“Tag bare Mark Zuckerberg, Bill Gates og andre milliardærer i mediebranchen. Deres virksomheder opstod og blev udviklet i mediemagnaternes studietid. Det er derfor dejligt, at vi nu kan hjælpe de mest innovative journaliststuderende med at udvikle sig sammen med den danske mediebranche. Den form for brobygning kommer til at gøre gode ting for os alle sammen,” siger leder af journalistuddannelsen på Syddansk Universitet Peter Bro.
Peter Bros begejstring skyldes lanceringen af et inkubatorforløb, hvor studerende med gode ideer kan få hjælp fra en medieinvestor til at udvikle dem.
Inkubatorforløbet forankres som en udbygning på faget “Innovation og Entreprenørskab for Journalister”. Efter eksamen kan de studerende pitche deres projekter for FST Growth, og er der et match, kan de studerende vinde praktisk og økonomisk hjælp, til at kvalificere deres ide yderligere i et skræddersyet inkubator-forløb.
Samarbejdet er et af de første initiativer der udspringer af Media City Odense, hvor SDU sammen med bl.a. medie – og teknologivirksomheder er gået sammen om at udvikle et innovations- og vækstmiljø inden for medieområdet.
Direktør i FST Growth, Morten Andersen, ser frem til de muligheder, det nye samarbejde giver:
“Jeg tror, vi sammen kan gøre en kæmpe forskel for de studerende, som har energien og de gode ideer til at skabe innovation i mediebranchen. Det kan være svært uden penge på lommen og uden adgang til det netværk af specialistkompetencer, der kan gøre forskellen i det tidlige udviklingsforløb,” lyder det fra Morten Andersen i pressemeddelelse, hvor han fortsætter:
“Jeg håber at kunne bidrage med både praktisk og finansiel hjælp og i samarbejde med de studerende at kvalificere deres ideer yderligere, for eksempel ved at udvikle og markeds-teste prototyper af deres ideer.”
Medieinkubatoren er et samarbejde mellem FST Growth, Mediernes Forsknings- og Innovationscenter og Center for journalistik.
Det er formentlig første gang, at en investor tænkes så direkte ind i en af de danske journalistuddannelser. Men det er meget oplagt, at det netop sker i faget “Innovation og Entreprenørskab for Journalister”, hvor det er ambitionen, at de studerende skal udvikle nye tanker og ideer til mediebranchen
Journalistisk lektor, Lars Damgaard Nielsen, der er tovholder på faget, ser frem til, at flere ideer hurtigere kan blive til virkelighed.
“Det er selvfølgelig helt frivilligt om de studerende vælger at pitche deres ide for medieinvestoren. Man kan også vælge at tage faget uden, men det her samarbejde sætter virkelig strøm til faget, og gør det muligt for de studerende at lave nogle genveje, så deres ideer hurtigere kan blive til virkelighed. Til gavn for de studerende selv, og branchen,” siger han.
Inkubatorforløbet pitches til de studerende med denne video:
Fakta om pitch og inkubator-forløbet
Alle der pitcher deres ide får konstruktiv feedback angivelse af styrker og svagheder samt forslag til hvordan du kan styrke det yderligere.
Der kan også foreslås nationale eller internationale samarbejdspartnere og såfremt muligt, tilbud om personlig introduktion og hjælp til mødeforberedelse.
Der vil være tilbud om workshop(s) med udvalgte nøglepersoner uden beregning med henblik på at styrke eller kvalificere dele af pitchet yderligere, f.eks. indenfor tech, koncept eller kommercialisering Og til sidst er der også mulighed for økonomisk hjælp (såkaldt soft money) op til DKK 50.000, eksempelvis til betaling af en udvikler, der skal kode en prototype af din idé, konsulenthjælp til udvikling af forretningsplanen eller andre udgifter der kan tage ideen til næste niveau.