• Corona får mikrodonationer til medier til at stige
• Medie tjener på malebog i coronatid
• Bredt politisk flertal vil kompensere mediernes annoncetab
• Helsingør Dagblad sat til salg
• Næsten hver anden nordmand er stødt på fake news om corona
• Corona er mirakelmidlet til at undertrykke pressefrihed
• Virtuel videobar i Bunkeren
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen ☀️
Jeg ville egentlig så gerne indlede dette nyhedsbrev med lidt optimisme.
Men ligesom vi som befolkning kun lige har indledt rejsen op af coronaens dødskurve, så kan medierne meget vel også kun være ved begyndelsen af en uhyggelig nedtur, der rækker længere end den annoncekrise, som vi ser lige nu.
Den er ellers slem nok og er akut ved at tage livet af især lokale og regionale medier. Men også mediehuse som Altinget, Heartbeats og Benjamin Media har i denne uge fyret medarbejdere fordi annoncesalget svigter katastrofalt.
Alene blandt de medarbejdere, der hører til hos medie a-kassen AJKS, er der kommet 500 nye ledige siden coronaen lukkede Danmark.
Netop ledighed er også årsagen til, at mediekrisen bevæger sig mod en anden halvleg. For hvad skærer folk væk, hvis de mister deres job og skal trimme budgettet?
Skal vi gætte på at avisen ryger før Netflix?
Alene siden den 9. marts er der kommet flere end 50.000 nyledige i Danmark og hver eneste dag stiger tallet med mindst 1.000 personer.
Hvor mange af disse, der i dag har et eller flere medieabonnementer, skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke abonnementsafdelingerne snart kan aflæse ledigheden på opsagte abonnementer?
Faktisk viser undersøgelser, at “jeg har mistet mit job” er på top 20 af de forklaringer folk giver, når de opsiger deres abonnementer.
Abonnementskrisen vil ikke kun ramme btc-medierne – dem der sælger direkte til forbrugerne. Formentlig kan den ramme lige så hårdt hos btb-medierne, der sælger til virksomheder. En kundegruppe, hvor den kommende tid vil præges af lukninger og besparelser.
Hvis man skal spille endnu mere mol i jammeren, så er en mediekrise tungere at arbejde sig ud af end kriser i mange andre brancher.
Lige så snart nedlukningen af samfundet er ovre vil mange igen have brug for at få klippet håret og gå på cafe. Men kun få ringer selv til avisen og beder om at få et nyt abonnement.
En tabt abonnent bliver dyr og langsommelig at genvinde, hvis det overhovedet er muligt, når relationen først er brudt.
Så ja, vi skal glæde os over, at politikerne onsdag blev enige om en kompensation på 180 millioner kroner til medier med voldsomt annoncetab.
Men desværre er det måske kun første bølge i en dyb mediekrise, som kulturminister Joy Mogensen og co. her har mildnet.
Jan
PS: Dette nyhedsbrev har også mere muntre toner og til sidst bliver du inviteret til en sidste (virtuel) gang fredagsbar i Journalisthøjskolens kælder – så hæng ved
Både i Danmark og i udlandet er lysten til at støtte favoritpodcasten eller nyhedsbrevet steget voldsomt under coronakrisen.
I seks store lande, er antallet af støttere på platformen Patreon steget med 36 procent på kun en måned og i Danmark oplever 10er også meget stor vækst.
Det kommer blandt andet det populære nyhedsbrev Morgenpost og podcasten Borgen unplugged til gode.
Chicago Reader lider ligesom mange andre medier, men nu supplerer de økonomien ved at sælge en nyproduceret malebog. Den er lavet sammen med 50 lokale kunstnere, som også er på spanden på grund af coronakrisen og Chicago Reader og kunstnerne deler overskuddet fra salget. Malebogen koster $30, hvis man selv printer eller $45 for et trykt eksemplar.
Kun Nye Borgerlige og Liberal Alliance står udenfor en hjælpeaktion, der skal kompensere medier med alvorlige annoncetab. Aftalen, der forventes at koste cirka 180 millioner kroner, betyder, at alle medier med et omsætningstab på mellem 30 og 50 procent kompenseres for 60 procent af det tabte, mens medier med et omsætningstab på over 50 procent kompenseres med 80 procent af tabt fortjeneste.
Det er et krav at mediet er tilmeldt Pressenævnet.
“Vi har lige selv fået det at vide. Vi har ikke rigtig tid til at sunde os. Avisen skal snart sendes til tryk. Nettet venter. Vi er sendt til tælling. I morgen tænker vi fremad. Vi var stålsatte i troen på, at vi kunne udvikle og transformere os til en fremtid. Men det var før coronaen.”
Sådan lyder det blandt andet i Dorthe Carlsens leder skrevet kort efter, at Helsingør Dagblads ejere, North Media, besluttede at sælge den 152-år gamle avis. Hvis ingen er interesserede, lukke HD ved udgangen af april.
Norske Medietilsynet har undersøgt omfanget af falske historier om corona og næsten halvdelen af nordmændene er stødt på falske historier om corona. Hvis man dertil lægger dem, der ikke opdagede de falske informationer, er andelen selvfølgelig større.
Kloden rundt misbruger autokrater, diktatorer og selv i nogle tilfælde demokratisk valgte ledere, coronakrisen til at indskrænke pressefrihed.
Det viser en oversigt, som endda ikke indbefatter Kinas indgreb mod vestlige journalister.
Husk dette dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram.
Dashboardet er opdelt i søjler med opslag fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt internationale opslag, der handler om Danmark.
Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her
DMJX lukker på Olof Palmes Alle og alle var inviteret til afskedsfest, som nu er aflyst. Men fredag kan du deltage i historiens sidste fredagsbar fra den ikoniske betonkælder. Knap din egne øl op og deltag online fredag klokken 15 – jeg kommer 🍻