Connect with us

Kurateret

How The Telegraph builds new formats to make its news coverage more engaging

The Telegraph udvikler et nyt format for historier, der udvikler sig. Istedet for at skrive nye artikler om den samme historie 10 gange på en dag, der alle forudsætter, at læserne kender baggrunden, udvikler avisen et format, hvor den samme “moderhistorie” opdateres og udvikles.

Udgivet

den

How The Telegraph builds new formats to make its news coverage more engaging
VÆRD AT LÆSE FORDI

Alle er enige om, at digitale værktøjer kan og skal forbedre læseoplevelsen og flowet på redaktionen. Men det er ikke altid let at høste de teoretiske gevinster. Måske er The Telegraph kommet et skridt tættere på den gode løsning.

HANDLER OM

I årevis har vi haft digitale værktøjer til at forbedre læseoplevelsen. Tidslinjer, grafer og interaktive grafikker. Hos The Telegraph bliver redskaberne nu implementeret på ny og på en måde der gør, at alle journalister kommer til at anvende dem.

Samtidig – og det forekommer mig endnu vigtigere og større – udvikler avisen et nyt format for historier, der udvikler sig. Istedet for at skrive nye artikler om den samme historie 10 gange på en dag, der alle forudsætter, at læserne kender baggrunden, udvikler avisen et format, hvor den samme “moderhistorie” opdateres og udvikles.

Det virker som en indlysende ide, men jeg tænker, at det også udfordrer journalistikkens ønske om at dokumentere en begivenhed. Og hvis dokumentationen (i form af en artikel) hele tiden ændres dynamisk med virkelighedens udvikling, kan der opstå forvirring om forløbet og uenighed om virkeligheden.

Men ideen er god, og det bliver spændende at se The Telegraphs bud.

Jeg har tidligere skrevet lidt om ideen i at lade historier blive opdateret som var de wikipedia. Læs her

LÆS DEN HER

Journalism.co.uk

Læs også