Connect with us

Original

Nyhedsbrevet der læses af 57.000 unge

Shit you should care about får både unge til at læse nyheder, kigge i deres indbakke og sågar betale for medier

Udgivet

den

Nyhedsbrevet der læses af 57.000 unge

Multimediet Shit you should care about slår effektivt flere myter ihjel.

  1. Det er muligt at få unge til at læse nyheder og engagere sig i deres omverden.
  2. Det er muligt at få unge til at abonnere på nyhedsbreve og endda åbne dem.
  3. Det er endda muligt at få en del af dem til at betale.

Shit you should care about blev lanceret af Lucy Blakiston fra New Zealand som en Instagram-profil i 2018. Til at begynde med, var ideen om at bruge Instagram som nyhedsplatform ret uortodoks for sin tid, men efter pandamien tvang en hel verden til at blive hjemme og flere store internationale influenter fik øje på Lucys arbejde, begyndte Instagram-profilen at vokse.

I dag følges den af 3,5 millioner unge fra hele kloden. Flest fra USA og de øvrige store engelsktalende lande. Men dog også cirka 20 procent fra andre lande.

For et år siden knobskød Shit you should care about med et dagligt nyhedsbrev, som i dag modtages af 57.000 læsere, som i gennemsnit åbner 62,4 procent af nyhedsbrevene – det er højt.

Tone-of-voice i nyhedsbrevet er sprudlende, underholdende, converserende, menneskelig og i det hele taget i øjenhøjde med målgruppen. Der skrives om politik, værdier, personlige issues, kultur, identitet, ja, alt hvad der er relevant at forholde sig til for målgruppen og som læserne ville snakke om med deres venner.

Lucy skriver selv nyhedsbrevet hver morgen og der er stort set dagligt små korrekturfejl, ord hun bruger forkert eller facts, hun har misforstået. Men så længe det er, hvad hun betegner som low-stake errors, er det bare godt og fungerer som effektive engagementsmotorer.

Læserne skriver i hobetal tilbage til Lucy og næste dag lægger hun sig fladt ned og indrømmer og retter. Altsammen med til at skabe tættere relationer mellem læserne og Lucy og øge engagementet, som er så vigtig i al formidling.

Lucy Blakiston er tilsyneladende stor fan af Harry Styles, og hun ikke bare sniger billeder af ham ind i nyhedsbrevet, men faktisk er mange af nyhedsbrevene blevet boostet med både to og tre billeder, giffer eller citater fra den ikoniske musiker, som garanteret ræsonnerer med samme styrke hos læserne, som hos Lucy.

I en ny podcast fortæller Lucy Blakiston, at annoncerne i nyhedsbrevet skaber løn til et årsværk i det lille tre-personer selskab.

Ud over det vælger mange læsere at blive frivillige medlemmer af Shit you should care about – ofte forkortet til SYSCA.

Få smagsprøver på nyhedsbrevet her eller tjek moderskibet på Instagram 👇

Shit you should care about har desuden en bogklub og to ugentlige podcast.

Læs også