Connect with us

Kurateret

Læser-paradokset

Danske, digitale medier har historisk høje læsertal og historisk lave andele kernelæsere.
Det er en af konsekvenserne af en ekstrem agressiv ekspandering på de sociale medier. Hvert eneste minut – døgnet rundt – slår danske medier et opslag op på Facebook.

Udgivet

den

Læserparadokset

Danske, digitale medier har historisk høje læsertal og historisk lave andele kernelæsere.

Det er en af konsekvenserne af en ekstrem aggressiv ekspandering på de sociale medier.

Hvert eneste minut – døgnet rundt – slår danske medier et opslag op på Facebook.

De første tre artikler i mit fellow-projekt på SDU har det fælles tema Læserparadokset:

Jagten på kernelæsere gjorde dem til minoritet

De digitale medier er fanget i et paradoks.
Medierne har historisk høje læsertal – men aldrig har kernelæserne fyldt så lidt.

Loyale læsere? Hvad med loyale medier?

Mediernes digitale vokseværk udfordrer et af de mest fasttømrede dogmer i journalistfaget: Hav en — og kun en — målgruppe.

I takt med, at læsertallene er vokset til historiske højder, er der nemlig blevet udkrystalliseret to temmelig forskellige læsergrupper.

Den svære kunst at fiske nye kernelæsere

Flertallet af danske nyhedsbrugere har tillagt sig en digital livsstil, som ikke matcher med livet som kernelæser. Derfor preller næsten alle mediernes forsøg på at omvende Facebook-brugere af på dem.

Læs også