Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Christina Blaagaard

Christina Blaagaard er CEO i Teknologiens Mediehus. Bestyrelsesmedlem i Danske Medier og Technology Denmark.

Udgivet

den

Fire minutter med Christina Blaagaard

Fire minutter med X er en serie Q&A, der kører hver uge i Medietrends ugentlige nyhedsbrev. Se andre medieprofiler svare på samme spørgsmål her. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få fremtidige Q&A .


Christina Blaagaard er CEO i Teknologiens Mediehus. Bestyrelsesmedlem i Danske Medier og Technology Denmark.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

Vores målgrupper. At forstå, hvilke dele af vores målgrupper, vi har bedst fat i, hvor forbedringspotentialet er, og hvordan vi får en bedre direkte kontakt med dem. Vores ambition er at være det mest data-transparente mediehus, og med det følger også behovet for at komme i tættere direkte kontakt med vores heldigvis mange brugere – altsammen frakoblet brug af 3. parts data.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

At der på tværs af branchen synes at være kommet en forståelse af, at både vi og brugerne er bedst tjent med selv at være herrer over distributionen. Sociale medier kan – forudsat at det gøres dataetisk – være fine kanaler for markedsføring. Men den primære præsentation af indholdet skal ske på platforme og kanaler, hvor vi selv styrer både kommunikation og kontekst.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Vi skal finde nye måder at komme bredere ud med formidlingen af, hvad uafhængig publicisme er. Tilliden til nyhedsmedier er heldigvis voksende. Men der er stadig for stor en del af befolkningen, der efter år med sociale medier og hurtigt nyhedsflow, reelt har et forkert billede af, hvad traditionelle medier står for. Vi er gode til at diskutere det internt, men ikke altid gode nok til at formidle, hvad vi kan og gør over for befolkningen bredt. Vi må tage vores egen medicin.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Mediebranchens deadline-DNA gør det svært at veksle mellem det lange og det korte lys – kunsten at balancere drift og udvikling. Enten kommer man til at isolere udvikling hos ellers gode folk, der er afkoblet fra driften, hvorved ejerskab i drift aldrig etableres. Eller det bliver samme mennesker, der både skal drifte og udvikle uden klar prioritering, hvorved driften altid vinder. Store dele af det øvrige erhvervsliv – herunder teknologisektoren, som jeg selv kender bedst, har en mere moden tilgang til det dilemma.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Jimmy Maymann. Han har taget turen fra dansk iværksætteri til US-online-mediernes storhedstid, tilbage til DK ind i en FN-funderet non-profit og ind i orkanens øje i TV 2s bestyrelse. Hans perspektiv vil jeg gerne høre.

(Jimmy Maymann kunne ikke og blev erstattet af Morten Frich)

Læs også