Connect with us

Nyhed

Ny ide fra Google kan blive alternativ/supplement til nyhedsbreve

Google lancerer snart platformen Museletter, der kan bruges til at samle, præsentere og sælge indhold fra diverse Google-produkter.

Udgivet

den

Ny ide fra Google kan blive alternativ/supplement til nyhedsbreve
Eksempler på, hvordan Museletter kan udnyttes. Gif fra Google

Fra denne uges nyhedsbrev – læs hele nyhedsbrevet her

Godmorgen

Jeg har den store ja-hat på efter en halv arbejdsuge i tæt samvær med nogle af klodens mest vidende og innovative mediemennesker.

Vi har fordybet os i at servere journalistik som sms’er, kalenderbeskeder, chat og instalignende stories. Hertil naturligvis kæmpefænomenet nyhedsbreve samt alle de videreudviklinger, der findes på lige netop den hylde.

Men efter at have sendt redaktøren for nye formater fra Wall Street Journal hjem med morgenflyet til New York, snakket af med en af USAs førende medieanalytikere på Zoom og fået insights fra Zetlands Tav Klitgaard om deres fantastiske vækst, dukker den måske vildeste nye ting op ud af det blå.

Google Museletter er navnet. På dansk betyder museletter en trådhætte. Det er det metalnet, som for eksempel holder en champagneprop på plads.

I Google lingo er der tale om et nyt produkt, som vi kan bruge til at samle og udstille det indhold, som vi har liggende på de mange forskellige Google produkter.

Museletter er et slags butiksvindue, hvor indholdet ikke alene bliver præsenteret pænt og lækkert, det bliver også muligt at abonnere på hinandens museletters. Og ikke nok med det, man kan også tage penge for abonnementerne.

Og, bingo, dermed velkommen til en helt ny platform, der måske kan blive et spændende alternativ/supplement til nyhedsbreve og hjemmesider med betalingsvæg.

Forestil dig for eksempel, at du ikke læser dette nyhedsbrev i din indbakke, men i mit Google-dokument, hvor jeg kan fortsætte med at redigere, opdatere og rette fejl efter det er udgivet.

Det kunne også være, at jeg havde et større arkiv af spændende videoer fra diverse onlineevents, en linksamling af værdifulde tips eller måske at jeg delte vigtige data om aktiemarkedet, som nogen ville betale for.

Andre kunne – mod betaling – give adgang til lækre Google Slides, der kan tilpasses til den enkeltes behov, rejsetips, madopskrifter, eller hvad med en specialiseret brevkasse?

Mulighederne er uendelige og vil nok især blive modtaget med kyshånd af individuelle indholdsskabere og eksperter. Men medier kan også ideudvikle i nicheprodukter eller lade baggrundsmateriale til større serier bo i en Museletter.

Lige nu er Museletter i beta og kommer først på markedet i løbet af nogle måneder. Jeg har forsøgt at skrive mig op til en early access, men det er ikke muligt p.t. i Danmark.

Men nu har du hørt om Museletter. Husk, at det var her, du hørte det først 😀

God læselyst med resten af nyhedsbrevet (mens vi endnu er i indbakken)

Jan

Læs også