Kærlighed i coronaens tid – fra flirt til abonnement ❤️️
• Medier i krise beder læserne om penge – men hvad gør de, når læserne også er på spanden?
• Svensk storfusion af lokalmedier
• Opsigtsvækkende aftale redder job på TV2
• Google sender nødhjælp til lokalmedier
• Seks måder Fyens Stiftstidende skabte nye forbindelser med brugerne under Coronakrisen
• Endeløse fakta om coronaens konsekvenser for mediebranchen
• Flere facts om mediekrise
• Men nye abonnenter strømmer til
• Dobbelt så mange unge som ældre har lyst til at betale for nyheder
• “That is the biggest meltdown I have ever seen from a president of the United States in my career. … He sounds like he is out of control.”
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Mens verdenen er sat på standby og mange medier ånder tungt af økonomisk lavvande, strømmer der sympati og velvilje til medierne.
Stort set alle nyhedsmedier melder om eksplosiv læservækst og øget abonnementssalg. Selv hos de medier, der beder brugerne give en skærv så de kan overleve, er oplevelsen også overstrømmende.
Spørgsmålet er om og hvordan medierne kan udbygge coronaflirten til et langvarigt forhold. Lige nu er det dejligt med opbakningen, men hvad hjælper det, hvis de nye læsere forsvinder lige så hurtigt, som de kom?
Punkt et må være at vise, at mediet kan mere end solid coronadækning. Læserne er kommet for at læse om corona, men hvis ikke de opdager mediets mange andre kvaliteter, er det oplagt, at de smutter igen, når coronahistorierne forhåbentlig bliver irrelevante og forsvinder.
Derfor er det nu, at medierne skal skrue op for deres andre kvaliteter. Skub, frist, lok og tving de nye læsere fra coronahistorierne over til alt det andet, der er at byde på. Og underprioriter ikke alt andet end corona.
Det er også værd at huske, at undersøgelser viser, at regelmæssig brug af et medie er det vigtigste parameter for at få læserne til at udvikle langvarige forhold.
Derfor skal hele værktøjskassen af nyhedsbreve, notifikationer, chatbots, podcast og pushbeskeder tænkes ind (uden at overdrives).
Hvis ikke en del af de nye læsere og støttere af nyhedsmedierne bliver hængende, bliver coronakrisen en permanent tilstand for medierne.
Den udfordring står spanske El Diario i. På den ene side er mediet hårdt ramt af annoncenedgang og på den anden side, er masser af deres trofaste læsere ligeså svækkede af corona og arbejdsløshed.
Løsningen er derfor en fleksibel model, hvor dem, der kan, støtter El Diario og dem, der ikke kan, får lov at spare abonnementet i foreløbig tre måneder uden at de mister deres adgang til El Diario. Den model er til fordel for både El Diario og læserne.
Andre medier har fundet andre løsninger.
Denne artikel har også fem råd til medier, der overvejer at bede brugerne om støtte.
114 fastansatte eller løst ansatte på TV2 er berørt af, at sport og større begivenheder er lagt i dvale under corona. Men en usædvanlig aftale sikrer nu, at de alligevel får hovedparten af deres løn i de kommende måneder, selvom de er sent hjem.
Lokalmedier i Danmark og resten af kloden kan nu søge om hjælp fra Google, der de næste to uger åbner en nødhjælpsfond. Mindre medier kan modtage få tusinde dollars/euro, mens større lokalmedier kan håbe på få titusinder euro/dollars.
Ingen kan mødes, journalisterne arbejder hjemmefra, alle interviews foregår over telefonen, og intet er som planlagt.
Men hos Fyens Stiftstidende har nedlukningen ført til nye niveauer af læser-engagement og relationer. Relationer der vil leve videre, når samfundet engang åbner igen.
Gerd Maria May beretter om seks greb, Fyens Stiftstidende har anvendt de seneste uger.
Hvis du er til dyster læsning, får du her en opsamling af de mange fyringer, hjemsendelser og nedskæringer, som coronakrisen sender igennem mediebranchen.
Opsamlingen opdateres løbende, men handler kun om amerikanske medier.
Stort set alle danske nyhedsmedier oplever i øjeblikket, at de sælger flere abonnementer end ellers. Det gælder blandt andet Jydsk Fynske Medier, Zetland og Politiken og Berlingske, som her omtales i en artikel fra Finans.dk
Det er måske den vigtigste pointe i en ny og ekstrem grundig analyse fra World Economic Forum. Analysen bygger på en rundspørge blandt 9.100 respondenter i USA, Storbritannien, Kina, Indien, Sydkorea og Tyskland.
Absolut værd at dykke ned i en dag, du har god tid.
Sådan sagde CNNs Jim Acosta efter den hidtil mest groteske pressebriefing med Donald Trump. En briefing, der fik selv garvede reportere til både at slå korsets tegn og tabe kæben.
Fantastisk at Trump kan blive ved med at overgå sig selv.
Støt Medietrends med det der svarer til en havdyr kop kaffe – klik her
Husk dette dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram.
Dashboardet er opdelt i søjler med opslag fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt internationale opslag, der handler om Danmark.
Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her
Jeg slutter med en venlig tanke til Søren Espersen, som i denne uge satte fokus på, at nyheder koster penge.