Nogle medier beder brugerne om penge, andre giver dem henstand – nogle gør begge dele
Spanske El Diario beder både om akut hjælp fra medlemmerne og giver økonomisk håndsrækning til de mange medlemmer, der er pressede økonomisk på grund af corona
I de seneste uger har medier verden over appelleret om at få økonomisk hjælp fra deres brugere. For nogle medier er det relativt udramatisk at opfordre til frivillige donationer eller højere abonnementspriser og for andre, som for eksempel Vox, er det første gang.
Men hvad gør man, hvis abonnenterne er i lige så stort økonomisk uføre som mediet? Måske har de mistet deres job, måske er deres økonomi lagt i ruiner på grund af corona-lockdown.
Sådan er det for mange mennesker i Spanien og medlemsmediet El Diario har derfor valgt en meget fleksibel strategi for både at få hjælp fra medlemmerne og samtidig hjælpe de medlemmer, der har problemer.
Først og fremmest har El Diario sat det årlige medlemsgebyr op fra 60 til 80 euro og også givet medlemmerne mulighed for frivilligt at betale 100 euro om året. På trods af de stigninger, er medlemstallet steget eksplosivt fra 36.000 til 45.000 medlemmer. I forvejen betalte 3.000 medlemmer frivilligt 100 euro om året. Deres antal er nu steget til 5.000.
Den store opbakning fra nuværende og nye medlemmer kom efter El Diario åbent og transparent lagde kortene på bordet i en appel til medlemmerne. Her fortalte de, at de forventede et hul i økonomien på mindst 500.000 euro på grund af tabte annonceindtægter og at redaktionen ville gå forrest med lønreduktioner på mellem 10 og 30 procent.
Fordi mange af El Diarios medlemmer selv er presset økonomisk af det store bagslag i Spanien, har El Diario givet alle medlemmer mulighed for at blive på de 60 euro om året, eller ligefrem få gratis medlemsskab med alle rettigheder.
“Det føles bare som det mest rigtige”, siger El Diarios strategichef Maria Ramirez til Membership Puzzle.
Som et supplement til den fleksible model, giver El Diario også mulighed for at man kan støtte dem med et enkeltbeløb her og nu.
I Argentina er Red/Acción, ifølge Membership Puzzle, også bevidste om deres læseres økonomiske trængsler og har valgt at forlænge en gratisperiode for nye medlemmer, der ellers stod for at skulle til at betale.
Vox beder om støtte
Masser af andre medier beder også deres brugere om hjælp. Mange af dem har i forvejen en økonomisk model, hvor det er normal praksis at modtage frivillige donationer, men for mediegiganten Vox er det første gang, at brugerne bliver bedt om at bidrage.
Ligesom hos El Diario er kampagnen søsat med en ærlig appel fra chefredaktør Lauren Williams om vigtigheden af, at Vox kan fortsætte med et højt kvalitetsniveau til trods for de faldende annonceindtægter. Hos Vox får brugerne mulighed for at betale op til 250 dollars som et enkeltbeløb eller mindre faste beløb hver måned.
Andre eksempler på appeller fra medier til brugerne er for eksempel sydafrikanske Maverick, der sammenligner deres dækning af corona med en journalistisk håndsprit, og giver brugerne mulighed for betale lige præcis det beløb, der passer dem bedst.
Opfordringen om at øge betalingen fik i de første 24 timer 153 læsere til at betale ekstra, oplyser Mavericks chef for medlemskaber Francesca Beighton til Membership Puzzle.
Fem gode råd til brugerstøtte
Amerikanske News Revenue Hub arbejder, som navnet antyder, med medieøkonomi og de har samlet nogle gode råd til medier, der ønsker at appellere om støtte fra brugerne.
Hvis mediet dækker corona, er det et perfekt timing for en kampagne. Hvis mediet ikke dækker corona, er det bedre at vente.
Kampagnen – inklusiv call to action – skal spindes ind i alt indhold, så ingen er i tvivl om, at det er nu, der skal støttes.
Vær præcis og specifik om, hvorfor der er behov for hjælp.
Overvej at måle brugernes behov med for eksempel en rundspørge, så dækningen rammer så relevant som muligt.
Vær bevidst om mulighederne i den øgede trafik, som mange medier i øjeblikket oplever. Det gælder både nye brugere og eksisterende brugere, der er mere flittige end ellers.
News Revenue Hub har samlet deres råd og eksempler på gode kampagner i et oplæg. Her er deres slides.