Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Alexander Rich Henningsen

“Jeg synes, medierne kunne lære noget af pensionskasserne. Hvordan? Ved at have et meget langsigtet perspektiv. I stedet for at tænke kortsigtet, som medierne nok gør som virksomheder, fordi de ofte ledes af journalister med fortid på nyhedsredaktioner, bør de overveje: hvad vores relevans som virksomhed er i et 50-årigt perspektiv? “

Udgivet

den

Fire minutter med Alexander Rich Henningsen
Foto: Lea Meilandt - forlaget Gutkind

Alexander Rich Henningsen er redaktionschef på ATLAS Magasin. Har tidligere i år udgivet romanen ”Mother Earth – En forvaltningsgyser” på forlaget Gutkind.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Lige for tiden fylder det, man kunne kalde redaktionel strategi rigtig meget. På ATLAS er vi for tiden i fremgang, vi udgiver mere, får flere læsere, finder på nye formater, tester noget, tester noget nyt, justerer kursen – og gentager. Det er vildt spændende, og måske stopper det aldrig.

Vi vil gerne være det medie, der bringer de historier, du ikke vidste, du gerne ville læse, især om kulturstoffet.

Udfordringen er, hvordan vi bevarer genkendeligheden for vores læsere. Hvordan ved man, at det her er ATLAS, hver gang man læser en artikel? Jeg når mere og mere frem til, at det handler om tonen i vores artikler. Ikke vinklerne eller indholdet i historierne, men tonen.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Det giver mig håb, at jeg oplever en dansk mediebranche, der i vid udstrækning har forstået alvoren af sin egen rolle. Måske den forståelse faktisk er blevet større, både i takt med at medierne er mere pressede og har måttet granske egen eksistensberettigelse mere kritisk, men også i takt med at verden er blevet mere alvorlig, ja, farlig ligefrem. Demokratiet har brug for frie medier.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Medierne bør stoppe med at segmentere. Hvis rationalet bag at have frie publicistiske medier er, at de kan være et korrektiv til de sociale mediers ekkokamre og en slags demokratibærende institutioner i vores samfund, bør man ikke mime selvsamme ekkokamre i jagten på flere og mere loyale abonnenter. Ens læsere vil dybest set også gerne have deres verdensbillede rusket lidt, når de åbner avisen, tror jeg.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Jeg synes, medierne kunne lære noget af pensionskasserne. Hvordan? Ved at have et meget langsigtet perspektiv. I stedet for at tænke kortsigtet, som medierne nok gør som virksomheder, fordi de ofte ledes af journalister med fortid på nyhedsredaktioner, bør de overveje: hvad vores relevans som virksomhed er i et 50-årigt perspektiv?

Hvordan står vi de næste 50 år igennem, så vi fortsat kan være den bærepillle for demokratiet, der er vores eksistensberettigelse? Hvilken slags indhold kræver det af os? Den slags spørgsmål bør være helt centrale på ethvert medie. Fremfor: Hvordan får vi kliks i morgen?

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Kasper Steensgaard. Kasper er filminstruktør og satiriker, uddannet fra DRs talenthold, i dag freelancer. Har lavet satireformaterne Off Beat og Pøllehullet på DR. Kasper har et herligt skævt syn på verden, et godt blik for alle absurditeterne, der findes, ikke mindst i mediebranchen. Et af de få mennesker, jeg har meget svært ved at styre mine latteranfald i selskab med.

Læs også