpublicere og opdatere udvalgte artikler. Til The Lenfest Solution Set fortæller deres redaktør, hvordan de grundlæggende følger to spor i deres genbrugsstrategi.

  1. Hvis The Conversation har en god baggrundsartikel i arkivet, der bliver relevant på grund af en aktuel begivenhed, får artiklen en hurtig sminke af overskrift og indledning og udsendes igen.
  2. Når faste begivenheder, jul, påske, 4th of july, Superbowl o.s.v. er aktuelle, har The Conversation et arsenal af artikler, læserne vil finde relevante.

Afhængig af, hvor meget, der ændres i indledning og rubrik afgør The Conversation om artiklen sendes ud med original url eller som en helt “ny” artikel. Men det er altid fast praksis, at det fremgår tydeligt for læserne, at artiklen er genpubliceret. Lige så vigtigt er det, at fakta og sammenhæng tjekkes på ny for at sikre, at alt stadig er validt.

The Conversation har artikler, der foreløbigt er genudsendt fire gange. Genpubliseringen giver i øvrigt også mulighed for at eksperimentere med overskrifter og billedevalg.

Læs mere om The Conversations strategi her.

I Danmark har flere medier haft succes med den såkaldte Bolius-finte, hvor der bliver kælet for SEOen i arkivet ved at rydde op og kassere artikler, der minder for meget om hinanden. På den måde får medierne en guld-artikel til hvert emne, som læserne får lettere ved at finde frem til end hvis mediet havde to-tre artikler, der skyggede for hinanden i den famøse søge-algoritme.

Hvis du kender til danske medier, der ligesom The Conversation har en systematisk genbrug af artikler, må du meget gerne give lyd – enten i kommentarsporet på det sociale medie, hvor denne artikel er delt, eller ved at skrive til denne mail.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu