Stort medie dropper betalingsvæg og vil leve af betalingsnyhedsbreve
• Spam emails voksede med 30 procent sidste år
• Pernille Holbøll bliver ny chefredaktør på B.T.
• Få early bird på mit netværk for nyhedsbreve resten af livet
• Fire minutter med Tobias Ingemann
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Hvis du har fået dette nyhedsbrev tilsendt fra en ven og du vil have dit eget, kan du tilmelde dig her
Godmorgen
Det er et pænt radikalt og næsten tektonisk valg, når det store amerikanske medie Quartz med omgående virkning nedlægger betalingsvæggen, gør alt indhold gratis og satser hele økonomien på fire betalte nyhedsbreve.
Men set i et lidt større perspektiv er Quartz strategiskifte en logisk følge af en udvikling, der har rullet henover medieverden i de seneste år. Quartz sparker blot bolden videre til det, jeg vil kalde version 3.0 i nyhedsbrevsrevolutionen.
Før jeg gennemgår de tre versioner, vil jeg kort notere, hvorfor nyhedsbreve er blevet så vigtige aktiver i de senere år – uanset om de tilhører version 1.0 eller 2.0.
Nyhedsbrevenes succes skyldes især, at de skaber tætte og regelmæssige forbindelser til brugerne. Det betyder, at medierne (eller andre der har et vigtigt budskab) tilbageerobrer ejerskabet til brugerne, og slipper for at kommunikere via usikre algoritmestyrede forbindelser, som andre har magt over.
Regelmæssig kontakt er det vigtigste parameter for at fastholde og skabe varige relationer. Og derfor er nyhedsbreve, uanset at teknologien er over 50 år gammel, en af den digitale verdens allervigtigste aktiver.
Lad os kigge på de tre versioner:
Version 1.0: Her udnyttes nyhedsbrevene som effektive trafikkanaler ind til mediernes hjemmesider. Typisk vil nyhedsbrevene kun indeholde overskrifter, en manchet, et billede, samt naturligvis et link til hjemmesiden. Version 1.0 er godt til overblik og til skabe trafik, uanset om det er for at få brugerne til at støde på annoncer eller betalingsvægge på sitet.
Version 2.0: Her udnyttes nyhedsbrevet som en kombination af trafikkanal og selvstændig platform. Det vil sige, at læserne får mere indhold i selve nyhedsbrevet og måske slet ikke behøver at klikke sig videre. Mit nyhedsbrev er et eksempel på version 2.0. Nyhedsbreve i denne kategori har vundet kraftigt frem i de senere år og kan også bruges som primære medieplatforme. Det kender vi blandt andet fra gratismedier som Axios, Morning Brew eller betalingsmedier som danske Føljeton og Frihedsbrevet. Særlige premium-nyhedsbreve målrettes også af mange medier til abonnenterne.
Version 3.0: Her er der tale om en version 2.0 plus, hvor man anerkender og værdisætter nyhedsbrevets særlige evner så højt, at det betragtes som mere værdifuldt end selve journalistikken. Det journalistiske indhold foræres derfor væk, mens kuratering og håndholdt perspektivering i nyhedsbrevene kapitaliseres.
I praksis er forskellen på version 2.0 og 3.0 måske ikke stor, men primært et spørgsmål om, hvor kasseapparatet er placeret. Men principielt er det alligevel lidt af en gamechanger at reducere opfattelsen af journalistikken i sit klassiske format til et råstof, der gør det muligt at skabe forarbejdede nyhedsbrevsprodukter, der kan sælges.
Quartz stiller det naturligvis ikke så firkantet op. De ser det som en beslutning, der gør det muligt for mange flere at få adgang til deres glimrende journalistik (og annoncevisninger) og som en anerkendelse af nyhedsbrevenes særlige muligheder.
Som nyhedsbrevsmenneske bider jeg selvfølgeligt også mærke i, at Quartz strategiskifte er den ultimative anerkendelse af værdien i nyhedsbreve.
Helt nøgternt og kommercielt kan strategien sammenfattes til, at Quartz forsøger at tjene sine penge med et skræddersyet produkt til det lille mindretal, der rent faktisk er klar med dankortet, i stedet for at forsøge at sælge stangvarer til det store flertal, som alligevel ikke gider betale.
Om taktikken vil lykkes for Quartz, tør jeg ikke spå om. Quartz har kørt lidt af en zigzag-kurs i mange år, men med det nye skridt virker det som om, der ikke bare er tænkt nyt, men også sammenhængende.
For at få adgang til hovedparten af den gratis journalistik, skal man nemlig oprette sig som bruger med sin mail og acceptere at modtage Quartz gratis nyhedsbreve. Dermed er kundetragten mod de fire betalingsnyhedsbreve etableret.
Selv, hvis ikke det lykkes at sælge flere betalingsnyhedsbreve, må man forvente, at Quartz som trøstepræmie får flere sidevisninger, hvilket er lig med flere annoncekroner.
Men nu videre til mit helt og aldeles gratis nyhedsbrev fra version 2.0-klassementet.
God læselyst
Jan
Nyhedsbrevenes kontinuum fra version 1.0 (th) til version 2.0 (tv). Hvor ligger dit nyhedsbrev?
Ifølge et amerikansk cybersecurity firma, Proofpoint, voksede mængden af spam i vores indbakker med hele 30 procent sidste år. Tallene er amerikanske, men den samme tendens – måske lidt mindre – er formentlig gældende i Danmark.
Det betyder desværre, at spamfiltrene er nødt til at være endnu mere finmaskede og det sender regelmæssigt ordentlige nyhedsbreve i garnet. Det gælder også dette nyhedsbrev.
For at sikre, at dine favoritnyhedsbreve altid når frem til dig, er det en god ide at blåstemple dem. Det sker på lidt forskellige måder afhængig af, hvor du modtager dine emails. Men mange steder, kan man klikke på afsenderen og få en funktion, der hedder føj afsenderen til listen over sikre afsendere.
Alternativt har det ofte også god effekt at gemme afsender blandt sine kontakter. Men tjek regelmæssigt dit spamfilter og træk gode nyhedsbreve tilbage til indbakken og godkend afsenderen.
BT får nu den chefredaktør, som Ekstra Bladet kunne have fået, hvis man ikke havde fjumret med intermezzoet med Henrik Qvortrup.
Udnævnelsen af Pernille Holbøll ligner et klogt valg og det er svært at se for sig, hvilket digitalt fyrtårn med ledelseserfaring, der ville kunne gøre det bedre for BT end hende.
Pernille Holbøll har tidligere markeret sig med en afstandstagen til den blinde jagt på sidevisninger. Om hun tager den strategi med ind på BT, er dog tvivlsomt, da annoncevisninger p.t. er BTs vigtigste valuta.
Måske BT skulle overveje en variant af Quartz nye forretningsmodel. Eller at satse endnu mere på affiliate links/shopping links i stedet for klassiske bannerannoncer, der er mindre og mindre værd.
I disse dage er det et år siden jeg lancerede Signup, som er et online netværk for alle os, der arbejder med nyhedsbreve.
Jeg ved jo, at de fleste, der arbejder professionelt med nyhedsbreve ikke har mulighed for at fordybe sig i opgaven 37 timer om ugen. Derfor er netværket den hjælpende ven, der sørger for at holde alle varme på nyheder og inspiration til nyhedsbrevsmetieren.
Medlemskabet giver invitationer til mindst fem årlige online masterclasses med oplæg fra de bedste i nyhedsbrevsverden og hver måned skriver jeg et nyhedsbrev om nyhedsbreve. Meta, i know.
For et år siden gav jeg early bird-rabat for at komme hurtigt i gang og nu gentager jeg i begrænset omfang rabatten ved at tilbyde 25 medlemskaber til nedsat pris.
Du kan derfor blive medlem for 1.000 kroner + moms ved at benytte dette link. Normalpris er 1.500 kr + moms.
Tilbuddet gælder kun for de 25 første. Til gengæld er prisen permanent og fastfryses på 1.000 kr. når medlemskabet fornyes automatisk efter et år.
Du kan læse mere om netværket på linket her. Men hvis du skal være blandt de 25, der får den særlige rabat, skal du tilbage til nyhedsbrevet her og hapse linket
Denne uges stafet løftes af Tobias Ingemann fra MonoMono
Fire minutter med Tobias Ingemann
Christina Ehrenskjöld sendte før påske stafetten videre til Tobias Ingemann med disse ord:
Stafetten skal gå til Tobias Ingemann, lyddesigner og tilrettelægger hos MonoMono. Udover at trylle med lyd, er Tobias en fortællingens mester. Han har introduceret mig for manuskriptskrivning og gjort mig opmærksom på effekten af at bruge scener i journalistik – på lyd såvel som på skrift. Derudover er han sød og rar og i det hele taget en gevinst for sine omgivelser.
Tobias Ingemann er tilrettelægger og lyddesigner hos produktionsselskabet MonoMono. Derudover medtilrettelægger og lyddesigner på DR-podcasten ‘Djævlen i detaljen’, der produceres af Filt Cph.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
Lige nu er jeg ved at lægge sidste hånd på to radioserier til DR, der udkommer inden længe. Blandt andet anden sæson af den historiske ‘De lovløse’, som min dygtige kollega Emil Rothstein-Christensen står bag. Vi forsøger at lave episk og actionfyldt radio, så jeg har den store, dramatiske lydpensel fremme for tiden. Det er sjovt!
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Selvfølgelig er jeg håbefuld omkring den store vækst på lyd- og podcastfronten. Jeg er især spændt på at høre, hvad det kommer til at betyde for de fortællende, dokumentariske formater. Der er efterhånden mange om buddet med forskellige nyheds- og samtaleprogrammer (og en masse gode). Men hvordan lyder de bedste radiodokumentarer om nogle år? Jeg håber, væksten også skaber nybrud.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Det er ikke længe siden, jeg var studerende og kom ‘ind i branchen’ som universitetspraktikant, og jeg blev heldigvis mødt af søde, generøse mennesker. Men i samme periode har jeg, som alle andre, hørt beretninger om mistrivsel, magtmisbrug og sexisme i branchen. Der er stadig meget, der skal ændres dér.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
En del aktører i den danske musikbranche, begynder at tage repræsentation alvorligt og rent faktisk arbejde mod større diversitet. Lærerigt!
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Jeg sender stafetten videre til Astrid Louise Jensen, redaktør på DR P1’s ‘Kulturen’. Hun er et journalistisk powerhouse, der inspirerer folk omkring sig. Og så er hun tilmed sød. En perfekt kombination.
Læs med i næste uge og se Astrid Louise Jensens svar.
⇓
Annonce fra Den Danske Publicistklub
⇓
Kurser
Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)
Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.
Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.
Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.
Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.
Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.
Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.
Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.
I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:
Interaktion med læserne
Boom i lokale nyhedsbreve
Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
Seks måder at få flere tilmeldinger
Brug fornavne i nyhedsbreve
Sådan tryktester du dit nyhedsbrev
Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:
Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.
Filip Bisp og Nicki Pabst om designtrends og hvordan visuelle virkemidler understøtter nyhedsbrevets mål.