Connect with us

Kurateret

Ny digital diskurs – udkommer fire gange dagligt

Læserne tjekker deres mobil 100 gange om dagen – men ikke efter nyheder. Derfor vil The Times og Sunday Times nu stoppe med at udkomme konstant med digitale nyheder.

Udgivet

den

Ny digital diskurs - udkommer fire gange dagligt
VÆRD AT LÆSE FORDI

Er “hurtigst eller bedst” to modsatrettede størrelser? Ny strategi udfordrer den gængse tankegang i netjournalistikken.

HANDLER OM

De to britiske aviser The Times og The Sunday Times, der begge ejes af Murduch, har besluttet at gå nye veje i den digitale nyhedsstrøm. Eller man fristes til at sige gamle veje. De to aviser, der udkommer digitalt på fælles platforme bag betalingsmure, har netop relanceret deres app’s til mobil ogtablet og website og samtidig indført udgaver.

Det sker ud fra en tankegang om, at læserne måske nok er på deres mobil 100 gange om dagen, men at de ikke leder nyheder 100 gange. Derfor udkommer de to aviser istedet med fire afsluttede og gennemarbejdede udgaver om dagen. En tidlig om morgen, en opdateret udgave klokken 9, en ny klokken 12 og en sen eftermiddag, når læserne skal hjem fra arbejde.

Ideen er selvfølgelig ikke ny, men det er interessant at se nogle af de store medier vælge at gå imod den tænkning, der dominerer netmedierne og har vænnet os til, at nyheder er en uendelig strøm af opdateringer på de samme historier.

The Times færdigafsluttede historier kan formentlig genskabe en større værdi for den enkelte historie og når alt kommer til alt, er læserne vel ligeglade om det de læser er fem minutter gammelt eller to timer. Denne kuraterede artikel er fx en dag gammel – uha…

Breaking News forsvinder dog ikke helt fra The Times og Sunday Times. Men det skal være på niveau med dronningens død for at de bryder med deres fire udgaver. Til gengæld vil den første udgave efter en breaking begivenhed have en mere afsluttet historie end, hvis avisen havde kastet sig ind i nyhedsloopet med lynhurtig dækning.

Det er let at fatte sympati for The Times og Sunday Times nye strategi. Men det er også værd at huske på, at timing er et altafgørende parameter i relevansen af en nyhed. Derfor er det ikke ligegyldigt om historie A bringes på det ene eller andet tidspunkt. Mit bud er, at de to aviser får svært ved at holde fingeren fra Breaking knappen og gradvist vil sænke baren fra nu, hvor dronningen skal dø til lidt mindre opsigtsvækkende begivenheder.

LÆS HER

NiemanLab

Læs også