Connect with us

Medieøkonomi

Økonomien vakler under POV

Point of View mangler 60.000 kroner om måneden. Det får redaktionen til at indføre annoncer og gå på jagt efter flere abonnenter

Udgivet

den

Økonomien vakler under POV
Foto: Pixabay

Medarbejderejede Point of View International – i daglig tale POV – mangler cirka 60.000 kroner om måneden for at komme i økonomisk balance. Derfor har POV i denne uge indført annoncer og her til morgen lægger redaktionen kortene på bordet i et åbent brev om den økonomiske situation.

Lige nu koster det cirka 100.000 kroner at drive POV om måneden. Det dækker udgifter og løn til en minimal redaktion, drift af hjemmeside og diverse udgifter. Alle skribenter skriver ulønnede.

På indtægtssiden er der 600 læsere, der frivilligt støtter POV med et månedligt beløb på mellem 25, 50 og 100 kroner. Det giver cirka 15.000 kroner om måneden. Ud over det, er der lidt indtægter fra donationer, native ads, debatarrangementer og lignende.

I 2019 har POV desuden overlevet på indtægterne fra en vellykket crowdfundingkampagne i 2018, der udløste over 350.000 kroner samt et engangsbeløb på 720.000 kroner til udvikling af POV fra Kulturstyrelsen (innovationsstøtte).

De penge er foreløbigt blevet brugt til at udvikle POV redaktionelt, så de udover kernen af analyser, anmeldelser, essays, debatindlæg og redigeret borgerjournalistik også har lanceret et erhvervsområde, en weekendudgave og en daglig nyhedsorientering.

Bottomline er dog, at kassen nu er tom og annoncerne, som POV ellers hidtil ikke har ønsket, er første skridt i et forsøg på at skabe en bæredygtig økonomi. Men som alle ved, er annonceindtægter på mindre medier ikke nogen guldrandet forretning og POV håber derfor, at deres økonomiske nødråb, kan lokke flere af de faste læsere til at støtte med et fast månedligt beløb.

Chefredaktør Annegrethe Rasmussen skriver, at hvis 2500 vælger at støtte med et månedligt beløb vil det sikre POV en stabil økonomi. Overfor Medietrends uddyber hun, at det svarer til, at cirka fem procent af læserne støtter.

Den aktuelle krise taget i betragtning vil hun ikke udelukke, at POV vil gentage en crowdfundingkanpagne ligesom i 2018. Men håbet er, at økonomien kan hvile på månedlige støttebidrag fra læserne.

Trods krisen er Annegrethe Rasmussen dog fortsat optimistisk på POVs vegne.

“Når du spørger mig, hvad der er realistisk, må jeg sige, at POV aldrig har set realistisk ud på papiret og mange har spået vores død, men på trods af, at vi startede med nul kroner og ingen mediestøtte eller investorer – og tre ugers forberedelse – så findes vi i dag på næsten fjerde år som et medie, der har produceret nye artikler, journalistik, analyser og kvalificeret debat hver eneste dag,” siger Annegrethe Rasmussen og fortsætter:

“Det er i sig selv en bedrift, og noget, der burde glæde alle, som ønsker sig mere mod og passion i medierne uden at gå på kompromis med kvaliteten.”

Læs Annegrethe Rasmussens åbne brev til læserne.

Medieøkonomi

Corona får mikrodonationer til medier til at stige

Både i Danmark og i udlandet er lysten til at støtte favoritpodcasten eller nyhedsbrevet steget voldsomt under coronakrisen

Udgivet

den

Corona får mikrodonationer til medier til at stige
Foto: Karl Baron/Flickr

Det kan næppe kompensere for faldende annonceindtægter og hårde økonomiske vilkår, men i skyggen af coronakrisen er der kommet øget gang i donationer fra brugerne til medierne.

Det viser tal fra både amerikanske Patreon og danske 10er, der begge hjælper nyhedsbreve, podcast, blogs, medier og kunstnere med at modtage støtte fra brugerne. Konceptet er, at brugerne kan støtte projekterne med et mindre beløb hver gang, der publiceres nye udgivelser.

Hos amerikanske Patreon har coronakrisen sat voldsomt gang i butikken og hele 30.000 nye blogs, podcast, nyhedsbreve og udgivelser af enhver art har søgt til platformen i løbet af marts. Formentlig for at supplere faldende indtægter med støtte fra brugerne.

Tabel fra Patreon

Gudskelov for de mange projekter tilknyttet Patreon er lysten til at støtte dem steget lige så voldsomt. Patreon oplyser, at på tværs af de seks markeder i tabellen er der i gennemsnit kommet 36,2 procent flere støttere i forhold til februar.

Væksten skyldes ikke kun, at flere småmedier og små virksomheder har søgt mod Patreon, men formentlig også, at de promoverer støttemuligheden mere intenst end tidligere.

Mikkel Malmberg, der står bag danske 10er, som hjælper 226 danske projekter med at få donationer fra brugerne, tror også, at den stigning, 10er oplever lige nu, skyldes mere aktive projekter.

“Det er svært at sige præcist, hvad det skyldtes, men jeg forestiller mig, at flere projekter har opfordret lidt mere direkte til, at deres fans/lyttere/læsere burde tilmelde sig i disse tider.”

Hos 10er, kan brugerne vælge mellem at støtte deres favoritpodcast eller yndlings nyhedsbrev med 5, 10, 15, 25 eller 50 kroner per udgivelse.

Ifølge tal fra 10er steg antallet af støttere med et par hundrede måned for måned igennem sidste år og årets første måneder. Men i marts er antallet steget med hele 932, så der nu er 8002 støttere – altså mennesker, der frivilligt betaler hver eneste gang, deres podcast eller nyhedsbrev udsendes.

Det svarer til en vækst på 13 procent på kun en måned.

Borgen Unplugged får støtte fra 1099 personer, hver gang de sender et nyt afsnit

Det er ikke kun medie- og journalistiske projekter, som anvender 10er, men de er i overtal og hvis man klikker rundt på 10ers lister over tilmeldte projekter, kan man også se, at nogle af de mest succesfulde projekter målt i antal støttere, netop er medieprojekter.

De tæller blandt andet nyhedsbrevet Morgenpost, der udgives af Kristoffer Dahy Ernst og Føljeton (553 støttere), cykelpodcasten Veloropa (527 støttere), Schøtministeriet (957 støttere) og den politiske podcast Borgen unplugged med fætrene Qvortrup, der har 1099 støttere.

Nyhedsbrevet Morgenpost har brugt coronakrisen som anledning til at promovere støttemuligheden ved at lancere en såkaldt Care Package, der er et særligt nyhedsbrev med opmuntring midt i coronatiden.

Care Package udsendes kun til støtterne ligesom Morgenpost i ferierne i forvejen kun sendes til dem, der støtter via 10er eller abonnerer på Føljeton.

“Vi fik ideen til Care Package, fordi åbningsraten på den første almindelige Morgenpost efter nedlukningen var helt vildt høj. Det var tydeligt, at der var appetit efter noget veloplagt indhold til karantænen. Lidt frisk luft som modgift til dommedagsstemningen,” fortæller Søren Høgh Ipland, der er administrerende direktør for Føljeton, der sammen med skribenten bag Morgenpost Kristoffer Dahy Ernst udgiver nyhedsbrevet.

Søren Høgh Ipland oplyser, at antallet af støttere til Morgenpost er steget med 20-30 procent siden den særlige care Package blev lanceret i begyndelsen af corona-nedlukningen i Danmark.

10er beholder 10 procent af støttekronerne og sender resten videre til de mange projekter.

10er er den mest almindelige platform til frivillige donationer i Danmark, men flere mindre medier og blogs opfordrer også deres brugere til at støtte frivilligt med andre ordninger eller direkte. Det gælder blandt andet Point of View International og Medietrends, der begge kan støttes med for eksempel 25 kroner per måned.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu