Connect with us

Medieøkonomi

Økonomien vakler under POV

Point of View mangler 60.000 kroner om måneden. Det får redaktionen til at indføre annoncer og gå på jagt efter flere abonnenter

Udgivet

den

Økonomien vakler under POV
Foto: Pixabay

Medarbejderejede Point of View International – i daglig tale POV – mangler cirka 60.000 kroner om måneden for at komme i økonomisk balance. Derfor har POV i denne uge indført annoncer og her til morgen lægger redaktionen kortene på bordet i et åbent brev om den økonomiske situation.

Lige nu koster det cirka 100.000 kroner at drive POV om måneden. Det dækker udgifter og løn til en minimal redaktion, drift af hjemmeside og diverse udgifter. Alle skribenter skriver ulønnede.

På indtægtssiden er der 600 læsere, der frivilligt støtter POV med et månedligt beløb på mellem 25, 50 og 100 kroner. Det giver cirka 15.000 kroner om måneden. Ud over det, er der lidt indtægter fra donationer, native ads, debatarrangementer og lignende.

I 2019 har POV desuden overlevet på indtægterne fra en vellykket crowdfundingkampagne i 2018, der udløste over 350.000 kroner samt et engangsbeløb på 720.000 kroner til udvikling af POV fra Kulturstyrelsen (innovationsstøtte).

De penge er foreløbigt blevet brugt til at udvikle POV redaktionelt, så de udover kernen af analyser, anmeldelser, essays, debatindlæg og redigeret borgerjournalistik også har lanceret et erhvervsområde, en weekendudgave og en daglig nyhedsorientering.

Bottomline er dog, at kassen nu er tom og annoncerne, som POV ellers hidtil ikke har ønsket, er første skridt i et forsøg på at skabe en bæredygtig økonomi. Men som alle ved, er annonceindtægter på mindre medier ikke nogen guldrandet forretning og POV håber derfor, at deres økonomiske nødråb, kan lokke flere af de faste læsere til at støtte med et fast månedligt beløb.

Chefredaktør Annegrethe Rasmussen skriver, at hvis 2500 vælger at støtte med et månedligt beløb vil det sikre POV en stabil økonomi. Overfor Medietrends uddyber hun, at det svarer til, at cirka fem procent af læserne støtter.

Den aktuelle krise taget i betragtning vil hun ikke udelukke, at POV vil gentage en crowdfundingkanpagne ligesom i 2018. Men håbet er, at økonomien kan hvile på månedlige støttebidrag fra læserne.

Trods krisen er Annegrethe Rasmussen dog fortsat optimistisk på POVs vegne.

“Når du spørger mig, hvad der er realistisk, må jeg sige, at POV aldrig har set realistisk ud på papiret og mange har spået vores død, men på trods af, at vi startede med nul kroner og ingen mediestøtte eller investorer – og tre ugers forberedelse – så findes vi i dag på næsten fjerde år som et medie, der har produceret nye artikler, journalistik, analyser og kvalificeret debat hver eneste dag,” siger Annegrethe Rasmussen og fortsætter:

“Det er i sig selv en bedrift, og noget, der burde glæde alle, som ønsker sig mere mod og passion i medierne uden at gå på kompromis med kvaliteten.”

Læs Annegrethe Rasmussens åbne brev til læserne.

Medieøkonomi

Efter tre års forarbejde lanceres adblocker som medierne tjener på

Scroll giver medierne 40 procent større indtjening end fra annoncer og brugerne slipper for annoncer og langsomme sites

Udgivet

den

Efter tre års forarbejde lanceres adblocker som medierne tjener på

For fem dollars om måneden slipper nyhedsbrugerne for reklamer og langsomme nyhedssider. Og medierne bliver betalt cirka 40 procent mere end de mister ved tabte annonceindtægter.

Lyder det for godt til at være sandt? Måske, måske ikke.

Men fra i dag, er tjenesten Scroll, der leverer varen, endelig i luften efter mere end tre års forberedelser. Og ifølge Scroll har over 300 nyhedssites tilsluttet sig ordningen og giver dermed Scrolls kunder journalistik uden reklamer.

Blandt medierne er USA Today, Buzzfeed, Business Insider, The Atlantic, Slate, Salon, Vox, The Verge, Gizmodo og Philadelphia Inquirer.

Demonstrationsvideo af brugeroplevelsen med Scroll

Bag Scroll står Chartbeats tidligere CEO og stifter Tony Haile og netop hans person har gjort, at projektet er blevet fulgt med stor interesse i den lange udviklingfase.

Oprindeligt ønskede Tony Haile at lancere en slags Spotify for news, men i de seneste to år er alle kræfterne blevet lagt i at skabe en service, der forbedrer nyhedsbrugernes oplevelse på tværs af alle de medier, de i forvejen besøger.

Når en Scroll-bruger besøger et af sine foretrukne medier, som er med i Scroll-ordningen, fanger en javascript-kode, at det er en Scroll-bruger og fjerner derfor annoncerne. Det gør samtidig sitet lettere og vil ifølge Scroll i gennemsnit loade dobbelt så hurtigt, som hvis det havde været med annoncer.

Når måneden er gået, tæller Scroll brugernes aktivitet op og fordeler penge til de medier, som brugerne har besøgt. Fordelingen afgøres efter tidsforbrug og loyalitet til de enkelte medier. Præcis, hvad det sidste betyder, står lidt uklart, men mon ikke det handler om, at medier, som en bruger ofte besøger, får en lidt højere betaling.

Ifølge Scroll giver ordningen flere penge til medierne end, hvis de havde vist annoncer.

Scrolls regnestykke ser således ud:

Adblocker

Annoncer

Scroll

0 $

0,011 $

0,016 $

Altså 40 procent flere penge til mediet end hvis de havde vist annoncer.

Det springende punkt er naturligvis om Scroll kan lokke nok nyhedsbrugere til at betale 5 dollars om måneden.

Styrken ved Scroll er, at den virker på alle platforme og at brugerne ikke bliver mødt af vrede anti adblocker reaktioner fra medierne. Dertil kommer hurtigere loading og mindre tracking.

Set fra mediernes side ligner Scroll et spændende bud på en måde at tjene penge på de brugere, som formentlig alligevel ville have besøgt deres sites med en adblocker.

Medietrends har fulgt udviklingsarbejdet med Scroll igennem årene. Læs flere artikler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu