Connect with us

Original

Her blev medierne lige disruptet

Drop hjemmesiden, fyr udviklerne og de kommercielle medarbejdere og få nye indtægter og en masse læsere. Flere medier sadler om til nyt disruptivt koncept.

Udgivet

den

Her blev medierne lige disruptet

Af Jan Birkemose

Der sker afsindig mange bevægelser og udviklinger i mediebranchen, og mange af dem kan man let komme til at overvurdere betydningen af.

Det gælder dog ikke Mediums allerseneste udvikling. Her er der i mine øjne tale om vaskeægte disruption (hvor slidt dette begreb end er), der vil åbne helt nye muligheder.

Og uanset om det bliver Medium, der kommer til at nyde resultaterne, eller der dukker andre spillere op og høster frugterne, er jeg overbevist om, at Medium viser en ny vej for publicisme – nemlig, at du som medie, skal gøre præcis det, du er bedst til, og så lade Medium om resten.

Kernen i Mediums nye træk er, at medier kan udkomme helt og holdent hos Medium og på den måde slippe for at have så meget som en krones udgifter til teknisk drift og udvikling. Og ikke nok med det, så kan medierne også fyre det meste af deres kommercielle afdelinger, når de alligevel sparker udviklerne på porten.

For Medium tilbyder nemlig også to nye måder at tjene penge på. Den første er, at du som medie hos Medium, kan ”hoste” branded content, som Medium står for. Det betyder, at Medium får produceret indhold for forskellige kommercielle brands og placerer det strategisk hos forskellige medier, der udkommer hos Medium.

Indholdet vil blive varedeklareret, så læserne ved, at det er sponsoreret og medierne kan selvfølgelig vælge at takke nej.

I stedet kan medierne på Medium som noget nyt køre en premium-model, hvor de låser noget af indholdet ind bag en betalingsmur, som kun medlemmer har nøgle til. Medlemskaberne står medierne selv for.

Læs Mediums egen beskrivelse af det nye koncept.

Allerede nu præsenterer Medium en lang stribe af medier, der flytter hele deres butik ind i Medium-universet.

Men at udkomme på Medium, er ikke kun et spørgsmål om at slippe for at tænke i teknik. Det er også et spørgsmål om en helt ny måde at tænke læserkontakt og publicisme på.

For på Medium ejer man ikke sine læsere. Dem deler man med resten af Medium. Det betyder, at dine læsere bliver hjulpet til at finde frem til andre relevante artikler, som måske slet ikke er fra dit site, undskyld dit brand, for sitet er jo Mediums.

Det betyder til gengæld også, at Mediums store muskler hjælper dit medie til at komme i kontakt med interesserede læsere. Læs min analyse Her smelter tre medietrends sammen.

Selvom Medium praler med at 13 navngivne medier, nu flytter over til Medium med årelange arkiver og hele balladen, tænker jeg, at Medium først og fremmest er attraktiv for nystartede medier.

Tænk sig, at man her kan få både publikum, forretningsmodel og et af verdens lækreste CMS-systemer fra day one.

Og for yderligere at drysse sukker på Mediums tilbud til udgivere, så er de også om kort tid klar med en funktion, så alt indhold også er kompatibelt med Facebooks Instant Articles og Google Amp. De er de p.t. to mest betydningsfulde eksempler på distribueret indhold – altså at medier udkommer på andres platforme end deres egne.

Resten af året skal jeg udforske det felt som fellow på SDU. Her kan du læse mere om mit projekt – Hvad er distribueret indhold?

Hvis man spørger de medier, som enten er begyndt at udkomme på Instant Articles, eller er ved at forberede det, fortæller de, at det let tager en hel måned for en seniorudvikler at forberede mediets kode til Instant Articles.

Men den fikser Medium alt også.

Der har været megen problematisering og diskussion af ideen om distribueret indhold, og Mediums nye skridt, gør ikke diskussionen og overvejelserne mindre interessante. Tværtimod må man sige, at Medium tager princippet om distribueret indhold til helt nye højder ved at tilbyde at fjerne mediernes egne platforme helt og holdent en gang for alle.

Helt kort handler det selvfølgelig om kontrol og magt. Kan medierne stole på Medium? Kan vi forvente at prisen fortsætter med at være gratis? Kan man risikere en form for censur fra Mediums side?Er det acceptabelt ikke at have helt tæt kontakt med sine læsere? Kan man leve med, at de i virkeligheden er Mediums læsere? Kan man vokse sig rigtig stor hos Medium?

Overvejelserne må være mange hos de medier, der flytter til Medium. Men til modsætning fra Facebooks Instant Articles, som kan risikere at reducere mediernes brede udbud af indhold, så vil Mediums koncept i virkeligheden fastholde – og måske ligefrem styrke – mediernes mulighed for selv at mixe deres indhold.

Det bliver interessant at følge udviklingen hos Medium. De har længe teaset til det afgørende skridt, men nu har de taget det.

Set med danske øjne, er det p.t. nok mest af akademisk interesse at holde øje med Medium. Trafikken af dansksprogede læsere og dansk indhold er ikke voldsomt stort. Men som jeg tidligere har agiteret for, kunne Medium i virkeligheden være en interessant platform for et nystartet medie som POV International.

Hos Medium kan POV få en topprofessionel hjemmeside og måske en forretningsmodel eller to, der kan bidrage til økonomien.

Ud over det burde Medium til gengæld overveje at indføre POV’s mikrodonationskoncept. Det ville give så meget mening for mange af de bloggere, der skriver helt gratis hos Medium i dag.

Læs også