Connect with us

Kurateret

Det er Facebooks verden – vi andre lever bare i den

Knivskarpe Tony Haile dissekerer omstillingen i medieverden. Forandringer så voldsomme, at alle mediernes naturlove er pressede og måske på dødskurs

Udgivet

den

Det er Facebooks verden - vi andre lever bare i den
VÆRD AT LÆSE FORDI

Chartbeats CEO Tony Haile er skarpere end de fleste og dissekerer med nødesløs præcision medieverdens tilstand.

HANDLER OM

Lige nu foregår der en omstilling i medieverden, som kun få har forstået omfanget af.

Skåret helt ind til benet er situationen:

Mere og mere digital trafik sker på mobil. Trafik på mobil er 3 til 4 gange så ofte styret af sociale medier (læs Facebook) som trafik på PC. Det betyder, at mobilbrugere hellere lader sig styre af deres feed end af de suplerende tilbud, som medierne har, når brugerne kigger indenfor. Eller sagt på anden måde. Når en bruger kigger ind hos fx Politiken.dk via en PC er der langt større sandsynlighed for at vedkommende lader sig friste af andre af Politikens artikler, end hvis hun var kommet via mobil. I såfald skynder hun sig tilbage til sit mobilfeed.

Dermed atomiseres mediernes redaktionelle position. Selv den kyniske kalkyle om at lave kvalitetsindhold for at lokke læsere hen til indhold, der kan tjenes penge på, falmer også i det scenarie. For forbindelsen mellem mediets indhold er smuldret væk.

Udviklingen forstærkes yderligere af to forhold: nemlig at Facebook samtidig udruller Instant Articles for fuld damp, som betyder, at læserne ikke engang behøver at forlade Facebook for at læse kvalitetsjournalistik. Samt at en spritny undersøgelse viser, at hele 43 procent af de sociale mediers brugere ikke lægger mærke til mediernes navne, når de læser indhold fra dem.

Læs Fire ud af ti aner ikke hvilke medier de læser på de sociale medier

Tony Haile krydrer sin analyse med stærke data fra Chartbeat og knivskarpe one-liners. Fx denne, der er min favorit:

Ad-supported media does everything possible to entice an audience to consume content, and then makes money by distracting them from it.

Det er en relativ lang – men læseværdig – analyse, så jeg kan anbefale, at genme den til en rolig stund i bussen, toget eller i sofaen.

LÆS HER

Linkedin Pulse

Læs også om mit projekt om dette tema, som jeg gennemfører på Center for Journalistik på SDU – Hvad er distribueret indhold?

Læs også