Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Fornylig var britiske Alan Hunter vært på en konference, der var spækket med emner enhver chefredaktør burde interessere sig for. Udvikling af nye målgrupper, nye publicistiske produkter og tjenester og digital transformation af redaktioner.
Men desværre oplevede han, at chefredaktørerne næsten ikke var tilstede. Det var derimod alle andre cheftyper fra medieverden. Kommercielle chefer, tekniske chefer, administrerende chefer, digitale chefer – ja, alle undtagen dem med størst indsigt og forhåbentlig interesse i publicistisk udvikling.
Som Alan Hunter skriver lidt underspillet, så “burde de virkelig have været der.”
Jeg kan godt genkende billedet, selvom Hunters konference foregik i England. Ikke at jeg påstår, at danske chefredaktører ignorerer fremtiden, men fordi jeg ved, de har sindssygt travlt og ofte lader sig tvinge til at prioritere nutiden frem for fremtiden.
Det er jo chefredaktøren, der ryger i Presselogen på søndag, hvis mediet dummer sig i dag. Og så kan man jo godt forstå den chef, der vælger at læse line-by-line i stedet for at studere fremtidsperspektiver.
Men det er en grundlæggende forkert prioritering. De daglige opgaver kan outsources fra hjørnekontoret. Det kan fremtidsstrategien ikke.
Hvis publicistiske værdier skal dominere fremtidstænkningen, er det chefredaktøren, der skal sidde for enden af bordet og drive udviklingen i samarbejde med alle de andre kompetente chefer. Ikke omvendt.
Samme Alan Hunter, der i øvrigt har en fortid som digital chef og printredaktør på Times of London, benyttede lejligheden til at skrive, hvilke kompetencer fremtidens chefredaktører skal have.
Det er absolut ikke småting. Men det er for pokker heller ikke et skånejob at have ansvar for et medie midt i det som Alan Hunter betegner som Digital News 3.0 – et paradigme, der er mindst lige så forandringskrævende som de to tidligere 1.0 og 2. 0 til sammen.
Digital News 1.0: At gå fra print til digital.
Digital News 2.0: At eksistere i samspil med sociale medier og techgiganter.
Digital News 3.0: At udnytte data til maksimal bruger- og behovsdomineret journalistik.
Netop fordi data let appellerer til andre typer end journalister og redaktører, er der risiko for at tabe alt publicistisk kvalitet og mission, hvis ikke det er ansvarlige publicister, der sætter sig i spidsen.
En af de store bevægelser på nyhedsbrevsområdet i de senere år er, at flere og flere medier kaster sig ud i eksklusive nyhedsbreve, der kun sendes til de betalende medlemmer/abonnenter.
Det betyder, at man udkommer native med nyhedsbrevet som selve platformen og at læserne ikke tvinges til at skulle klikke videre hele tiden. Dette øger brugeroplevelsen og dermed værdien for (de betalende) læsere.
Amerikanske Quartz, som altid er et fascinerende og inspirerende bekendtskab, har netop besluttet at udvide deres members-only nyhedsbreve med yderligere fire premium nyhedsbreve.
Det sker som konsekvens af, at nyhedsbrevene allerede nu står for ¾ af deres salg af medlemskaber og hvis det er via den platform folk kommer ind, hvorfor så tvinge dem over på en anden platform, er filosofien.
Quartz premium nyhedsbreve leverer derfor hele historien. Men da den skal konsumeres på email, omskrives den til en perlerække af mindre elementer (cards), som internt går under navnet nugs.
Et nug kan være en grafik, et tekstafsnit med en sidevinkel, en liste, et fun fact, to citater eller måske en gif, der explainer en vigtig sammenhæng.
Du kan se et eksempel på opbygningen her i den seneste udgave af det populære Obsession-nyhedsbrev fra Quartz.
Ekstra Bladet afslører, at Netavisen Pio i mindst 39 tilfælde har kopieret artikler fra andre medier. Afsløringen dokumenteres med illustrationer af artiklerne, hvor afsnit, der går igen i både oprindelig artikel og Pios artikel er markeret med gult. I flere tilfælde er artiklerne nærmest malet helt over med gult.
Netavisen Pios chefredaktør Niels Jespersen afviste i første omgang plagieringen, men efter han så dokumentationen, sendte han et skriftligt citat:
Jeg har kigget på det, og jeg synes generelt, de fremsendte artikler er på kanten, men at der desværre også er flere, som ikke lever op til godt citatskik. Det er ikke i orden, og det beklager jeg. Det er noget, vi vil rette op på fremover.
Senere onsdag kom Niels Jespersen desuden med yderligere indrømmelser og sendte en medarbejder hjem, der tilsyneladende har skrevet de pågældende artikler.
Når jeg holder oplæg om medietendenser omtaler jeg ofte Medicinske Tidskrifter, som nogle af de mest ekstreme eksponenter for, hvor smalle nichemedier kan blive.
Derfor er det lidt sjovt, at landets bredeste mediehus nu køber sig ind i foretagenet med en 30 procents ejerandel.
Medicinske Tidskrifter blev lanceret i 2015 og har i dag 19 gratis nicher rettet mod diverse lægespecialer. De 30 procent som JP/Politikens Hus nu overtager, er første skridt i et totalt generationsskifte, der fuldendes i 2025, hvor JP/Pol overtager de resterende 70 procent.
Skab konsistens i din marketing. Bogen Opbyg dit publikum lærer dig at styrke kundernes tillid, så de køber igen og igen uden påtrængende eller generende marketing. Læs mere om bogen
Festival for nye medier 28. oktober: Foreningen Nye Medier afholder for femte år i træk den populære 1-dags festival. I år er temaet nye tendenser og muligheder fremprovokeret af pandemien. Læs mere
Kom GRATIS med til Festival for nye medier. Ligesom jeg plejer, har jeg også i år en ekstra billet til festivalen, fordi jeg er støttemedlem. Billetten trækkes der lod om mellem Medietrends medlemmer. Bliv medlem her
Classifieds er et nyt eksperimenterende annonceformat/opslagstavle. Tanken er at give mulighed for billig eksponering til alle, der er interesseret i at komme ud til nyhedsbrevets pt 2.800 læsere.
Skriv gerne hvis du er interesseret i at bruge formatet nu eller senere. Prisen er 800 kr. (+ moms) – hvis altså formatet bliver permanent.
Foreningen for Undersøgende Journalistik har nu afgjort, hvem der skal nomineres til FUJ-Priserne 2021. Ud af 54 indstillede projekter i fire forskellige kategorier er 14 projekter nomineret.
Priserne uddeles på Den Store Graverkonference den 30. oktober.
Jeg tror, at Østvendsyssel Folkeblad er den første ugeavis, der udkommer som en hel lydavis. Fremover kan brugerne vælge at lytte til hele avisen indtalt af en robot.
Lige nu er der plads til to nye medlemmer i Medietrends netværk for mediechefer.
Vi mødes fem formiddage om året og sætter hver gang fokus på et spændende udviklingsområde. Målet er, at alle altid er opdateret på tendenser, udfordringer, muligheder og strategi.
På næste møde giver BBCs digitale direktør Naja Nielsen os indblik i BBCs arbejde med målgrupper og erkendelse af, at flertallet af målgrupper faktisk er underserved.
Jeg kommer også til at give en eksklusiv briefing af highlights fra Websummit.
Den 1-4. november deltager jeg i Websummit, der er verdens største techkonference og ligesom tidligere, har jeg tænkt mig at skrive hjem hver eftermiddag.
Det betyder, at dit ugentlige nyhedsbrev kommer i en særudgave hver eftermiddag, når konferencehallerne lukker og smider mig ud.
Som altid er mit beat medier, publicisme, kommunikation og nye tanker og ideer fra den verden. Men der sker så meget spændende på Websummit, at jeg nok også kan love, at jeg kommer til at dele innovative take aways fra for eksempel ledelse, tech og politik, som også typisk er godt repræsenteret på Websummit. Det foregår i øvrigt i Lissabon.
Bliver du træt af popup nyhedsbrevene i den første uge af november, håber jeg, at du lukker øjnene og lader dem synke ned i din indbakke. Allerede ugen efter er freden tilbage og du får kun et ugentligt nyhedsbrev.
Nyt job
Se masser af ledige job på Joblisten og fortæl din HR-chef, at Joblisten på Medietrends er det klogeste sted at slå job op, hvis man vil i kontakt med dem, der kigger fremad.
Mediernes Efteruddannelse har hævet støtten til alle Medietrends kurser og det betyder, at de i øjeblikket er meget billige. Ofte kun 2000 kr. per kursusdag – hvis altså din arbejdsplads er medlem af PU.
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster. Tdiligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.