Connect with us

Kurateret

Ny digital diskurs – udkommer fire gange dagligt

Læserne tjekker deres mobil 100 gange om dagen – men ikke efter nyheder. Derfor vil The Times og Sunday Times nu stoppe med at udkomme konstant med digitale nyheder.

Udgivet

den

Ny digital diskurs - udkommer fire gange dagligt
VÆRD AT LÆSE FORDI

Er “hurtigst eller bedst” to modsatrettede størrelser? Ny strategi udfordrer den gængse tankegang i netjournalistikken.

HANDLER OM

De to britiske aviser The Times og The Sunday Times, der begge ejes af Murduch, har besluttet at gå nye veje i den digitale nyhedsstrøm. Eller man fristes til at sige gamle veje. De to aviser, der udkommer digitalt på fælles platforme bag betalingsmure, har netop relanceret deres app’s til mobil ogtablet og website og samtidig indført udgaver.

Det sker ud fra en tankegang om, at læserne måske nok er på deres mobil 100 gange om dagen, men at de ikke leder nyheder 100 gange. Derfor udkommer de to aviser istedet med fire afsluttede og gennemarbejdede udgaver om dagen. En tidlig om morgen, en opdateret udgave klokken 9, en ny klokken 12 og en sen eftermiddag, når læserne skal hjem fra arbejde.

Ideen er selvfølgelig ikke ny, men det er interessant at se nogle af de store medier vælge at gå imod den tænkning, der dominerer netmedierne og har vænnet os til, at nyheder er en uendelig strøm af opdateringer på de samme historier.

The Times færdigafsluttede historier kan formentlig genskabe en større værdi for den enkelte historie og når alt kommer til alt, er læserne vel ligeglade om det de læser er fem minutter gammelt eller to timer. Denne kuraterede artikel er fx en dag gammel – uha…

Breaking News forsvinder dog ikke helt fra The Times og Sunday Times. Men det skal være på niveau med dronningens død for at de bryder med deres fire udgaver. Til gengæld vil den første udgave efter en breaking begivenhed have en mere afsluttet historie end, hvis avisen havde kastet sig ind i nyhedsloopet med lynhurtig dækning.

Det er let at fatte sympati for The Times og Sunday Times nye strategi. Men det er også værd at huske på, at timing er et altafgørende parameter i relevansen af en nyhed. Derfor er det ikke ligegyldigt om historie A bringes på det ene eller andet tidspunkt. Mit bud er, at de to aviser får svært ved at holde fingeren fra Breaking knappen og gradvist vil sænke baren fra nu, hvor dronningen skal dø til lidt mindre opsigtsvækkende begivenheder.

LÆS HER

NiemanLab

Kurateret

Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph

Indlæste nyhedsbriefs i myldretiden får The Telegraphs brugere til at betale for journalistikken

Udgivet

den

Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph

Hvis man skal stole på The Telegraphs commuter editions editor Danny Boyle, så har den britiske avis fået en virkelig god ide. En ide, som ikke alene giver bedre service til The Telegraphs mange pendlere, men som også skaffer nye betalende abonnenter.

The Telegraph har oprettet en gruppe på samtaleappen WhatsApp, som bliver brugt til at sende helt korte oplæste nyhedsbriefs. De oplæste briefs ryger afsted klokken 8 om morgenen og kl 17, britisk tid. Sådan cirka, for mange dage svinger tidspunkt +- 30-40 minutter.

WhatsApp er ikke udbredt i Danmark, men i UK er der åbenbart så mange pendlere, der alligevel er på WhatsApp, at det kan betale sig at lave en særlig service der.

Sammen med selve nyhedsbriefet sender Danny Boyle nogle links til artikler, der uddyber briefet og da langt de fleste af disse er bag betalingsmur, fungerer lydservicen som en effektiv murbrækker til abonnementssalget.

Og hold nu fast. Ifølge Boyle ender brugerne af lydservicen 12 gange så ofte med at tegne abonnement, som de typiske brugere på The Telegraphs hjemmeside. Og brugere, der klikker på et af linkene i WhatsApp, læser bagefter dobbelt så mange artikler, som den gennemsnitlige bruger gør.

Forklaringen er selvfølgelig at pendlere har god tid, så hvis man kan ramme dem, der hvor de er (WhatsApp), er der gode potentialer for konvertering og engagement.

Da WhatsApp ikke er udbredt i Danmark ville en variant nok skulle udvikles på enten Facebook, Messenger eller Twitter.

Lydbriefet fra The Telegraph er primitivt produceret som almindelig lydstump på en iPhone og alt bliver optaget lynhurtigt og uden klip. Indholdet hentes fra avisens nyhedsbreve, men der er særligt fokus på nyheder, der er relevante for pendlere.

lyt til morgenbrief onsdag 11. september 2019

Bemærk, hvor elegant Danny Boyle formidler at han snart pusher nogle links til The Telegraphs artikler.

Læs mere hos Journalism.co.uk

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu