• URGENCY INDEX er dit nye kompas
• Fortrolige interne dokumenter fra danske medier flyder frit på nettet
• Lars Seier Christensen lancerer Ted Talk for amatører
• DMJX overvejer at gøre klassisk optagelsesprøve digital
• Mediekryds hitter
• Messenger lancerer Zoom-kopi
• Jysk Fynske Medier udsender publicistisk regnskab
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Der kan skrives langt eller kort om UrgencyIndex, men hvis vi nøjes med den korte version, så er det et hierarki over de vigtigste udfordringer, som du står med lige nu.
Hvilke temaer skal du prioritere højst? Ikke fordi de står øverst på andres dagsordener eller giver de vildeste overskrifter, men fordi de er de vigtigste for dig eller dit publikum – uanset om nogen laver nyheder på dem eller ej.
Indexet er udtænkt af journalistprofessor Jay Rosen og uagtet, at det ikke er rocket science, så er jeg ret begejstret. Jeg tror, at det kan bruges som et dagligt styreredskab, der hjælper journalistikken til at skabe større værdi.
Læs min artikel om Urgency Index, hvor jeg folder ideen ud og inviterer dig til at bidrage til Medietrends eget Urgency Index.
Denne rubrik er faktisk positivt ment, for det er en spændende platform Lars Seier Christensen har brugt sin hjemmetid under coronaen til at udvikle. Platformen hedder ‘SpeakerBee’ og er et mødested for mennesker, der har lyst til at holde et online-foredrag eller en tale om noget, de brænder for.
Indtil videre er projektet mest for sjovt, og Lars Seier Christensen erkender også, at der slet ikke er nogen forretningsmodel pt. Egentligt ret opløftende, at det også kan ske for ham.
I løbet af de næste uger bliver Messenger Rooms rullet ud og det ligner en hård konkurrent til Zooms og Microsoft Teams.
I Messenger Rooms kan op til 50 personer mødes og det er ikke et krav, at de har en Facebook-profil. Til modsætning fra Zooms gratis-version, er der ingen tidsbegrænsning på videokonferencerne.
Hvordan gik det med journalistikken i 2019? Sammen med den traditionelle årsrapport udgiver Jysk Fynske Medier også sit publicistiske regnskab, som er redaktionens egen vurdering af, hvordan det gik med journalistikken.
Der er to ting, man skal sætte penge i under coronakrisen. Strikkegarn og kryds og tværs. Derfor kastede Medietrends sig ud i kryds og tværs for to uger siden og nu er onlineværktøjet blevet oversat til dansk, så brugervenligheden er lidt bedre.
Indtil videre kommer der en ny mediekryds hver fredag ved frokosttid.
Her er de rigtige svar til sidste fredags mediekryds.
Du kan også lukke øjnene for svarene nedenfor og istedet klikke her hvis du vil prøve den.